Oblivious Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Noen som kan hjelpe meg med koblingsskjema størrelse på ladelampa til en Hitatchi dynamo som sitter på Yanmar YSB12G? Og evntuelt feilkilder... Har kjørt uten dynamo i to sesonger men nå har jeg fått flere strømslukere (les: kjøleskap) ombord og er avhengig av lading! Vet at dynamoen fungerer... Båten skal utpå i morgen.... Takker for svar... Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Er det slik å forstå at alt later til å være normalt bortsett fra at ladelampa ikke lyser før oppstart? Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Når jeg tilsynelatende har koblet riktig (brukt et koblingskjema som jeg fikk) får jeg ladelampa til å slukke (hvis den er stor 6W) men ingen ladespenning over batteriene! se bildet På min dynamo står det Batt og G, henholdsvis +/- på batteriet, og så er det to kontakter som er merket med L og S (skrevet med sprittusj) Tok L til ladelampa videre til tenningslåsen som tegningen viser og S rett til tenningslåsen, denne ga ingen ladespenning.... Prøvde så å bytte L med S og fikk da 16-17 volt over batteriet... Noen meninger? Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 L skal til ladelampa, som igjen skal være forbundet med batteri pluss via tenningsnøkkelen. Slik som vist på tegningen S må være det som heter R, skjemaet for regulatoren viser at den er konstruert for å føle batteri-spenningen etter tenningsnøkkelen. Grunnen til at det skjer her, og ikke direkte på batteriet, er for å unngå strømtrekk når motoren ikke går. Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Det har vært utgangspunktet mitt... men i og med jeg ikke får noe ladespenning kan det da hende at regulatoren er gåen? letteste måte å fikse dette? har en Hitatchi dynamo til liggende av uviss kvalitet og i tillegg har jeg et par Bosch eksterne laderegulatorer! Noen bra tips... Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Da forstår jeg det slik at du har koblet etter skjemaet. Og med en kraftig ladelampe så slukker denne. Men samtidig sier du at du ikke får spenning på batteriene. Går ut fra at du med dette mener at batterispenningen ikke stiger over hvilespenningen? Hvilken spenning måler du på L og Batt i denne situasjonen? Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Stemmer det du sa først... har ikke målt over L og Batt... Her skal det vel da være tilnærmet null volt så sant ladelampa har slukket? Og ca 12V med motor av og tenning på? Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Nei, er det null volt vil ladelampa lyse, siden den får 12V fra batteriet på den andre polen. At lampa slukker tilsier at det er samme spenning på L som på batteri pluss. I tillegg til L og Batt bør du også måle spenningen på F. Hvis det er mulig da, slik jeg skjønner er regulatoren integrert i dymanoen og da er sannsynligvis ikke F tilgjengelig utenfra. Samt sjekke at det ikke er spenningsforskjell mellom G og batteri minus. (dårlig jording av dynamoen) Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Takk...skal prøve når jeg kommer hjem fra jobben! Hvilke verdier skal jeg få på F? Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Hvis regulatoren er i orden, og Batt spenningen under sett-punktet (14.xV), bør F ligge nær 0V. Ligger den på samme spenning som L kan regulatoren være defekt. Ankeret får spenningen fra L i ene enden av viklingen, den andre jordes via regulatoren. Når regulatoren trekker ned spenningen på F vil det gå strøm i ankeret og dynamoen vil lade. Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Takk... skal prøve.. Går det å koble dynamoen utenom den interne regulatoren (Hitatchi) til en ekstern (Borsch) om den interne er gått? Quote Link to post
Ingar Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Ja, men ofte sitter børstene på regulatoren, da må den erstattes med en ren børsteholder. Disse har kabel-sko kontakter som forbindes til den eksterne regulatoren. Quote Link to post
Oblivious Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Stemmer... Takk! skal hjem å få gjort klar skuta for bøljan blå!! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.