Jump to content

Valg av båt for fersk familie på sjøen. 25-30 fot


Anders Hagstrøm

Recommended Posts

Hei,

Vi er en familie på 4 som har bestemt oss for å kjøpe båt, men som fersk båtkjøper blir man usikker på hva som er beste alternativet for oss.

Sikkert like mange meninger om båt, som det er båtfolk, men alikevel forsøker jeg her, kanskje det åpner noen nye veier for oss.

 

Vi har sett på Bavaria 27 Sport, Rinker 260 EC, Bayliner 275 og Stingray 250 CS, men åpne for andre forslag også.

Ettersom vi er ferske, ønsker vi ikke noe større en 30 fot, og ser vel at vi minimum må ha 25 fot.

Motor bør være fornuftig til en feriepakket båt, selv om vi ikke er på jakt etter en "speed boat"

 

Vi kommer sikkert primært til og holde oss i Oslofjorden, men ønsker å ha mulighet til og bevege oss nedover mot sørlandet og langs svenske kysten. 

Båten vil bli brukt til helger, langhelger og ukes ferier.

 

Det vi først og fremst ønsker tips/help til er og avlive noen myter, eller bekrefte/avkrefte behov og gode anbefalinger:

 

*Amerikansk båt er flat under og ikke ikke optimal til vår bruk?

*Baugpropell på denne størrelsen er helt klart å anbefale?

*Hvor stor båtplass trenger vi til denne størrelse båt?

* f.eks D3 160hk på denne størrelse båt blir i minste laget?

 

Hva ville dere med masse erfaring valgt til vår bruk, og hvorfor?

Budsjett på max 700` innkjøp.

Link to post

Velkommen til forumet! Vil annbefale bella falcon 26! Helt grei og praktisk for størrelsen. Har denne i familien. Kjempetrygg og god båt. Disse kommer til vanlig med 200hk. De har bad med do/vask/liten dusj, et lite kjøkken med vask, kjøleskap og koketopp. Kabin og stikkabin. Mulighet for jolle på badeplatformen. Lett og kjøre, mange av de har og baugpropell. Vi bruker den ikke da det aldri er behov. Fin cabincruiser til familie. Tar sjøen som en drøm med dyp v-bunn

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Heisann, og velkjommen på forumet !

 

Hva er dine tanker om vedlikehold av motor og drev ? Er dette noe du er kjent med, eller er det evt nytt for deg ? Har du har båter før ?

Jeg spør fordi jeg ville lagt litt mere vekt på hvordan båten er å vedlikeholde, contra max fart og utstyrslista.

Med en 3,5 meter lysåpning på båtplassen, kan du få plass det de fleste i denne størrelsen. Ville nok anbefalt baugthruster også på de du nevner.

For 700' har du mange fine båter å velge blandt. Nor Star 290 og Marex 290 er norske kvalitetsbåter med dollbord, så du kan gå på siden også.

 

Eksempler:

Nor Star 290: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73992120

Marex 290: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62426853

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hei

Det er mange muligheter med et slikt budsjett. jeg har sett litt på Nor Star som er en praktisk og fin snekke med bra fart.

 

Du sier den skal brukes i Oslofjorden, men har du båtplass? Her er en Nor Star som båtplass medfølger hvis ønskelig:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64222467

 

Hvor store er barna dine?

 

Vi kommer jo ikke utenom klassikeren, Scand Baltic, som er en bomaskin for en familie på 4 med sengeplass ferdig oppredd til alle. Med 700k i budsjett får du et fint eksemplar.

Layouten er litt forskjellig, med 2 stikkøyer + akterkabin eller 3-kabiners utgave:

 

Her er et eksempel:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74460315

 

KK

Link to post

Artig med aktivt forum og hyggelig velkomst! Takker!

 

Ja, litt av utfordringen er kanskje at det er for mange valg muligheter og at man derfor blir usikker:-)

Finner båter fra 300`og oppover som sikkert dekker våre behov, men vil jo kjøpe noe vi vil ha glede av i flere år fremover.

Ungene er 10 og 6 år.

 

Er godt kjent med motor og vedlikehold, så dette blir nok til at vi gjør selv. 

 

Vi har tilgang på båtplass på østfold siden rett sør for Moss, blir nok at vi benytter denne. Denne er 3 meter, men kan utvide til inntill 4m om behov. Er vann og strøm på brygge, men ikke mulighet for løft.

 

Minimumskrav er planende båt, og hengt oss litt opp i utsende som f.eks Bavaria og Rinker tilbyr om det er forståelig forklart:-)

(Ikke det at utsende burde være avgjørende for båtvalg, men jo det er viktig det også;-))

Link to post

Minimumskrav er planende båt, 

Usikker på om 20 knop+ er beste hastighet å lære seg trygg og sikker navigasjon i, men man må jo ikke dra på fordi om man har muligheten...

 

Min erfaring er uansett at både driftsutgifter og vedlikeholds/reparasjons behov øker en god del når man går over i høyturtalls segmentet, kontra tradisjonelle snekker med rak aksel og en liten robust ferskvannkjølt diesel motor.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg synes du har funnet deg noen fine alternativer selv. Alle de båtene du nevner er laget av noen av verdens største båtprodusenter, så kvaliteten er ok. Jeg liker de fleste amerikanske båtene bedre enn norske på mange måter. Mere moderne og finere linjer. Litt mye plast ofte riktignok.

 

Kom en rinker 280 på finn i dag. Den er veldig lik 260, bare større;)

 

Jeg ser selv på samme båttype som deg, men tror ikke det blir før neste år..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Kom en rinker 280 på finn i dag. Den er veldig lik 260, bare større;)

 

Se der, den "datt" utenfor radaren vår pga størrelse. Men skal se næremere på den.

Dette er jo en amerikansk båt, og da dukker spørsmålet opp med flat bunn?

Er det noe og tenke på, eller har denne mere en dyp nok bunn til og ta sjøen på en tilfredstillende måte? Skal jo ikke akkurat ut på det åpene hav til daglig:-)

 

Spør rett og slett fordi jeg ikke vet.

Link to post

Min erfaring er at mange av de amerikanske er litt knotete å komme seg ut og inn av. De er beregnet på å ligge med hekken mot brygga. Tungvindt å hoppe over pulpiten når man skal i land foran. Så må du inn gjennom luka i midten av vinduet for å komme deg inn I båten. Det er dumt når det regner ? Men vi har jo alle våre tanker om hva som er smart og ikke. Selv har jeg blitt tilhenger av båt med bakvegg, så en har et sted ute å henge fra seg jakka og skoene. Ikke minst også mulighet

for et tørt og trekkfritt inneklima, noe som er gull verdt på denne tiden av året. Eksempel: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63040032

På disse kan du velge om du ønsker drev eller aksling også. Eller som nevnt av KongKing, det er en grunn til at det er mange Balticer der ute. Masse plass !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hvis du strekker budsjettet litt.......hvilket ofte er fort gjort vil jeg anbefale Bavaria 28 Sport som kom i 2010.

Vi er en familie på 4 som hadde en slik, og var meget fornøyd.

Bedre løsninger og design en de eldre, - er kalesjeløsning, og litt lav frontrute.

Våre barn er nå større, og vi ønsket enda mere plass, samt mere tak.........

Link to post

Ser at du nevner båter av typen "Bavaria" altså sporscruiser.

Det blir jo også linket til flere større, solide båter, Feks Skilsø. Men da begynner det også å bli båter som drar på årene, ikke minst motorer..

 

Selv og jeg først og fremst pusler med seilbåt, så liker jeg jo motorbåt også. Min far har en Grandezza31 som jeg har brukt en del. -og det er jo litt mere utseende som Bavaria..

 

Men hva med å tenke utenfor "boksen". Tatt en titt på Beneteau Antars 780?

Det er nye båter, utenbordsmotor, plasseffektiv. 4 dedikerte sengeplasser.

Om dere tenker å dra på en del overnatting med hele familien, og det er viktig at dere tar høyde for det, så tenk over at en del båter som det blir linket til, og det aller meste av "Bavaria" kategorien, har dobbeltseng som må gjøres om fra salongbord til seng, i nedre salong.

Jeg har ikke sett målene på køyene, tverrskips stikkøye og køya fremme, på Antares 780. Men det skulle ikke forundre meg om de var romslig nok. Og ikke minst, det er dedikerte sengeplasser med madrasser som er bedre enn sofaputer som er ujevne...

 

Så, om ungene kan dele seng, og de voksne ikke er alt for høye, så kan dette være tilstrekkelig.

En del Antares er nok solgt uten kalesje over akterdekk,så det kan være lurt å finne et eksemplar med det. -men det kan nok også bestilles gjennom forhandler siden det er nye båter.

 

-akterkalesje vil være viktig i en slik båt, siden det gir en ekstra salong i all slags vær og kvelder i uthavn.

 

Så, jeg bare nevner båttypen... :)

Hadde jeg skulle kjøpt meg en båt i den størrelsen, så vet jeg hva det skulle vært.

 

Antares 780 er innenfor budsjett og eksisterende bryggebås.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Se der, den "datt" utenfor radaren vår pga størrelse. Men skal se næremere på den.

Dette er jo en amerikansk båt, og da dukker spørsmålet opp med flat bunn?

Er det noe og tenke på, eller har denne mere en dyp nok bunn til og ta sjøen på en tilfredstillende måte? Skal jo ikke akkurat ut på det åpene hav til daglig:-)

 

Spør rett og slett fordi jeg ikke vet.

Jeg vet heller ikke så da velger jeg å svare;)

 

Mitt inntrykk er at alle/de fleste helplanere slår litt om det er store bølger. Hvem som slår værst er ikke så enkelt å si uten å ha prøvd alle;)

 

Jeg har en skibsplast 655 nå. Skikkelig norsk båt. Men den slår den også!

 

Ang bakvegg vs kalesje og luke i vindskjerm osv må du selv se hva du liker best. Dolbordene på

Min båt er så smale at mange synes det er skummelt om det er litt bølger.

 

Jeg har også merket meg at de som har/har hatt amerikansk båt ikke har så mye negativt å si om de. Det er ofte de Som har andre merker som mener amerikansk er mindre bra.

 

Jeg synes mange av de norsk/svenske båtene er like fine og finere, men de er i en annen priskategori..

 

Her er en som er min favoritt for tiden, men over mitt budsjett..

 

http://www.finn.no/75222854

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hvis en familie på fire skal bruke den i helger og i feirer har jeg ett godt råd - ikke velg for liten båt! Det blir fort trangt og ukomfortabelt på kvelder når ungene skal legge seg og morgenen dersom ungene står tidligere opp enn opphavet - samt når været er dårlig. Det er heller ikke noe vanskeligere å holde kontroll på en par- og tredve-foter med baugpropell enn en 26-27-foter uten.

Link to post

Du har et luksusproblem når du skal finne båt innenfor dine rammer. Det er jo mye å velge i. Er selv veldig godt fornøyd med vår Scand Baltic, selv om en sjette fast køye hadde vært perfekt. Det trenger ikke du, og dette er en romslig og god båt, men gjerne litt traust. Med Yanmar 290hk har du marsjfart på rundt 20 knop.

 

Ellers så har jeg latt meg imponere av Askeladden 705 explorer. Er usikker på hvor romslig den egentlig er, men det aller meste er på plass i denne båten og det ser ganske godt ut på bilder.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74817822

 

Og en liten kommentar angående thruster. Baugpropell er fantastisk praktisk. Setter også står pris på å ha en bak. Den bak er nok ikke så påkrevt med drev, men med aksling så kommer den godt med. Hadde klart meg uten også, men det er noe med å legge til og fra uten å tenke på propellens dreieretning, vind og strøm (innenfor rimelighetens grenser, da).

Link to post

Angående båter som slår i motsjø. Dette kommer man ikke utenom med en planende båt. Men klart, det er store forskjeller. Noen amerikanske båter er helt håpløse, noen er supre. Det samme gjelder norske båter, noen er håpløse og andre er supre. Selv fra en og samme produsent kan en modell være super og en annen være mindre god.

Poenget er at det er vanskelig å generalisere basert på hvor båten kommer fra. Uansett, trim nesa godt ned med både drev og flaps og tilpass farten til forholdene så kommer man langt selv i dårlig vær. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ville gått for en Scand Baltic 29 som første gangsbåt, (er mange erfarene båtfolk også som velger denne). For 700 000 får du en ganske "ny" båt, med marsj fart på rundt 20knop. Som feriebåt vil du oppleve denne som vesentlig større og tryggere for familien enn en planende amerikaner på rundt 27-28fot. De fleste amerikanske båter har ikke skikkelige dollbord, noe du vil savne ganske raskt. Liker heller ikke hvordan de innreder båtene, men det er smak og behag.

 

Skal du feriere 4 stk i båten i 14dager, blir de fleste planende båtene under 30fot ganske små, fine for langhelger osv men som feriebåt ville jeg gått opp et hakk. En halvplaner som Baltic blir en sikkelig ferie båt, skal du ha samme plassen i en planer, må du opp i 32-35fot. Da vi byttet ut vår Master 820, som ikke er helt ulik Baltic 29, fant vi fort ut at skulle vi ha bedre plass og bekvemeligheter enn det vi hadde, måtte vi opp i betydelig flere fot på en planende båt. Vi kjøpte dengang en engelsk båt på 35fot. Vurderte lenge også Bavaria 34.

Link to post

Bavaria 27 Sport synes jeg gir mye for pengene, men her er så mange muligheter at dere bør se endel og kanskje bli spesifikk på hva dere ønsker.

En annen båt jeg liker godt er Aquador 26 eller 28 DC. Nydelig.

Askeladden hadde en nydelig Z8.

Utvider du budsjettet kommer flere muligheter, men du bør sette en klar grense eller så stikker det av og blir dyrt....!

Sushi

Link to post

For min del synes jeg det er en stor fordel med den amerikanske løsningen med å gå inn og ut på dekk gjennom vindskjermen. Båter med gangbare dollbord i dette segmentet, får endel mindre plass (bredde) i cockpit. Det koster heller ikke allverden å åpne en "amerikansk" pullpit.

 

Mitt tips er: Reis så mye som mulig rundt å se på båter som dere tenker er aktuelle. Det er et vell av foskjellige løsninger/layout'er etc. Eneste måte å finne ut hva man ønsker og liker, er å se på mange forskjellige modeller. Finnbilder er en ting, men og oppleve båten selv, er noe ganske annet. Er sikkert mange her som også gjerne viser frem båten sin, og deler erfaringer.

 

Du har vel forresten både kjørt og skrudd endel rallybil oppigjennom, så et drev eller to skremmer vel ikke deg??

Link to post

Du har vel forresten både kjørt og skrudd endel rallybil oppigjennom, så et drev eller to skremmer vel ikke deg??

 

Hehe, jasså så du er båtmann også du;-)

Ja, er vel ikke så bekymret for akkurat det mekaniske ved båtlivet:-) Men satser nå på å ta vedlikeholdet på vår/høst, for en problemfri sommer:-)

Skrur jaggu nok om en ikke skal stå med rompa i været hele fereien også:-)

 

Tusen takk for alle gode tips så langt. Har nå avtalt å titte på en båt vi ikke hadde i kikkerten før denne tråden:-) 

Link to post

Jepp, båtlivet er fantastisk

Må skru seg ferdig på vår og høst, ja. (Men man må passe på å ha etpar småprosjekter i ermet, når man blir litt rastløs etter 4. Døgnet på svaberget )

Jeg tenkte mer i retning av at mange her er mer skeptisk til drevinstallasjon enn aksler. Har forståelse for det hvis man må betale et båtverksted for reparasjon og vedlikehold. Service, rep og vedlikehold av et drev (eller to), er jo peanuts for en kar som kan holde opptil flere japanske firehjulstrekkere med >300hk igang i rallyløpa

 

Har selv dobbel drevinstallasjon, og kunne ikke tenkt med å bytte ut fordelene med drev mot strake aksler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...