Riddar4 Startet 29.April.2016 Link til dette innlegget Startet 29.April.2016 Må se å få bedre ventilasjon i sjarken, dugger når det er fuktig ute. Har noen prøvd ventilatoren fra BT som går på solceller? Eller er mekanisk ventilasjon å foretrekke? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Min funker fortsatt helt greit etter 4 år. Typen med oppladbart batteri og båten har lagt ute hele året. Dog har selve overflaten på solcelle blitt matt, så å det har gått ut over ladeegenskapen vet jeg ikke. Diameteren på delen som går gjennom dekk er større enn standard dekksventil. -ihverfall større enn den jeg hadde fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Hadde en fra BT for to båter siden. Fungerte fint så lenge jeg hadde båten. Kjøpte en fra Jula til båten jeg har nå. Monterte den i våres og går så det suser fortsatt. Men forventer jo ikke at det skal vare utrolig lenge over 5 år. Men til prisen.. gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 BT ventilatoren er helt grei. Hadde en i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Er desse billige ventilatorane vanntette? Tenker då på bruk på seilbåt der du kan oppleve å få ein del sjø over båten. Pinkvin og Eureka, de har vel seilbåt og kan seie noko om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Har aldri fått vann over dekk, men jeg har ved kraftig regn opplevd at det kommer litt vann inn. Det er ikke mulig å stenge ventilen. Jeg har min på luka forran masta. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Hadde ein solcelleventil på overbygget ein kort periode på forrige båt. Den var effektiv når det gjaldt luft, dessverre også med vatn når det kom sjø over dekk. Dersom du får inn vatn når det regnar, så er han ubrukeleg når du kjem på havet - om du skal dit. Ein ventilator bør helst kunne lukkast heilt om han skal brukast på seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Jeg har prøvd Biltema ventilator. Den var ikke tett når det skylte vann over dekk.... Nå har jeg 2 nicro solcelleventilatorer og er veldig fornøyd. Seilte til Shetland i sommer og har hatt mye vann over dekk, men ikke en dråpe inn. De er også til å stenge helt, men det har ikke vært nødvendig for meg. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Er desse billige ventilatorane vanntette? Tenker då på bruk på seilbåt der du kan oppleve å få ein del sjø over båten. Pinkvin og Eureka, de har vel seilbåt og kan seie noko om dette? Nei de er ikke tette. Så ikke plasser de over kritisk interiør. Har min over do, som er senterplassert rett foran spryhood. Får jeg overskylling over hele dekk så tåler jeg en skvett på do :-D I praksis er største problemet å huske det når man spyler dekk. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Synes at det er viktig at de som anbefaler produkt er medvitne på bruksområdet. Ein ventilator på ein båt som ikkje blir brukt i sjø er noko heilt anna enn ein bår som blir brukt med sjø som slår innover båt. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 29.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 For min del, vil slike selvgående ventiler være til nytte i rolige perioder når båten ligger i havn og jeg ikke har tilgang til landstrøm. Tenkte å montere et par på overbygget på sjarken. Det er regn som kan komme inn når det blåser jeg tenker på. Alternativ er en vanlig ventil for toppmontering som en kan stenge. Hva anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 En dyr solcelleventil som ikke lekker inn vann ved overskylling er vel den soleklare anbefalingen. Dvs en som koster en liten slant. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Da er en tilbake til erfaringene. Det står ingen garanti på de jeg har funnet på nettet at de er vanntette. Så for å være sikker, vil jeg montere over vasken så vannet kommer ut igjen med det samme. Eller fins det typer/merker folk har erfart "å holde vann"? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Njal kom med en anbefaling på merke over her. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Nicro er vel det merket som blir anbefalt av folk som har prøvd ymse ventilatorar. Har sjølv hatt gleda av å ligge under ein dårleg ventilator på ein lengre tur. Hadde våte sengeklede i omlag 5 veke:-) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Denne Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
sunnmøre Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 30.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Takker og bukker.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.