Jump to content

Hjelp - ladeproblemer


Oblivious

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med koblingsskjema størrelse på ladelampa til en Hitatchi dynamo som sitter på Yanmar YSB12G? Og evntuelt feilkilder...

Har kjørt uten dynamo i to sesonger men nå har jeg fått flere strømslukere (les: kjøleskap) ombord og er avhengig av lading! Vet at dynamoen fungerer...

Båten skal utpå i morgen....

Takker for svar...

Link to post
Share on other sites

Når jeg tilsynelatende har koblet riktig (brukt et koblingskjema som jeg fikk) får jeg ladelampa til å slukke (hvis den er stor 6W) men ingen ladespenning over batteriene! se bildet

 

Bilde

 

 

På min dynamo står det Batt og G, henholdsvis +/- på batteriet, og så er det to kontakter som er merket med L og S (skrevet med sprittusj) Tok L til ladelampa videre til tenningslåsen som tegningen viser og S rett til tenningslåsen, denne ga ingen ladespenning....

Prøvde så å bytte L med S og fikk da 16-17 volt over batteriet...

 

Noen meninger?

Link to post
Share on other sites

L skal til ladelampa, som igjen skal være forbundet med batteri pluss via tenningsnøkkelen. Slik som vist på tegningen

S må være det som heter R, skjemaet for regulatoren viser at den er konstruert for å føle batteri-spenningen etter tenningsnøkkelen.

Grunnen til at det skjer her, og ikke direkte på batteriet, er for å unngå strømtrekk når motoren ikke går.

Link to post
Share on other sites

Det har vært utgangspunktet mitt... men i og med jeg ikke får noe ladespenning kan det da hende at regulatoren er gåen? letteste måte å fikse dette? har en Hitatchi dynamo til liggende av uviss kvalitet og i tillegg har jeg et par Bosch eksterne laderegulatorer! Noen bra tips...

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg det slik at du har koblet etter skjemaet.

Og med en kraftig ladelampe så slukker denne.

Men samtidig sier du at du ikke får spenning på batteriene.

Går ut fra at du med dette mener at batterispenningen ikke stiger over hvilespenningen?

 

Hvilken spenning måler du på L og Batt i denne situasjonen?

Link to post
Share on other sites

Nei, er det null volt vil ladelampa lyse, siden den får 12V fra batteriet på den andre polen.

At lampa slukker tilsier at det er samme spenning på L som på batteri pluss.

 

I tillegg til L og Batt bør du også måle spenningen på F. Hvis det er mulig da, slik jeg skjønner er regulatoren integrert i dymanoen og da er sannsynligvis ikke F tilgjengelig utenfra.

Samt sjekke at det ikke er spenningsforskjell mellom G og batteri minus. (dårlig jording av dynamoen)

Link to post
Share on other sites

Hvis regulatoren er i orden, og Batt spenningen under sett-punktet (14.xV), bør F ligge nær 0V.

Ligger den på samme spenning som L kan regulatoren være defekt.

 

Ankeret får spenningen fra L i ene enden av viklingen, den andre jordes via regulatoren.

Når regulatoren trekker ned spenningen på F vil det gå strøm i ankeret og dynamoen vil lade.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...