Jump to content

Valg av båt for fersk familie på sjøen. 25-30 fot

Anders Hagstrøm

Recommended Posts

Har dobbel drevinstalsjon og gjør det meste vedlikeholdet selv. Det gjør at kostnadene holdes nede. Kunne godt valgt dobbel akslingbåt også, er ikke "fanatisk" mot det ene eller andre systemet.

Men er det er ikke å underslå at det er mer bevegelige deler og flere deler på drevinstalasjon, som kan gå i stykker og går i stykker, for mange har drev båt blitt den store økonomiske hodepinen. Mange havari historer, kostnader på 40-80 000kr ikke uvanlig. Tiltsylindere til 10-15 000kr stykke osv osv ;) 

Men er meget fornøyd med drevene mine når vi snakker fart/drivstofføkonomi og manøvrerbarhet. 

Har hørt 1 gangskjøpere som har kjøpt drevbåt og blitt så skremt av utgifter at båtdrømmen har blitt lagt på hylla. Så det er greit å innformere om hele bildet.

Helt klart viktig å få alle aspekter belyst.

Og jeg må bare spørre deg: (ikke for å være ufin, men fordi jeg rett og slett bare lurer) Hvorfor burde alle båter over 20 fot ha gangbare dollbord? I mine øyne tar dette utrolig mye plass i cockpit i båter som i utgangspunktet er ganske smale. Ser selvfølgelig ulempen med å måtte åpne vindskjerm og kalesje i regn for å sende folk frem på dekk pluss at det er litt enklere å få på kalesjen i en fart, men cockpitplassen det sparer er en klar vinner i mine øyne.

Og jeg må bare spørre deg: (ikke for å være ufin, men fordi jeg rett og slett bare lurer) Hvorfor burde alle båter over 20 fot ha gangbare dollbord? I mine øyne tar dette utrolig mye plass i cockpit i båter som i utgangspunktet er ganske smale. 

Jo det har med sikkerhet og gjøre. Har sett folk som nesten ikke får knept på en trang kalesje pga manglende dollbord, problemer med å få hengt ut fendere, folk som ramler i sjøen, problemer med å legge til i gjestehavner med korte utriggere(kommer ikke ut på siden for å feste tau), mm. Kort og godt, "halve båten" er ikke tilgjengelig.  

Ikke for å være ufin jeg heller, men når man er på tur er det ikke mange båtfolk en møter som velger amerikansk båt når de kjøper båt (større) for andre eller tredje gang, men derimot er det mange førstegangskjøpere som velger amerikansk. Dette  er bare noe jeg observerer, sikkert mange unntak.

Jeg velger å tro at dette har noe med løsningene å gjøre. Etter å ha vært på sjøen med båt i 30år, er det bare ting og løsninger jeg ser etter på båter jeg ønsker å kjøpe, "ingen" amerikanske båter har de løsningene jeg ser etter, så jeg er nok litt forutinntatt..

Ang "burde vært påbudt med dollbord" var det skrevet med glimt i øyet. Mange naturligvis som er svæt fornøyd med sine amerikanske båter og svært mange av dem har lekre linjer. Skulle bare laget dem litt bredere og fått skikkelig dollbord  :wink:  :lol:

Dette blir jo bare mine meninger, ønsker ikke "rakke" ned på noens båter, men du spør...

Det var akkurat et såpass ærlig svar jeg ønsket ?Jeg har ikke på langt nær så mye erfaring, og er sikkert mer godværskaptein enn allværskaptein?. Derfor vil jeg også ha en romslig cockpit. Jeg har dessuten båten på en innsjø, og er i så måte spart for det værste været. Er på min andre amerikaner nå, (etter to billige nordmenn, som strengt tatt ikke fortjener sammenligning?) Jeg har på en måte tilpasset meg problematikken du nevner med mine båter, med fenderfester og midtskips kryssholt tilgjengelig fra cockpit, hook & moor båtshake, samt kalesjen er nesen like lett og kneppe innenfra som utenfra.

Redigert av Per Tore (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...