Jump to content

Hvordan skifte av gearolje på Tohatsu 8 hk, 2-takt?

Elmer

Recommended Posts

Ship o`hoi, folkens! :smiley:

Antakelig et klønete spørsmål, men likevel:

Jeg skal skifte gearolje på en Tohatsu 8 hk, 2-takt. Nederst er jo den vanlige tappe/påfyllingsskruen.

Men oppe er det to skruer ved siden av hverandre. Hva gjør jeg med disse? Vanligvis er det jo bare en, som åpnes og viser når gearhuset er fylt opp med olje.

Noen med tilsvarende motor som vet?

Takk for raskt svar. :smiley:

Hvis jeg forstår det riktig stenges altså den nederste skruen når gearoljen har rent ut. Etterpå åpnes begge de øvre skruene. Den ene fyller jeg olje på, og ut av den andre kommer det olje når gearhuset er fylt opp. Stemmer det?

NEI! Se om det ikke står noe skrift ved de øvre hullene, trolig flush på det ene hullet og dette lar du være i fred. Når du skal tømme ut oljen åpner du både nedre og øvre hull. Når det har rent ferdig setter du tuben i det nedre hullet og pumper til det kommer olje ut av det øvre hullet. Skru i skruen i det øvre hullet uten å ta vekk tuben/pumpen, og deretter fjerner du tuben/pumpen fra nedre hull og setter raskt skruen for dette hullet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mouche nevner pumpe/tube. På mine småmotorer bruker jeg Biltema girolje, og den får du sammen med en tilhørende pumpe som gjør det meget enkelt å fylle opp giret via bunnpluggen. Blir fort mer klinete å bruke slike tuber hvor oljen skal klemmes inn. Så det er mitt tips, bruk pumpe.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takk for engasjement og alle svar! :smiley:

Jeg har skiftet gearolje på mange utenbordsmotorer, og bruker jo da den måten dere nevner her. Men jeg ble usikker på denne, for på mine tidligere småmotorer har det ikke vært to skruer oppe.

Men da skal jeg få den lille, småsinna japaneren ship shape til sesongens innsats! :thumbsup:  (....og pumpen fra Biltema hørtes ut som et bra tips-bruker alltid den gearoljen selv.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...