Jump to content

Solcelleventilator fra BT

Riddar4

Recommended Posts

Min funker fortsatt helt greit etter 4 år. Typen med oppladbart batteri og båten har lagt ute hele året.

Dog har selve overflaten på solcelle blitt matt, så å det har gått ut over ladeegenskapen vet jeg ikke.

Diameteren på delen som går gjennom dekk er større enn standard dekksventil. -ihverfall større enn den jeg hadde fra før.

Hadde ein solcelleventil på overbygget ein kort periode på forrige båt. Den var effektiv når det gjaldt luft, dessverre også med vatn når det kom sjø over dekk.

Dersom du får inn vatn når det regnar, så er han ubrukeleg når du kjem på havet - om du skal dit. Ein ventilator bør helst kunne lukkast heilt om han skal brukast på seilbåt.

Guest Avmønstret#

Er desse billige ventilatorane vanntette? Tenker då på bruk på seilbåt der du kan oppleve å få ein del sjø over båten. Pinkvin og Eureka, de har vel seilbåt og kan seie noko om dette?

Nei de er ikke tette. Så ikke plasser de over kritisk interiør. Har min over do, som er senterplassert rett foran spryhood. Får jeg overskylling over hele dekk så tåler jeg en skvett på do :-D 

I praksis er største problemet å huske det når man spyler dekk. 

For min del, vil slike selvgående ventiler være til nytte i rolige perioder når båten ligger i havn og jeg ikke har tilgang til landstrøm. Tenkte å montere et par på overbygget på sjarken. Det er regn som kan komme inn når det blåser jeg tenker på. Alternativ er en vanlig ventil for toppmontering som en kan stenge. Hva anbefales 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...