Aerton Hartwig Startet 1.Mai.2016 Del på Facebook Startet 1.Mai.2016 Vi har nylig kjøpt en 20 fots speedbåt(Tintorera 610) samt en 225hk Yamaha 2-takt(95-mod) vi skal henge på. Svigerfar gjorde meg oppmerksom på at det ikke er spesielt lurt å kjøre med motor som er kraftigere enn båten er CE-godkjent for.(150hk) If vil ikke forsikre med denne motoren. Er det noen som vet om selskaper som godtar dette? Dersom man i verste fall skulle havarere med fatalt utfall - får familien da 0 i utbetaling eller kun en forkorting? Har reiseforsikring og ulykkesforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 (redigert) En overmotorisering på 50% er vel ikke særlig smart. Båten kan bli ustabil og krevende eller umulig å kontrollere med så stor motor. Når det gjelder avkortning ved eventuell ulykke så er det svært sannsynlig. Skjer det en ulykke som involverer andre personer og/eller båter så vil du kunne pådra deg et erstatningsansvar pga. uansvarlig kjøring. Ulykkes og reiseforsikringen din er lite relevant. Det sier seg vel i grunnen selv at dette er ganske hodeløst og dessuten ulovlig. Redigert 1.Mai.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Ja jeg heller mot å selge motoren igjen. Det er flere som har slike og større motorer på den båten, så det er ikke det kjøretekniske jeg er redd for(selv om jeg har stor respekt for redskapen) men hva forsikringen utbetaler. Men det er da ikke ulovlig? Det har jeg ikke lest i noen av de ørten innleggene jeg har lest siste halvåret. Vektmessige veier 150 og 225 praktisk talt det samme, så er man forsiktig med gasse oppfører de seg likt Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Jeg kontaktet Pantaenius om dette i fjor sommer, og dette er svaret jeg fikk fra daglig leder i norgeskontoret: Vil anbefale deg å holde deg til hva båten er godkjent for, det er jo ikke bare vekten men også effekten som blir påført båten. Oppstår det en skade som har årsakssammenheng med for stor effekt/motor vil vi evt vurdere skaden annerledes. Så selskapet vil altså ikke avvise kunder som overmotoriserer, men du risikerer avkorting. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 (redigert) Det sier seg vel i grunnen selv at dette er ganske hodeløst og dessuten ulovlig.Ikke at jeg er tilhenger av slikt, men er det ulovlig? Redigert 1.Mai.2016 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 For ordens skyld så er det selvfølgelig ikke påbudt med forsikring i det hele tatt, og erstatningsansvaret er svært begrenset i de aller fleste tilfeller, i henhold til sjøloven og talløse debatter her på forumet. Spørsmålet som kanskje er mest interessant, er ikke om du får forsikret båten eller ikke, men om du er "grovt uaktsom" ved å montere på en større motor enn båten er CE-merket for, og således kan bli stilt til ansvar for andres skader utover den vanlige praksisen at enhver dekker sin skade osv. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 (redigert) Nå er det mange HO( hi output) motorer på 150-175hk som gir like mye som den gamle 225hk der, Så det er bare tall for regel ryttere, Skulle heller klassifisere utifra dreimoment. Det jeg gjorde når jeg hadde en motor og flere båter var og forsikre bare motor mot tyveri på innboforsikringen. Redigert 2.Mai.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Forsikre motor mot tyveri og få dekning når motoren er montert på båten som ligger i en havn fem kilometer fra boligen? Hvilket selskap? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Strengt tatt usikker på om det rammes av loven. Om det ikke gjør det så beklager jeg den biten. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 (redigert) Jeg er usikker på hvorfor du kjøper en båt som er som å kjøre ombygget motorsykkel og er opptatt av forsikringen? Jeg tenker at liker du å kjøre fort og virkelig nyter å kjøre noe som er over kanten for trygt - så MÅ du kunne kjøre båt (virkelig kunne kjøre båt!) og ta det ansvaret som ligger i dine handlinger. For det er ingen forsikring i verden som kan erstatte å miste sin familie - eller tenke resten av livet på at du har forårsaket andre slike tap. Det høres kanskje tullete ut, men jeg har selv hatt 350kg med båt som gikk over 60 knop. Ja, det er farlig. Ja, det kan slå rundt om du bare nyser. Ja det er utrolig morro. Og du må vike for alt annet som er på sjøen eller har tenkt seg på sjøen den dagen, du må se deg for fordi ingen vil oppfatte at det er mulig å være så liten og bevege seg så fort. Det må du være klar over. Derfor må du kjøre med hodet , - ikke med forsikringspapirer i baklomma. Jeg hadde kun forsikring for tyveri og brann. Det er intet problem. Men så kjører jeg slik at det ikke skjer ulykke - og får herlig utbytte av det. Og kommer hjem fra sjøen svett og lykkelig og full av andrenalin. Uten at noen har hatt grunn til å hytte med neven eller mene noe som helst negativt om utvist sjømannskap. Solgte etterhvert dette og gikk over til noe som gjør at du kan ha båt uten å ha hvite knoker og kink i nakken når du kommer til land... Redigert 2.Mai.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 (redigert) Derfor bør du også utstyre deg med alle kontroller på rattet, med fotgass, lanterner med 3 og 2NM synshold, vurdere setebelte®, definitvt dødmannsknapp for alle ombord, etc etc Vurdere å ta kurset "Høyhastighetskurs" og også utgitt bok "Handhavande av snabba fartyg" se www.spectre.se for kurs. Redigert 2.Mai.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Jeg har for stor motor på båten min, Gjensidige sa at det ble avkortning hvis det var årsakssammenheng mellom for stor motor og ulykke. Dette vil de streve med da jeg konsekvent aldri kjører over 5000 omdreininger, 6000 er maks (ok, har testet). Dermed er jeg innenfor legalt på hk. I sjø kjører jeg ikke over 4500, da det er guffent med slag. Jeg vil ha stor motor for høy marsjfart, bruker egentlig ikke ressursene. Min konklusjon er at en har problemer hvis en leker og kjører maks, "fornuftig" kjøring ikke noe problem med forsikring. Har ingen planer om å teste teorien min. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Takk for mange gode svar som får det til å knyte seg i magen. Jeg har ligget 4 mnd på sykehus etter MC ulykke for 13 år siden og har ikke tenkt til å gjenta det. Men når man kjører fort på sjøen kan man aldri ha 100% kontroll, så selv om jeg ikke skal bruke alle hk hele tiden er det viktig å vite at man har forsikring. Jeg tenkte å kjøpe en GPS-tracker som også logger fart. Da vil jeg kunne bevise at jeg kjører med innsiden av hjelmen. Racingvest++ er også på plass, samt alt av kontroller på rattet. Ringte Gjensidige før i dag så håper på positivt svar derfra Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 (redigert) Jeg leste for sikkerhetsskyld ditt utgangspunkt. Får de etterlatte noe på forsikringen om det er fatalt utfall. En båtforsikring dekker normalt ikke noe skade på person. Det finnes tilleggsforsikring for å dekke skade og død: IF gir 100 000 ved død og opp til 200 000 ved varig invaliditet. OG de skriver tydelig at dette forutsetter at man forholder seg til begrensningen i forsikringen som lyder at "hastighet" og "motorstyrke" gjør at de kan ha full forkortning (blant annet) Det at de har tatt begrensning i at bare du har større "motorstyrke" enn båten er beregnet på er en tydelig eksplisitt krav. MEN som det nevnes over bør det foreligge en sammenheng til ulykken. Jeg oppfattar at det er vanskelig å bevise og umulig å motbevise at motorstyrke hadde en årsakssammenheng. Et eksempel vil være at båten tipper rundt i fart. Uansett logg som viser at du kjøre innenfor det som en lavere motorstyrke kan gjøre - din motor er tyngre enn en mindre - nesten ingenting, jeg vet. MEN i ettertid skal noen bevise at den lille ekstra vekten ikke hadde betydning for at dett e gikk rundt. Ingen kan påstå at det hadde betydning, men ingen kan heller bevise at det IKKE hadde betydning. MEN det som kan bevises er at motoren er målbart og beviselig tyngre. Dessuten er det tydelig at den er utenfor det som dekkes av forsikringen - eksplisitt... Oppgaven er altså et utgangspunkt som gjør at du er utenfor forsikringen, og så må du bevise at du er innenfor. Det er ihvertfall et dårlig utgangspunkt. Uten å mene mye om hvilken vei dette kan vippe. Mye rart skjer i rettsaker... (Kanskje en løsning - kjøp nyere motor innenfor hk, sett på motorheis og bruk penger på å håndbanke frem en perfekt propell, så kjører du raskere enn med din nåværende motor) Redigert 4.Mai.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 kjøp nyere motor innenfor hk, sett på motorheis og bruk penger på å håndbanke frem en perfekt propell, så kjører du raskere enn med din nåværende motor) Beste innlegget hittil. Sett på heis, nosecone/pick-up, gjerne trimtank og finn den perfekte propellen. Mye mer effektivt enn rå motorkraft. Også kan det kanskje tenkes at han som konstruerte båten har egnet litt på dette med strekk, skjær og trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Nosecone og lift er på plass. Trimtank kommer, men jeg er livredd for å stå på egne bein dersom noe skulle gå galt. Blir nok en 150 hk og propp fra Winrace. Cleaver på 150 kjører vel fra stål på 225? Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Gjensidige svarte nå at den siste tiden har bransjen sluttet å forsikre båter med for stor motor. Spikeren i kista det da.. Noen som vil kjøpe en fin 225...? Hehe Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Cleaver er ofte ikke det rette svaret. De krever en meget spesiell balanse i båten og motorstyrke relativt til hydrodynamisk motstand for at dette skal gå fort(est). derfor noe håndbanket, som er å ta en "vanlig propell" og gjøre den om til en som passer din tintorero. Rett dia/areal ratio, passe rake for å få baugen og skorget ut av vannet, dobbel eller enkel cupping for grep etc etc se gjerne http://ww.bblades.com Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Enig med alfaalfa her. Ofte blir folk overrasket over at man kan få full erstatning selv om man kjører i fylla dersom det ikke er årsakssammenheng. Problemet her er at det er svært lett for et forsikringsselskap å argumentere for at det er årsakssammenheng mellom stor motor og de aller fleste potensielle ulykkene på sjøen. Jeg hadde kjøpt ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 I følge selger hos Gjensidige gjaldt ulykkesforsikringen uansett. Det er den jeg er mest opptatt av. Du kan jo ta selvmord og allikevel få penger. Ny motor blir det nok i løpet av året uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.