Jump to content

Seilbåtutstyr


Sebaldus

Recommended Posts

Nå har jeg hatt min første seilopplevelse med columbien og må si at det gikk meget bra. Er ikke noen ekspert på seiling, men hev opp den lille fokken og storseilet og lot det stå til. Fikk den opp i 5 knop på loggen og er rimelig fornøyd med det!

 

Derimot kan ting tyde på at det bør foretaes en oppgradering hva gjelder dekksutstyr.

 

først og frems avlasterne for genuaskjøtene. Disse var av typen "sprekk med mothaker" som vel er det som kalles clam-cleats på finspråket. Disse mothakene var nokså avrundet etter 20 år og tauet måtte stues godt nedi for å holde seg fast. Kunne godt tenkt meg å bytte til noe bedre her. Noen som har gode tips til hva jeg bør kjøpe? Hvor kjøper man slikt til en ok pris? Er dårlig med seilbåtutstyr hos Maritim og Seatronic.....

 

En annen sak er storseilskjøtet. På mine tidligere båter har man strammet dette med en slik:

 

Bilde

 

men her er det ikke noen låseflipper, men en vanlig blokk med låsemothaker i selve hjulet. Det er forsåvidt greit nok til å stramme med, men hvordan er teknikken for å løse ut på denne? Det går nemlig ikke.....mulig tauet er for tjukt i forhold til blokken? Burde kanskje bytte denne også?

 

 

Alle synespunkter til dekksutstyr mottas med takk og har noen noe liggende så send en IM.

 

Ellers var det utrolig godt å komme seg på sjøen med vinden som fremdrift igjen!

 

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Watski har godt utvalg av denne typen utstyr. Prisen er vel sån midt på treet vil jeg tro.

Det er også noen som heter Byggplast båtutstyr, mener å huske at de var litt rimeligere, i alle fall på noen deler.

 

Ellers om blokken er OK, så pleier det gå an å skru av Cam-Cleat´en og montere på en ny.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt min første seilopplevelse med columbien og må si at det gikk meget bra. Er ikke noen ekspert på seiling, men hev opp den lille fokken og storseilet og lot det stå til. Fikk den opp i 5 knop på loggen og er rimelig fornøyd med det!

 

Derimot kan ting tyde på at det bør foretaes en oppgradering hva gjelder dekksutstyr.

 

først og frems avlasterne for genuaskjøtene. Disse var av typen "sprekk med mothaker" som vel er det som kalles clam-cleats på finspråket. Disse mothakene var nokså avrundet etter 20 år og tauet måtte stues godt nedi for å holde seg fast. Kunne godt tenkt meg å bytte til noe bedre her. Noen som har gode tips til hva jeg bør kjøpe? Hvor kjøper man slikt til en ok pris? Er dårlig med seilbåtutstyr hos Maritim og Seatronic.....

Gratulerer med første turen!

 

Nei, kjøp ikke nye "clam-cleats" i alle fall! Skaff heller noe som dette i aluminium:

 

Bilde

 

Disse finner du på www.hjertmans.se På svensk heter de "knip-knappar". Du monterer de med den spisse (mot venstre på bildet) enden fremover. Når du fester skjøtet tar du det under delen som peker fremover, rundt om siden som vender mot oss på bildt, rundt om høyre ende, litt framover på baksiden, så over kryssholtet fremover og under delen som peker fremover motsatt av retningen skjøtet kom inn. Dermed kommer skjøtet i "knip" med seg selv under fremre del av kryssholtet. Jeg skal prøve å få tatt et bilde av hvordan disse sitter montert hos meg, for de må være litt "skjevt" i forhold til hvordan skjøtet løper inn, ellers får du ikke skjøtet i knip. Disse er *meget effektive* og skjøtet kan ikke løse ut av seg selv, slik som utvilsomt hender med clam-cleats.

 

Hvor langt er storseilskjøtet ditt? Har du fire-skåren talje i nå? Jeg spør, fordi det er mulig jeg har et komplett system som ikke er brukt... :cool:

 

Befriende med et seilbåt-spørsmål for en gangs skyld!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med første turen!

 

Nei, kjøp ikke nye "clam-cleats" i alle fall! Skaff heller noe som dette i aluminium:

 

(bilde)

 

Hvor langt er storseilskjøtet ditt? Har du fire-skåren talje i nå? Jeg spør, fordi det er mulig jeg har et komplett system som ikke er brukt... :lol:

 

Befriende med et seilbåt-spørsmål for en gangs skyld!

 

Slike som dem på bildet hadde jeg på aloen, og det fungerte meget bra. Problemet med de jeg har nå er jo at det minste "puff" i skjøtet får dem til å løsne så de raser ut  :lol:

 

Storseilskjøtet er vel fire-skåren ja....Er to trinser nede og 3 oppe der den øverste har riller for å låse. Men skjøteskinnen er montert på dekket like over nedgangen og høyde opp til masten er vel bare halvmeteren. Er derfor ikke mye tau mellom blokkene når bommen står i midtstilling. Burde absolutt skaffe meg et digitalkamera så jeg kunne illustrert skikkelig. Tror egentlig blokkene og skjøteskinnene er ok, er bare denne låsemekanismen jeg ikke helt forstår meg på  :cool:

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tatt noen bilder av dagens opplegg.

 

Med mindre noen har tips til hvordan reguleringen av storseilskjøtet er ment å foregå satser jeg nok på å bytte denne:

Bilde

 

Bilde

 

 

 

Og slik er taufestene som lett løsner:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg blandet vist sammen CAM-cleats og CLAM-cleats i mitt forgje innlegg :smiley:

Trodde at du hadde en slik blokk det var bilde av, med cam-cleats.

Men et triks for å få calm-cleats til å holde bedre er å montere en kile under den, slik at den peker opp-over med fronten. På den måten vil sjøtet dra seg godt ned og sitte bedre fast.

Link to post
Share on other sites

Jeg blandet vist sammen CAM-cleats og CLAM-cleats i mitt forgje innlegg :seeya:

Trodde at du hadde en slik blokk det var bilde av, med cam-cleats.

Men et triks for å få calm-cleats til å holde bedre er å montere en kile under den, slik at den peker opp-over med fronten. På den måten vil sjøtet dra seg godt ned og sitte bedre fast.

Så lærte jeg forskjell på ulike typer cleats!  :smiley:

 

Takk for tipset....skal vurdere å legge en kile under, men demonterer jeg først takplater og cleat blir det nok til at jeg kjøper noe nytt f.eks slik som PanPan foreslo.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti et storseil skjøte som var ordnet slik som avbildet på båten over. Det systemet tilhørte en Optimist jolle. Det funker slik at det siste hjulet på skjøtet bare kan gå en vei, derfor er det kammer på hjulet. Skal man slippe ut på skjøtet, er det bare å slippe tauet ut av hjulet. Slik som det fremstår på bildet, virker dette systemet "håpløst" på meg. Jeg ville, hadde det vært min båt, gått for en løsning som på det første ennlegget i strengen. det jeg ville gjort det var eventuellt å fjerne bøylen over "klemmen". Dette fordi det nedre festet sitter så høyt at det burde ikke bli noe problem med at tauet blir uforvarende dratt ut av "kjeften".

 

Hold oss orientert om hvilken løsning du velger, lykke til..........................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Byttet clamcleats til genoaskjøtene i år etter at de var slitt ut, omtrent som nevnt her.

Jeg ble iritert mange ganger de siste årene hver gang skjøtet spratt ut av clamcleaten, men med nye er bare å legge skjøtet i sporet og så graver det seg ned og de sitter de som støpt.

 

Skrudde de ut og trodde at jeg bare kunne stikke innom en forhandler og kjøpe nye, men mine var så gamle at de ikke fantes i det vanlige sortimentet hverken hos Watski eller hos Skaane som er importør i Norge. Skruehullavstanden matchet ikke de nye. Løsningen fant jeg på Clamcleats nettsted http://www.clamcleat.co.uk/,  CL201-O Old style replacement.  Jeg tok en telefon og fikk bekreftet at disse fremdeles var tilgjengelige gav dem kredittkortdetaljer og sendte en mail med navn og adresse og fikk de i posten i løpet av fire dager. Og gildet kostet 7.20 UKP. inkl porto.

 

Ellers kan jeg anbefale å skaffe en Watski katalog, de har masse seilutstyr/deler og mange forhandlere.  Se http://www.watski.no/forhandlere.htm  Storseilskjøteblokken du viser til finner du der.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Her kommer en liten oppdatering!

 

Takket være god hjelp fra PanPan er nå nytt skjøte og ny blokk montert. Dette er testet og fungerer meget bra!  :cool:

 

Når det gjelder clamcleaten lar jeg nok disse leve til jeg eventuellt finner noen med lik hullavstand. Uansett må takplatene under ned, og det er en vinterjobb. Har også lært meg en teknikk som får greiene til å holde.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...