Jump to content

Kjøpt for liten henger #&..!** Hvor nøye kontrolleres dette..?

R.O

Recommended Posts

....Førerkort klasse B er tilstrekkelig for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg med en VW Polo. Men du kan ikke laste tilhengeren til 1500 kg, som var det jeg brukte i eksempelet fordi maksimal tilhegerlast med VW Polo er 1100 kg. Så hvis man har en VW Polo (eller en annen liten bil) og en tilhenger med tillatt totalvekt på 1800 kg, vil det være bilen og ikke førerkortet som begrenser tilhengervekten.

Nei nei nei...

Med førerkort klasse B så er det tillat totalvekt som gjelder.

Har du derimot BE så kan du trekke en tilhenger som har oppgitt tillat totalvekt høyere en bilens oppgitte tillate hengevekt så lenge du ikkje overskrider bilens oppgitte tillate totalvekt for tilhenger med hengerens aktuelle vekt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nei nei nei...

Har du derimot BE så kan du trekke en tilhenger som har oppgitt tillat totalvekt høyere en bilens oppgitte tillate hengevekt så lenge du ikkje overskrider bilens oppgitte tillate totalvekt for tilhenger med hengerens aktuelle vekt.

:thumbsup:

Ny henger kunne selvfølgelig vært et alternativ, men dessverre gir ikke regelverket meg noen intensiver for dette. 

Jeg svingte innom en vekt på vei til Sørlandet i fjor, men da jeg så at to kontorister på vegstasjonen hadde utsikt rett ut på vekten kjørte jeg diskret videre uten å veie. Jeg ville nødig risikere "vennlig assistanse" som endte med videre kjøreforbud..

Virker absolutt som incentivene er der... 

Det morsomme er at oppfatningen rundt dette egentlig gir samme utfall, det ene tar det andre, enten det er bilens tekniske begrensning eller førerkorttype.

Trådstarter har fått respons ihvertfall  :smiley:

Ikke noe å si på responsen nei.. Alt fra slapp av dette er innafor, til litt mere "hysteriske" bytt henger i tilfelle båten er noen kg for tung.

Kjører forbi en vekt på E6 på torsdag med båt og henger, da blir det kontrollmåling.

Er redd for å helle bensin på bålet her, men altfor mange aner ikke kuletrykket sitt heller og det er viktig. Forrige båt jeg dro var en Nidelv 690 Sport etter en VW Amarok. Tok en sjekk på vekta og det er bemerkelsesverdig hvor viktig plassering av båten var på hengeren...  :wink:

Nei nei nei...

Polos tillatt totalvekt er 1600 kg. Hengerens tillatte totalvekt er 1800 kg. Tillat totalvekt er da 3400 kg til sammen, og du kan da trekke hengeren lovlig UTEN last.. Eller..?

En Passat derimot kan ikke trekke samme hengeren lovlig med vanlig førerkort..

Sånn tyder jeg reglene, selv om det igrunn er ganske bakvendt..

Fra vegvesen.no

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Polos tillatt totalvekt er 1600 kg. Hengerens tillatte totalvekt er 1800 kg. Tillat totalvekt er da 3400 kg til sammen, og du kan da trekke hengeren lovlig UTEN last.. Eller..?

...hva står i vognkortet til den Poloen om tilhenger? Tipper 800kg med brems, ergo har Sæbø og Navic II rett tidligere i tråden.

...hva står i vognkortet til den Poloen om tilhenger? Tipper 800kg med brems, ergo har Sæbø og Navic II rett tidligere i tråden.

Trur det var 1200 kg eller noe. Poenget var totalvekten på under 3500 kg.

Ingen som mener at en polo kan trekke en henger som veier 1800 kg..

Min henger veier rett under 600 kg og er da ikke for tung for en polo..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er redd for å helle bensin på bålet her, men altfor mange aner ikke kuletrykket sitt heller og det er viktig. Forrige båt jeg dro var en Nidelv 690 Sport etter en VW Amarok. Tok en sjekk på vekta og det er bemerkelsesverdig hvor viktig plassering av båten var på hengeren...  :wink:

Det var for meg også en stor overraskelse første gangen jeg brukte hengeren. Hadde en god Tredal 20-1500 henger, men "svakheten" til denne var at akslingen ikke kunne flyttes fremover. Resultatet var at båten (en Yamarin 59HT), måtte legges ganske langt bak for å få rett kuletrykk (ca 50 kg). Som et resultat av det igjen, ble ekvipasjen (En VW Caravelle til å dra med), totalt over 14 meter lang om man målte fra fangeren foran til propellen bak. Godt det er lov med noe lenger "overheng" bakover enn til sidene,,

Så, om trådstarter finner at en større henger bør anskaffes, pass på dette med vekfordelingen på hengeren også før hardt oppsparte båtpenger går inn i sluket. Med de tidligere nevnte begrensinger i totalvekt, er nok en boogi henger helt uaktuell, da egenvekten fort går over 350kg på disse. Da pådrar man seg også registreringsavgift osv. Blir fort kostbart, men personlig ville jeg nok vurdert det om det var mulig å få til. En punktering med 1500kg henger på svingete Sørlandsveier ser jeg på som det absolutte mareritt, men som raskt kan bli en realitet med ca 2.30m bredde og lang henger,,

Nei nei nei...

Med førerkort klasse B, kan ikke summen av tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger overskride 3500 kg. Er denne summen 3500 kg eller mindre, holder det med førerkort klasse B, men man har uansett ikke lov til å overbelaste verken bil eller tilhenger. Bilens tekniske begrensninger har ingen ting med førerkortet å gjøre. Du kan gjerne ha førerkort klasse CE og hele resten av alfabetet om du vil uten at det forandrer på hvor tung tilhenger en Volkwagen Polo kan trekke. Leser du her, på side 6 og 7, ser du at det i hvert fall på dagens modeller, er maksimalt 1100 kg: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/nye-polo/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/polo-td_april_web--5-.pdf

Om jeg misforstod deg, må du nesten utdype hva du mente med "Nei nei nei".

Det jeg skrev og som du siterte meg på er helt riktig og jeg tillater meg å be om en begrunnelse med direkte henvisning til loven eller offisielle uttalelser (f.eks. fra statens vegvesen), om du mener det ikke er riktig.

Trur det var 1200 kg eller noe. Poenget var totalvekten på under 3500 kg.

Ingen som mener at en polo kan trekke en henger som veier 1800 kg..

Min henger veier rett under 600 kg og er da ikke for tung for en polo..

En Polo kan etter brosjyren trekke 800kg henger med brems. Har du klasse B må du se etter tillatt totalvekt på bil + henger ikke overstiger til sammen 3500kg. I tillegg har bilen en teknisk begrensning på 800kg hengervekt. Hva faktisk vekt (aktuell vekt) er spiller ingen rolle ved klasse B i hvert fall. For førekort klasse B er det slik at tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt med fører (75kg). I dette tilfelle står det egenvekt 1067kg + 75kg for fører. Da er det besnærende å si at du er inne på noe...men bilen har allikevel en teknisk begrensning oppgitt til 800kg tillatt totalvekt på hengeren.

​Ergo, du kan ikke dra den hengeren etter en Polo...

For førekort klasse B er det slik at tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt med fører (75kg). I dette tilfelle står det egenvekt 1067kg + 75kg for fører.

Dette er fjernet fra reglene og gjelder ikke lenger,som jeg nevnte lenger opp her ;) hehe

Det jeg skrev og som du siterte meg på er helt riktig og jeg tillater meg å be om en begrunnelse med direkte henvisning til loven eller offisielle uttalelser (f.eks. fra statens vegvesen), om du mener det ikke er riktig.

Oooh.. Nå skulle eg klippe å lime regler fra førerkortforeskrift. Og så er de endret for lenge siden. Du har rett ser det ut som. Og det er godt nytt.

Det ser ut som man kan dra så stor tilhenger man vil sjølv med bare klasse B, så lenge den ikkje er lastet over bilens tillate tilhengervekt.

Det var en frihet man bare hadde med klasse BE tidligere.

Dette må eg finlese litt når eg får bedre tid :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Med førerkort klasse B, kan ikke summen av tillatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for tilhenger overskride 3500 kg. Er denne summen 3500 kg eller mindre, holder det med førerkort klasse B, men man har uansett ikke lov til å overbelaste verken bil eller tilhenger. Bilens tekniske begrensninger har ingen ting med førerkortet å gjøre. Du kan gjerne ha førerkort klasse CE og hele resten av alfabetet om du vil uten at det forandrer på hvor tung tilhenger en Volkwagen Polo kan trekke. Leser du her, på side 6 og 7, ser du at det i hvert fall på dagens modeller, er maksimalt 1100 kg: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/nye-polo/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/polo-td_april_web--5-.pdf

Om jeg misforstod deg, må du nesten utdype hva du mente med "Nei nei nei".

Legg også til at man KAN overskride tillatt totalvekt på 3500kg med klasse B dersom bilens tillatte totalvekt er innenfor 3500kg og hengerens tillatte totalvekt er under 750kg. 

Altså, en bil som har tillatt totalvekt på 3499kg kan fortsatt trekke med seg en henger med tillatt totalvekt på 750kg selv om vogntoget da har en samlet ttillatt totalvekt på 4249kg.

En polo vil på ingen måte utfordre førerkortklassen du har behov for, da denne bilen uansett aldri vil ha lov til å trekke en henger så tung at du vil overksride 3500kg. 

De tilfellene der man har en bil som er innenfor TTV 3500kg, og kan trekke henger med TTV over 750kg som gjør at vogntoget overkrider TTV 3500kg vil aktivere behov for klasse BE. 

For førekort klasse B er det slik at tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt med fører (75kg). I dette tilfelle står det egenvekt 1067kg + 75kg for fører.

Dette er fjernet fra reglene og gjelder ikke lenger,som jeg nevnte lenger opp her ;) hehe

Det glemte jeg, du har helt rett! Men Poloen i eksempelet kan fortsatt ikke trekke den hengeren ;)

Det stemmer ja ;) 

Men jeg har lurt på det samme som Sæbø nevner over her, når man leser lovteksten på vegvesen.no står det plutselig om at man sjekke bilens tekniske begrensninger og kanskje ikke laste hengeren fullt opp.

Sakset fra vegvesen.no:

Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som kjøretøyteknisk er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Før var det kun totalvekt som gjaldt i klasse B,nå ser det ut som man kan bruke akuell vekt også?

Før var det kun totalvekt som gjaldt i klasse B,nå ser det ut som man kan bruke akuell vekt også?

Det er dette jeg har forsøkt å påpeke noen ganger allerede her, og slik har det vært i flere år, så det er kanskje noen som burde oppdatere seg på hvilke regler som gjelder både før de gir råd til andre her og før de selv kjører avsted med tilhenger. Jeg påpekte i et tidligere innlegg at reglene ble endret for noen år siden.

Det er forøvrig ikke slik at det er vilkårlig om man bruker aktuell vekt eller tillatt totalvekt. Bilens maksimale tilhengervekt avhenger av bilens strukturelle kapasitet og har ingen ting å gjøre med hva som står oppgitt i tilhengerens vognkort om tillatt totalvekt. Imidlertid har det alt å si hvor mye tilhengeren faktisk veier mens den trekkes av bilen. Det er med andre ord aktuell vekt (det man måler ved å veie bilen) som avgjør om man har overlast eller ikke.

Når det gjelder førerkortet, sier dette noe om hvilke typer kjøretøy du kan kjøre, uavhengig av hvordan de lastes. For å ta et annet eksempel, så må du ha førerkort klasse D eller D1 for å kjøre motorvogn som er godkjent for transport av 9 passasjerer eller flere. Du må altså ha førerkort for buss/minibuss for å kjøre en buss/minibuss og dette gjelder selv om du bare har med 8 passasjerer eller færre. Bussen blir ikke til en personbil som kan kjøres med klasse B når antall passasjerer er mindre enn 9, det er fortsatt en buss uansett, selv når den er tom for passasjerer og man må derfor ha førerkort for buss for å kjøre den. Dersom du kjører en buss uten førerkort klasse D og stoppes i kontroll, er det ikke nødvendig å telle passasjerer for å fastslå at du bryter loven. Det er nok å se i vognkortet og fastslå at motorvognen er registrert som buss.

Nøyaktig på samme måte er det med vogntog. Førerkortet sier hva slags vogntog du kan kjøre og ikke kjøre, helt uavhengig av hva du har med deg av last. Dersom du har førerkort klasse B og kjører et vogntog hvor tillatt totalvekt for bil + tillatt totalvekt for tilhenger overstiger 4250 kg, (eller 3500 kg i tillegg til at tillatt totalvekt for tilhenger overstiger 750 kg), er det ikke nødvendig å veie verken bilen eller tilhengeren for å fastslå at du bryter loven. Det er nok å se i vognkortene og fastslå at vogntogets tillatte totalvekt er høyere enn det som er tillatt med klasse B.

Når det gjelder overlast, kan man trekke den samme parallellen til antall passasjerer. Hvis du kjører en vanlig personbil som er godkjent for transport av fører + 4 passasjerer, men har med deg 5 passasjerer eller flere, så er det ulovlig uansett om du har førerkort klasse B, klasse D1 eller klasse D. Dersom du stanses i kontroll, trenger ikke politiet å se førerkortet ditt for å fastslå at du bryter loven, men de må telle antall passasjerer og sammenligne med hvor mange passasjerer bilen er godkjent for. De må altså sjekke vognkortet og foreta en måling (dvs. telle passasjerer).

Hvis du trekker en tilhenger med tillatt totalvekt på 1500 kg, men har lastet den til 1800 kg, er dette ulovlig uansett hvilket førerkort du har. Dersom du stanses i kontroll, trenger ikke politiet å se førerkortet ditt for å fastslå at du bryter loven, men de må veie tilhengeren og sammenligne med hvor stor last den er godkjent for. De må altså sjekke tillatt totalvekt i vognkortet og foreta en måling (dvs. veie tilhengeren).

Jeg ser at noen gir uttrykk for at det bare er regelryttere som bryr seg om tillatt totalvekt, jmf. de to som skulle frakte en båt og fikk bot da de ble stanset i kontroll, men i min verden er det bare rett og rimelig at man sørger for å ha førerkort for de kjøretøyene man kjører. Det disse to førerne ble straffet for er i prinsippet det samme som å kjøre en buss uten klasse D i den tro at det er greit så lenge antall passasjerer ikke var høyere enn 8. Jeg vil også si at det er fantastisk mye enklere å forholde seg til informasjon som er lett tilgjengelig i kjøretøyets vognkort enn å måtte veie kjøretøyet for å finne ut om man kan kjøre det. Som regel vet man jo at man ikke er i nærheten av å overskride kjøretøyets lastekapasitet, så da sparer man seg for en masse styr ved å forholde seg til hva kjøretøyet er sertifisert for. I de sjeldne tilfellene hvor man er på grensen til overlast, må man uansett veie for å være på den sikre siden.

Det stemmer ja ;) 

Men jeg har lurt på det samme som Sæbø nevner over her, når man leser lovteksten på vegvesen.no står det plutselig om at man sjekke bilens tekniske begrensninger og kanskje ikke laste hengeren fullt opp.

Sakset fra vegvesen.no:

Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som kjøretøyteknisk er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Sjekket med "ekspertisen", man blir jo litt nysgjerrig. Svaret jeg fikk var enkelt nok; såfremt aktuell vekt ikke overstiger tillatt totalvekt.

Når tilhengeren har høyere tillatt totalvekt enn 750 kg, kan summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg for førerkort klasse B. 

Det spiller ingen roll om hengeren er tom.

Godt du var litt påståelig. Eg har ikkje oppdatert meg på regler, og som sagt dette var godt nytt for alle.

MEN..

Sjekket min bil og min campingvogn med tilhengerkalkulatoren. Totalvekt bil er 2510kg. Egenvekt henger er 990kg. Sum er 3500. Kalkulator gir rødt kryss og sier at det ikkje kan kjøres på klasse B. Det skulle jo vert lovlig når regelverket sier at det ikkje skal overskride 3500kg ?

(Eg har både bokstaver nok og yk)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er fortsatt TILLATTE totalvekter som gjelder på førerkortklasse B og B96, og disse tillatte totalvektene skal samlet aldri overskride 3500kg/4250kg!

ikke bland inn aktuell vekt i disse førerkortklassene. 

På BE regnes AKTUELL vekt på hengeren, men den kan uansett ikke lastes mer enn at den aktuelle vekten på henger + last er innenfor det bilens vognkort oppgir som maks tillatt tilhengervekt. 

eksempel:

Bil med TTV på 2315kg og maks tillatt tilhengevekt på 2000kg, så setter man på en tilhenger med egenvekt på 930kg og TTV på 2600kg.

Dette vogntoget har en samlet TTV på 4915kg, OG hengeren har en TTV på 600kg over det bilens vognkort oppgir som maksimal tilhengervekt. 

Du kan IKKE kjøre dette vogntoget med hverken førerkort klasse B eller B96 uavhengig av om hengeren er tom, eller fullastet!

MEN du KAN kjøre dette vogntoget med BE, men kun dersom du ikke laster hengeren med mer nyttelast enn 1070kg. 

:wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...