Jump to content

avkorting av utbetaling pga for stor motor?


Aerton Hartwig

Recommended Posts

Vi har nylig kjøpt en 20 fots speedbåt(Tintorera 610) samt en 225hk Yamaha 2-takt(95-mod) vi skal henge på.

Svigerfar gjorde meg oppmerksom på at det ikke er spesielt lurt å kjøre med motor som er kraftigere enn båten er CE-godkjent for.(150hk)

 

If vil ikke forsikre med denne motoren. Er det noen som vet om selskaper som godtar dette?

Dersom man i verste fall skulle havarere med fatalt utfall - får familien da 0 i utbetaling eller kun en forkorting?

Har reiseforsikring og ulykkesforsikring.

Link to post

En overmotorisering på 50% er vel ikke særlig smart. Båten kan bli ustabil  og krevende eller umulig å kontrollere med så stor motor. 

Når det gjelder avkortning ved eventuell ulykke så er det svært sannsynlig. Skjer det en ulykke som involverer andre personer og/eller båter så vil du kunne pådra deg et erstatningsansvar pga. uansvarlig  kjøring. Ulykkes og reiseforsikringen din er lite relevant.

Det sier seg vel i grunnen selv at dette er ganske hodeløst og dessuten ulovlig.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Ja jeg heller mot å selge motoren igjen. Det er flere som har slike og større motorer på den båten, så det er ikke det kjøretekniske jeg er redd for(selv om jeg har stor respekt for redskapen) men hva forsikringen utbetaler.

Men det er da ikke ulovlig? Det har jeg ikke lest i noen av de ørten innleggene jeg har lest siste halvåret.

 

Vektmessige veier 150 og 225 praktisk talt det samme, så er man forsiktig med gasse oppfører de seg likt

Link to post

Jeg kontaktet Pantaenius om dette i fjor sommer, og dette er svaret jeg fikk fra daglig leder i norgeskontoret:

 

Vil anbefale deg å holde deg til hva båten er godkjent for, det er jo ikke bare vekten men også effekten som blir påført båten.
Oppstår det en skade som har årsakssammenheng med for stor effekt/motor vil vi evt vurdere skaden annerledes.
 
Så selskapet vil altså ikke avvise kunder som overmotoriserer, men du risikerer avkorting.
Link to post

For ordens skyld så er det selvfølgelig ikke påbudt med forsikring i det hele tatt, og erstatningsansvaret er svært begrenset i de aller fleste tilfeller, i henhold til sjøloven og talløse debatter her på forumet.

 

Spørsmålet som kanskje er mest interessant, er ikke om du får forsikret båten eller ikke, men om du er "grovt uaktsom" ved å montere på en større motor enn båten er CE-merket for, og således kan bli stilt til ansvar for andres skader utover den vanlige praksisen at enhver dekker sin skade osv.

Link to post

Jeg er usikker på hvorfor du kjøper en båt som er som å kjøre ombygget motorsykkel og er opptatt av forsikringen?

 

Jeg tenker at liker du å kjøre fort og virkelig nyter å kjøre noe som er over kanten for trygt - så MÅ du kunne kjøre båt (virkelig kunne kjøre båt!) og ta det ansvaret som ligger i dine handlinger. For det er ingen forsikring i verden som kan erstatte å miste sin familie - eller tenke resten av livet på at du har forårsaket andre slike tap.

 

Det høres kanskje tullete ut, men jeg har selv hatt 350kg med båt som gikk over 60 knop. Ja, det er farlig. Ja, det kan slå rundt om du bare nyser. Ja det er utrolig morro. Og du må vike for alt annet som er på sjøen eller har tenkt seg på sjøen den dagen, du må se deg for fordi ingen vil oppfatte at det er mulig å være så liten og bevege seg så fort. Det må du være klar over. Derfor må du kjøre med hodet , - ikke med forsikringspapirer i baklomma.

 

Jeg hadde kun forsikring for tyveri og brann. Det er intet problem.

 

Men så kjører jeg slik at det ikke skjer ulykke - og får herlig utbytte av det. Og kommer hjem fra sjøen svett og lykkelig og full av andrenalin. Uten at noen har hatt grunn til å hytte med neven eller mene noe som helst negativt om utvist sjømannskap.

 

Solgte etterhvert dette og gikk over til noe som gjør at du kan ha båt uten å ha hvite knoker og kink i nakken når du kommer til land...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Jeg har for stor motor på båten min, Gjensidige sa at det ble avkortning hvis det var årsakssammenheng mellom for stor motor og ulykke. Dette vil de streve med da jeg konsekvent aldri kjører over 5000 omdreininger, 6000 er maks (ok, har testet). Dermed er jeg innenfor legalt på hk. I sjø kjører jeg ikke over 4500, da det er guffent med slag. Jeg vil ha stor motor for høy marsjfart, bruker egentlig ikke ressursene.

 

Min konklusjon er at en har problemer hvis en leker og kjører maks, "fornuftig" kjøring ikke noe problem med forsikring. Har ingen planer om å teste teorien min.

Link to post

Takk for mange gode svar som får det til å knyte seg i magen. Jeg har ligget 4 mnd på sykehus etter MC ulykke for 13 år siden og har ikke tenkt til å gjenta det.

Men når man kjører fort på sjøen kan man aldri ha 100% kontroll, så selv om jeg ikke skal bruke alle hk hele tiden er det viktig å vite at man har forsikring. Jeg tenkte å kjøpe en GPS-tracker som også logger fart. Da vil jeg kunne bevise at jeg kjører med innsiden av hjelmen. Racingvest++ er også på plass, samt alt av kontroller på rattet.

Ringte Gjensidige før i dag så håper på positivt svar derfra

Link to post

Jeg leste for sikkerhetsskyld ditt utgangspunkt. Får de etterlatte noe på forsikringen om det er fatalt utfall. En båtforsikring dekker normalt ikke noe skade på person. Det finnes tilleggsforsikring for å dekke skade og død: IF gir 100 000 ved død og opp til 200 000 ved varig invaliditet. OG de skriver tydelig at dette forutsetter at man forholder seg til begrensningen i forsikringen som lyder at "hastighet" og "motorstyrke" gjør at de kan ha full forkortning (blant annet)

 

Det at de har tatt begrensning i at bare du har større "motorstyrke" enn båten er beregnet på er en tydelig eksplisitt krav.

 

MEN som det nevnes over bør det foreligge en sammenheng til ulykken.

 

Jeg oppfattar at det er vanskelig å bevise og umulig å motbevise at motorstyrke hadde en årsakssammenheng. Et eksempel vil være at båten tipper rundt i fart. Uansett logg som viser at du kjøre innenfor det som en lavere motorstyrke kan gjøre - din motor er tyngre enn en mindre - nesten ingenting, jeg vet.

MEN i ettertid skal noen bevise at den lille ekstra vekten ikke hadde betydning for at dett e gikk rundt. Ingen kan påstå at det hadde betydning, men ingen kan heller bevise at det IKKE hadde betydning. MEN det som kan bevises er at motoren er målbart og beviselig tyngre. Dessuten er det tydelig at den er utenfor det som dekkes av forsikringen - eksplisitt...

 

Oppgaven er altså et utgangspunkt som gjør at du er utenfor forsikringen, og så må du bevise at du er innenfor. Det er ihvertfall et dårlig utgangspunkt. Uten å mene mye om hvilken vei dette kan vippe.

 

Mye rart skjer i rettsaker...

 

(Kanskje en løsning - kjøp nyere motor innenfor hk, sett på motorheis og bruk penger på å håndbanke frem en perfekt propell, så kjører du raskere enn med din nåværende motor)

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

kjøp nyere motor innenfor hk, sett på motorheis og bruk penger på å håndbanke frem en perfekt propell, så kjører du raskere enn med din nåværende motor)

 

Beste innlegget hittil.

Sett på heis, nosecone/pick-up, gjerne trimtank og finn den perfekte propellen.

Mye mer effektivt enn rå motorkraft.

Også kan det kanskje tenkes at han som konstruerte båten har egnet litt på dette med strekk, skjær og trykk.

Link to post

Cleaver er ofte ikke det rette svaret. De krever en meget spesiell balanse i båten og motorstyrke relativt til hydrodynamisk motstand for at dette skal gå fort(est).

 

derfor noe håndbanket, som er å ta en "vanlig propell" og gjøre den om til en som passer din tintorero. Rett dia/areal ratio, passe rake for å få baugen og skorget ut av vannet, dobbel eller enkel cupping for grep etc etc

 

se gjerne http://ww.bblades.com

Link to post

Enig med alfaalfa her.

 

Ofte blir folk overrasket over at man kan få full erstatning selv om man kjører i fylla dersom det ikke er årsakssammenheng. Problemet her er at det er svært lett for et forsikringsselskap å argumentere for at det er årsakssammenheng mellom stor motor og de aller fleste potensielle ulykkene på sjøen.  

 

Jeg hadde kjøpt ny motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...