Kaptein Dyre Startet 1.Mai.2016 Del på Facebook Startet 1.Mai.2016 Har nettopp montert motor i en daycruiser og etter inntuning ble det byttet belger på VP290 drevet. Ved innkobling forover fungerer det utmerket, men ved innkobling akterover kveles maskinen. Hvis man kobler til med maskin stoppet kjennes det greit ut begge veier. Noen som kjenner til problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Jeg hadde en Mercruiser som hadde en mikrobryter på girkassa, den kutter motoren akkurat i det den settes i revers for å få en mykere overgang. Hvis du har noe slikt så kan det være at den er feiljustert. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 (redigert) Det er nok ikke bryter på Volvo, så enten er turtallet for lavt, og motoren rett og slett stopper når drevet kobles inn, eller så er det noe som går tregt i drevet som gjør at belastningen blir for stor. For ordens skyld, går drivakselen til drevet konstant rundt mens motoren går, "clutchen" sitter innad i drevet, på vertikalakselen, så det har nok lite med belger å gjøre, men mindre det er noe som henger akkurat nok på drivaksel/transomlager slik at belastningen blir for stor når man legger inn drevet ? Husk at vaieren må justeres riktig når drevet monteres, slik at clutchkonet griper helt inn, ellers vil det slites ut, og du skal sette båten i gir hardt og kontant med spaken. Redigert 1.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Dyre Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Det er Mercruiser, men jeg har fjernet tenningskutt delene fra tenningssystemet iom det er et VP drev. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Jeg hadde en Mercruiser som hadde en mikrobryter på girkassa, den kutter motoren akkurat i det den settes i revers for å få en mykere overgang. Hvis du har noe slikt så kan det være at den er feiljustert. Akkurat dette problemet hadde jeg på en tidligere båt. Det viste seg at bryteren gikk for tregt. I det tilfelle var det bare å smøre microbryteren - og vips så var alt i orden! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Dyre Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Jeg mener også noe burde være tregt men kjennes ikke slik ut ved tørning når maskinen er stoppet. Drivaksel er med når maskinen er igang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.