Jump to content

Kjøpt for liten henger #&..!** Hvor nøye kontrolleres dette..?

R.O

Recommended Posts

Det er fortsatt TILLATTE totalvekter som gjelder på førerkortklasse B og B96, og disse tillatte totalvektene skal samlet aldri overskride 3500kg/4250kg!

ikke bland inn aktuell vekt i disse førerkortklassene.

På BE regnes AKTUELL vekt på hengeren, men den kan uansett ikke lastes mer enn at den aktuelle vekten på henger + last er innenfor det bilens vognkort oppgir som maks tillatt tilhengervekt.

eksempel:

Bil med TTV på 2315kg og maks tillatt tilhengevekt på 2000kg, så setter man på en tilhenger med egenvekt på 930kg og TTV på 2600kg.

Dette vogntoget har en samlet TTV på 4915kg, OG hengeren har en TTV på 600kg over det bilens vognkort oppgir som maksimal tilhengervekt.

Du kan IKKE kjøre dette vogntoget med hverken førerkort klasse B eller B96 uavhengig av om hengeren er tom, eller fullastet!

MEN du KAN kjøre dette vogntoget med BE, men kun dersom du ikke laster hengeren med mer nyttelast enn 1070kg.

:wink:

??

Det ser ikkje slik ut på biltilsynet sine sider Navic... Må be deg lese på deres sider og så evt legge ut info du finn for å underbygge din påstand.

Eg har stått på samme påstand som du, i mange år, like til klokka 10 i dag.

nei, jeg ber deg om å legge ut info som evt sier imot mine påstander. 

Godt du var litt påståelig. Eg har ikkje oppdatert meg på regler, og som sagt dette var godt nytt for alle.

MEN..

Sjekket min bil og min campingvogn med tilhengerkalkulatoren. Totalvekt bil er 2510kg. Egenvekt henger er 990kg. Sum er 3500. Kalkulator gir rødt kryss og sier at det ikkje kan kjøres på klasse B. Det skulle jo vert lovlig når regelverket sier at det ikkje skal overskride 3500kg ?

(Eg har både bokstaver nok og yk)

Grunnen til at kalkulatoren gir rødt kryss er at tillatt totalvekt for bil + tillatt totalvekt for tilhenger er for høy. Hvis du bruker tilhengerkalkulatoren og legger inn registreringsnummer, står det forklart rett under figuren med grønn bil og rød tilhenger det som Kallethekid siterte. Du kan også trykke på "Grunnlag for utregning" og du vil da se relevant data for bil og tilhenger hver for seg. Hvis du summerer tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger og får mer enn 3500 kg, er det årsaken til at tilhengeren blir rød hvis du velger klasse B. Hvis du isteden velger klasse BE, vil tilhengeren bli grønn.

For å hjelpe deg med å forstå reglene (de gjeldende reglene) vil jeg anbefale å tenke som følger:

Førerkortklassen er relevant når du kjøper bilen og tilhengeren, dvs. når du bestemmer deg for hvilken bil og tilhenger du skaffer deg. Du trenger aldri å veie bilen eller tilhengeren for å vite om førerkortet ditt tillater deg å kjøre med dem.

Etter at du har kjøpt en bil og en tilhenger som du har lov til å kjøre, trenger du ikke lenger å tenke på førerkortklassen når du kjører egen bil og tilhenger, du har allerede sjekket at du har lov til å kjøre med dem, en gang for alle. Da må du forholde deg til hva bilen og tilhengeren kan trekke/bære av last når du laster tilhenger og bil.

Det er med andre ord to adskilte sett med regler du må forholde deg til. Du må sørge for å ha førerkort som gir deg tillatelse til å kjøre vogntoget. Og du må laste vogntoget i tråd med hva vogntoget er sertifisert for å ta av last.

Grunnen til at kalkulatoren gir rødt kryss er at tillatt totalvekt for bil + tillatt totalvekt for tilhenger er for høy. Hvis du bruker tilhengerkalkulatoren og legger inn registreringsnummer, står det forklart rett under figuren med grønn bil og rød tilhenger det som Kallethekid siterte. Du kan også trykke på "Grunnlag for utregning" og du vil da se relevant data for bil og tilhenger hver for seg. Hvis du summerer tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger og får mer enn 3500 kg, er det årsaken til at tilhengeren blir rød hvis du velger klasse B. Hvis du isteden velger klasse BE, vil tilhengeren bli grønn.

For å hjelpe deg med å forstå reglene (de gjeldende reglene) vil jeg anbefale å tenke som følger:

Førerkortklassen er relevant når du kjøper bilen og tilhengeren, dvs. når du bestemmer deg for hvilken bil og tilhenger du skaffer deg. Du trenger aldri å veie bilen eller tilhengeren for å vite om førerkortet ditt tillater deg å kjøre med dem.

Etter at du har kjøpt en bil og en tilhenger som du har lov til å kjøre, trenger du ikke lenger å tenke på førerkortklassen når du kjører egen bil og tilhenger, du har allerede sjekket at du har lov til å kjøre med dem, en gang for alle. Da må du forholde deg til hva bilen og tilhengeren kan trekke/bære av last når du laster tilhenger og bil.

Det er med andre ord to adskilte sett med regler du må forholde deg til. Du må sørge for å ha førerkort som gir deg tillatelse til å kjøre vogntoget. Og du må laste vogntoget i tråd med hva vogntoget er sertifisert for å ta av last.

du har delvis rett. det vil være riktig som du sier å sjekke bilens og hengerens TTV og kontrollere at disse lovlig kan kjøres som et vogntog når du har førerkort klasse B eller B96. dette vil i alle tilfeller ha en samlet TTV på under 3500kg/4250kg. Men du kan IKKE dra en henger som har høyere TTV selv om du "underlaster" den så den er innenfor disse vektene, fordi den TILLATTE totalvekten på hengeren tilsier at du ikke kan dra den. 

På BE er det hengerens AKTUELLE vekt som er gjeldende. Du kan fortsatt IKKE laste hengeren mer enn hva bilens vognkort oppgir som maksimal hengervekt, men du KAN kjøre et vogntog som veier betydelig over 3500kg/4250kg dersom bil og henger har såpass høye TTV. 

Jeg kjører i det daglige med en varebil (innenfor klasse B, altså under 3500kg) TTV på denne bilen er 3039kg. Jeg drar rundt på en henger med TTV på 3500kg, og kan helt lovlig kjøre dette vogntoget med både tom og fullastet henger med klasse BE, selv om vogntoget samlet har en TTV på 6539kg. 

Denne hengeren kan jeg også trekke med konebilen med BE (som jeg brukte i mitt forrige eksempel) som har en Tillatt hengervekt på 2000kg, men da kan jeg ikke laste hengeren med mer enn 1140kg ettersom hengerens egenvekt er 860kg.  Her setter bilens tekniske spesifikasjoner begrensningen)

Hadde jeg kun hatt Klasse B/B96 hadde jeg kunnet kjørt varebilen, men kun med henger med TTV opptil 750kg, og jeg kunne kjørt konebilen med henger på TTV opptil 1185kg. (her setter førerkortet begrensningen)

Jeg kan ikke under noen omstendighet trekke hengeren med TTV på 3500kg etter konebilen med førerkort klasse B/B96 selv om den er tom, og har en egenvekt på 860kg! 

"friheten" til å laste hengeren innenfor førerkortets begrensninger er forbeholdt de som har BE, som praktisk talt er førerkort på hengeren, og som har gjennomgått opplæring i lasting, lastsikring, viktighet av riktig kuletrykk, og kjøring med tung henger. 

Jupps. Les link i innlegg 79. Spesielt tredje avsnitt om bilens tekniske begrensinger. Der forklares det at bilens begrensing gjør at du kanskje ikkje kan laste tilhenger full.

Dette avsnittet begrenser seg ikke til førerkortklassene B/B96, selv om de innleder med de i teksten. innlegget omhandler bilens tekniske bestemmelser, og disse er like gyldige i alle førerkortklasser. 

setningen som nevner at man kan resultere i å kunne dra hengeren, men ikke med full last gjelder for BE. (ref også eksempelet over)

Jeg er dog enig i at det kunne vært formulert bedre, men igjen, så er det ganske utrykkelig beskrevet hva som er bestemmelsene på hengervekter på B og B96 i første og andre avsnitt i samme link. 

samtidig kan du bruke kalkulatoren på siden, og bekrefte det jeg sitter å skriver her. 

du har delvis rett.

Hva mener du med delvis rett? Jeg kan ikke se at det er noe ved det jeg skrev som ikke er 100% rett, selv ikke i lys av det du skriver, som i realiteten bare er eksempler på de generelle betraktningene jeg gav. Men det du skriver om at "friheten" til å laste hengeren innenfor førerkortets begrensninger er forbeholdt de som har BE, skulle jeg gjerne hatt nærmere forklart. Det finnes ingen begrensninger i førerkortet av hvor tungt du kan laste hengeren. Førerkortet begrenser bare hva du kan kjøre av motorvogn og vogntog, uavhengig av last. Mens lasting av tilhenger må gjøres ut ifra de tekniske begrensningene som er oppgitt i vognkortene til bil og tilhenger, uavhengig av førerkort.

Det kan uttrykkes så enkelt som at førerkortet avgjør hvilke kjøretøy du kan kjøre, og dette avhenger av tillatt totalvekt og har ingen ting med aktuell vekt å gjøre.

I tillegg til at man må ha førerkort for det kjøretøyet (vogntoget) man kjører, må man også sørge for å ikke laste kjøretøyet/vogntoget over sin lasteevne og dette har ingen ting med førerkortklasse å gjøre.

Dette betyr at hvis du har førerkort klasse BE, mens jeg bare har klasse B, så kan du kjøre noen vogntog som jeg ikke kan kjøre, og jeg vil aldri kunne kjøre dem med klasse B, selv helt uten last. Men hvis du kjører et vogntog som jeg også kan kjøre med klasse B (altså et vogntog hvor tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt på tilhenger er under 3500 kg) så kan du ikke under noen omstendighet laste dette vogntoget noe tyngre enn det jeg kan. Vi må begge forholde oss til lastekapasitetene som er oppgitt i vognkortene og disse er helt uavhengige av hvilket førerkort man har.

Om du mener at dette bare er delvis riktig, vil jeg sette pris på om du begrunner det.

Hva mener du med delvis rett? Jeg kan ikke se at det er noe ved det jeg skrev som ikke er 100% rett, selv ikke i lys av det du skriver, som i realiteten bare er eksempler på de generelle betraktningene jeg gav. Men det du skriver om at "friheten" til å laste hengeren innenfor førerkortets begrensninger er forbeholdt de som har BE, skulle jeg gjerne hatt nærmere forklart. Det finnes ingen begrensninger i førerkortet av hvor tungt du kan laste hengeren. Førerkortet begrenser bare hva du kan kjøre av motorvogn og vogntog, uavhengig av last. Mens lasting av tilhenger må gjøres ut ifra de tekniske begrensningene som er oppgitt i vognkortene til bil og tilhenger, uavhengig av førerkort.

Det kan uttrykkes så enkelt som at førerkortet avgjør hvilke kjøretøy du kan kjøre, og dette avhenger av tillatt totalvekt og har ingen ting med aktuell vekt å gjøre.

I tillegg til at man må ha førerkort for det kjøretøyet (vogntoget) man kjører, må man også sørge for å ikke laste kjøretøyet/vogntoget over sin lasteevne og dette har ingen ting med førerkortklasse å gjøre.

Dette betyr at hvis du har førerkort klasse BE, mens jeg bare har klasse B, så kan du kjøre noen vogntog som jeg ikke kan kjøre, og jeg vil aldri kunne kjøre dem med klasse B, selv helt uten last. Men hvis du kjører et vogntog som jeg også kan kjøre med klasse B (altså et vogntog hvor tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt på tilhenger er under 3500 kg) så kan du ikke under noen omstendighet laste dette vogntoget noe tyngre enn det jeg kan. Vi må begge forholde oss til lastekapasitetene som er oppgitt i vognkortene og disse er helt uavhengige av hvilket førerkort man har.

Om du mener at dette bare er delvis riktig, vil jeg sette pris på om du begrunner det.

Joda, det meste du sier er helt korrekt, men "Du trenger aldri å veie bilen eller tilhengeren for å vite om førerkortet ditt tillater deg å kjøre med dem." blir feil. Dette er riktig for B/B96 ettersom tallene du må forholde deg til er TTV, men med BE KAN du dra henger med høyere TTV enn bilens vognkort oppgir som tillatt hengervekt, men du KAN IKKE laste denne tyngre enn at total AKTUELL hengervekt er innenfor bilens tillatte hengervekt.

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men på generelt grunnlag bør man holde seg unna å svare på slike tråder som dette om man ikke er helt sikker på innholdet i bl.a. begrepene:

* tillatt totalvekt

* aktuell totalvekt

* vogntogvekt

* tillatt hengervekt

...og i tillegg skal man kjenne til hva man har førerrett på i klassene B/B96/BE.

Driver man og kjører med henger jevnlig er klasse BE absolutt å anbefale. Rett og slett fordi man da blant annet vet mer om hva som er lov/ikke lov og hvorfor.

hvorfor kan ikke en polo trekke en tom henger på 600 kg med tillat totalvekt på 1800 kg?

Det kan du, men da må du ha BE! 

Nå husker jeg ikke vekten på poloen, men så lenge ttv er under 1700 kg vil den bilen (etter at kravet på at ttv på hengeren ikke kan overstige ttv på bilen nå er borte)  kunne trekke en tom henger med ttv på 1800 kg.

...Hvis du har BE.

Det var det eg også trodde ja. Den har tillat totvekt på 1600 poloen..

se over.

Joda, det meste du sier er helt korrekt, men "Du trenger aldri å veie bilen eller tilhengeren for å vite om førerkortet ditt tillater deg å kjøre med dem." blir feil. Dette er riktig for B/B96 ettersom tallene du må forholde deg til er TTV, men med BE KAN du dra henger med høyere TTV enn bilens vognkort oppgir som tillatt hengervekt, men du KAN IKKE laste denne tyngre enn at total AKTUELL hengervekt er innenfor bilens tillatte hengervekt.

Dette gjelder da på nøyaktig samme måte for klasse B som for BE. Jeg søkte litt på finn og google for å finne et eksempel du kan sjekke i tilhengerkalkulatoren til vegvesenet. Eksempelet tar for seg en VW Polo med registreringsnummer SV59320 og en tilhenger med registreringsnummer KL3791. Tillatt totalvekt for bilen er 1660 kg og tillatt totalvekt for tilhengeren er 1300 kg. Summen blir 2960 kg og man kan altså lovlig trekke denne aktuelle tilhengeren med den aktuelle bilen med førerkort klasse B.

Maks tilhengervekt for bilen er oppgitt til 1100 kg (med brems) og det betyr at selv om førerkortet ditt gir deg tillatelse til å kjøre vogntoget, kan du ikke laste hengeren tyngre enn det bilen er oppgitt å kunne håndtere. Men dette gjelder helt uavhengig av førerkort og grensen på 1100 kg gjelder også om du har klasse BE. Dette er en teknisk begrensning som er helt uavhengig av førerkort. Politiet kan sjekke vognkort og aktuell vekt og fastslå at vogntoget er overlastet og at det ikke kan kjøres lovlig uten å en gang vite hvem som er sjåfør og hva slags førerkort han har.

Med førerkort klasse BE er det ingen begrensing på aktuell vekt, men det er selvsagt alltid en forutsetning at man holder seg innenfor de tekniske begrensningene til den bilen og den tilhengeren man kjører. Derfor er det slik, uavhengig av førerkortklasse, at førerkortet aldri er relevant når man skal vurdere hvordan et bestemt vogntog kan lastes. Det er de tekniske begrensningene som avgjør og førerkortet sier bare noe om du i det hele tatt kan kjøre vogntoget uavhengig av last.

Det kan du, men da må du ha BE! 

...Hvis du har BE.

se over.

Dette er feil! Du trenger ikke førerkort klasse BE for å trekke en tom tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg med en Polo. Tillatt totalvekt på en Polo er ikke over 1700 kg og det betyr at summen av tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger ikke er over 3500 kg og dette betyr igjen at du lovlig kan kjøre dette vogntoget med klasse B.

Men tilhengeren kan ikke lastes tyngre enn bilen er sertifisert for, så hvis egenvekten er 600 kg og bilen er sertifisert for å trekke 1100 kg, kan du bare ha 500 kg nyttelast på tilhengeren. Dette gjelder uavhengig av førerkort, enten du har klasse B eller klasse BE, må du holde deg innenfor de samme tekniske begrensningene.

Dette er feil! Du trenger ikke førerkort klasse BE for å trekke en tom tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg med en Polo. Tillatt totalvekt på en Polo er ikke over 1700 kg og det betyr at summen av tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger ikke er over 3500 kg og dette betyr igjen at du lovlig kan kjøre dette vogntoget med klasse B.

Men tilhengeren kan ikke lastes tyngre enn bilen er sertifisert for, så hvis egenvekten er 600 kg og bilen er sertifisert for å trekke 1100 kg, kan du bare ha 500 kg nyttelast på tilhengeren. Dette gjelder uavhengig av førerkort, enten du har klasse B eller klasse BE, må du holde deg innenfor de samme tekniske begrensningene.

Det er rett som du sier, legger meg flat og beklager, for i alle mine påstander over har jeg ikke tatt hensyn til at den samlete TTV på poloen og hengeren er under 3500kg. 

Hadde vi lagt til 50kg på TTV på bilen eller hengeren så hadde mine påstander vært korrekte, men det er de nå altså ikke.  :giggle:

Det er helt i orden, i den grad det er noe å beklage, i det hele tatt  :smiley:. Det er jo også forståelig at folk forholder seg til det de lærte da de tok førerkort eller da de oppgraderte f.eks. til BE. Det er fort gjort å være påståelig og så finne ut at reglene har blitt endret uten at man har fått det med seg, eller at en eller annen antagelse man tok for gitt, ikke kan legges til grunn likevel. Men dette understreker jo viktigheten av å være nøye med å begrunne sine påstander på et forum hvor folk gjerne tar opp slike ting fordi de trenger god råd.

Så da vi kan vi vel enes om at førerkortklassen avgjør hvilken bil og tilhenger du kan kjøre uten at lasten har noe å si i den forbindelse, mens det er bilens og tilhengerens tekniske begrensninger (oppgitt i vognkortene) som avgjør hvordan tilhengeren og bilen kan lastes uten at førerkortet har noe å si i den forbindelse.

Skal du kjøre et vogntog som består av bilen med registreringsnummer SV59320 og tilhengeren med registreringsnummer KL3791, kan jeg sjekke aktuell vekt for deg og sørge for at det er innenfor reglene uten at jeg trenger å vite hvilken førerkortklasse du har. Samtidig kan du, ved sjekke vognkort på bil og tilhenger, entydig avgjøre om du lovlig kan kjøre vogntoget med din førerkortklasse, uten at du trenger å vite noe om aktuell vekt. Begge deler (altså aktuell vekt og førerkortklasse) må være i henhold til regelverket, men de er adskilte og avhenger ikke av hverandre. De avhenger bare av informasjonen i vognkortene.

Det er helt i orden, i den grad det er noe å beklage, i det hele tatt  :smiley:. Det er jo også forståelig at folk forholder seg til det de lærte da de tok førerkort eller da de oppgraderte f.eks. til BE. Det er fort gjort å være påståelig og så finne ut at reglene har blitt endret uten at man har fått det med seg, eller at en eller annen antagelse man tok for gitt, ikke kan legges til grunn likevel. Men dette understreker jo viktigheten av å være nøye med å begrunne sine påstander på et forum hvor folk gjerne tar opp slike ting fordi de trenger god råd.

Så da vi kan vi vel enes om at førerkortklassen avgjør hvilken bil og tilhenger du kan kjøre uten at lasten har noe å si i den forbindelse, mens det er bilens og tilhengerens tekniske begrensninger (oppgitt i vognkortene) som avgjør hvordan tilhengeren og bilen kan lastes uten at førerkortet har noe å si i den forbindelse.

Skal du kjøre et vogntog som består av bilen med registreringsnummer SV59320 og tilhengeren med registreringsnummer KL3791, kan jeg sjekke aktuell vekt for deg og sørge for at det er innenfor reglene uten at jeg trenger å vite hvilken førerkortklasse du har. Samtidig kan du, ved sjekke vognkort på bil og tilhenger, entydig avgjøre om du lovlig kan kjøre vogntoget med din førerkortklasse, uten at du trenger å vite noe om aktuell vekt. Begge deler (altså aktuell vekt og førerkortklasse) må være i henhold til regelverket, men de er adskilte og avhenger ikke av hverandre. De avhenger bare av informasjonen i vognkortene.

ja, så lenge den samlede tillatte totalvekten ikke overkrider 3500kg. dersom den samlede  tillatte totalvekten går over 3500kg kan du fortsatt ikke trekke hengeren tom, selv om den aktuelle vekten da er innenfor både 3500kg og bilens tillatte hengervekt, men det kan du med BE. prøv med samme bil men henger med regnr: FZ4560 f.eks. eller bytt ut poloen og bruk DK64910, så kan ikke denne dra hengeren som poloen kan dra grunnet førerkortbegrensing i klasse B, pga at de samlede tillatte totalvektene overskrider 3500kg. så ser du at alt jeg har oppgitt tidligere stemmer, med unntak av tilfeller der samlet TILLATT totalvekt på bil og henger er under 3500kg. da gjelder som du riktig nok sier aktuell hengervekt. men denne må selvfølgelig konsekvent holdes innenfor bilens maks tillatte hengervekt.  :thumbsup:

ja, så lenge den samlede tillatte totalvekten ikke overkrider 3500kg. dersom den samlede  tillatte totalvekten går over 3500kg kan du fortsatt ikke trekke hengeren tom, selv om den aktuelle vekten da er innenfor både 3500kg og bilens tillatte hengervekt, men det kan du med BE. prøv med samme bil men henger med regnr: FZ4560 f.eks. eller bytt ut poloen og bruk DK64910, så kan ikke denne dra hengeren som poloen kan dra grunnet førerkortbegrensing i klasse B, pga at de samlede tillatte totalvektene overskrider 3500kg. så ser du at alt jeg har oppgitt tidligere stemmer, med unntak av tilfeller der samlet TILLATT totalvekt på bil og henger er under 3500kg. da gjelder som du riktig nok sier aktuell hengervekt. men denne må selvfølgelig konsekvent holdes innenfor bilens maks tillatte hengervekt.  :thumbsup:

Jeg forstår ennå ikke hva du mener med det forbeholdet du tar om tillatt totalvekt og førerkortklasse. Det jeg har skrevet en del ganger nå, på mange forskjellige måter, er at førerkortbegrensningen ikke har noe med hvordan man laster vogntoget å gjøre, mens hva som er lovlig lasting av vogntoget ikke har noe med førerkortet å gjøre. Dette gjelder uansett om samlet tillatt totalvekt er under 3500 kg, mellom 3500 kg og 4250 kg eller over 4250 kg. Førerkortet sier entydig hvilken bil og tilhenger du kan kjøre, det er derfor tilhengerkalkulatoren virker. Man legger jo ikke inn noe som helst informasjon om hvordan man har tenkt å laste vogntoget i tilhengerkalkulatoren. Likevel gir tilhengerkalkulatoren deg svar på om førerkortklassen gir deg rett til å føre vogntoget eller ikke, uten at aktuell vekt er tatt med i betraktningen i det hele tatt. Dette gjelder som sagt uansett om samlet tillatt totalvekt er over 3500 kg eller ikke og det gjelder uansett om man har klasse B eller klasse BE.

Men i tillegg til kravet om at man må ha førerkort som tillater deg å kjøre det aktuelle vogntoget, kreves det også at vogntoget lastes forskriftsmessig ut ifra de tekniske begrensningene som er oppgitt i vognkortene, og dette får du en påminnelse om når du bruker tilhengerkalkulatoren. De tekniske begrensningene går ut på at man må holde seg innenfor angitte grenser for last. De tre primære begrensningene som gjelder er at bilen ikke må lastes over sin tillatte totalvekt, at tilhengeren ikke må lastes over sin tillatte totalvekt, og at tilhengeren ikke må lastes over bilens tillatte tilhengervekt. Disse tekniske begrensningene har ingen ting å gjøre med førerkortklassen uansett hvilken klasse du har og uansett hva tillatte totalvekter og aktuelle vekter måtte være. Hvis du har klasse BE og laster vogntoget med det maksimale av hva de tekniske begrensningene tillater, så vil også jeg være innenfor de teknsike begrensningene med klasse B om jeg tar over som fører av vogntoget. Den eneste muligheten for at jeg ikke skal ha lov til å kjøre det samme vogntoget, er om tillatt totalvekt er så høy at klasse B ikke er tilstrekkelig, men da ville det i så fall vært ulovlig for meg å kjøre vogntoget med klasse B helt uten last også.

Med henvisning til eksempelet som du foreslår, hvor jeg bytter ut tilhengeren til en med tillatt totalvekt på 2600 kg, blir tilhengeren rød hvis jeg trykker på klasse B og årsaken til dette er at klasse B ikke tillater meg å kjøre dette vogntoget uansett hvordan det er lastet. Her er det altså snakkom en begrensning knyttet til førerkortet og det har ingen ting med hvordan man laster vogntoget å gjøre.

Sjekka nokre kjøretøy på tilhengerkalkulator Stradivarius. Kalkulatoren oppgir max AKTUELL vekt ved valgt vogntogkombinasjon. Altså tar kalkulator muligens hensyn til hvilke mulighet du kan utnytte i stedet for å bare gå etter tillat totalvekt slik den gjorde tidligere.

Intressant å følge med her, sjølv om forvirringa til tider er total.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Gå til kilden; paragraf 3-5 for klasse B

3-11 for BE.

Rimelig glassklart som det må være mtp. at dette er regulert i "lov". Merk skifte i vilkår for BE tatt før/etter gitt dato i Vegvesen linken.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3

Bra forklart her også:

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

§ 3-5.Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.

3-11.Førerett i klasse BE

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

Redigert av Ventus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...