Elmer Startet 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2016 Ship o`hoi, folkens! Antakelig et klønete spørsmål, men likevel: Jeg skal skifte gearolje på en Tohatsu 8 hk, 2-takt. Nederst er jo den vanlige tappe/påfyllingsskruen. Men oppe er det to skruer ved siden av hverandre. Hva gjør jeg med disse? Vanligvis er det jo bare en, som åpnes og viser når gearhuset er fylt opp med olje. Noen med tilsvarende motor som vet? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Nederste skrue på huset er tappeskruen. Som du sier er det to ved siden av hverandre og de er til flushing og påfylling. Dette pleier å stå på Huset Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Elmer Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Takk for raskt svar. Hvis jeg forstår det riktig stenges altså den nederste skruen når gearoljen har rent ut. Etterpå åpnes begge de øvre skruene. Den ene fyller jeg olje på, og ut av den andre kommer det olje når gearhuset er fylt opp. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Påfylling gjøres via nederste skrue. Pumper til det kommer olje ut av øverste hull, deretter skrur du igjen skruen på øverste hull, og til slutt (kjapt) igjen skruen på nederste hull. Bør bruke egen pumpe til dette, f. eks.: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-2000022625/ Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Hei. Har instruksjonsboka til denne motoren liggande på pc'en. Send meg ei melding med mailen din om du vil, så kan eg sende deg eit eksemplar:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Takk for raskt svar. Hvis jeg forstår det riktig stenges altså den nederste skruen når gearoljen har rent ut. Etterpå åpnes begge de øvre skruene. Den ene fyller jeg olje på, og ut av den andre kommer det olje når gearhuset er fylt opp. Stemmer det? NEI! Se om det ikke står noe skrift ved de øvre hullene, trolig flush på det ene hullet og dette lar du være i fred. Når du skal tømme ut oljen åpner du både nedre og øvre hull. Når det har rent ferdig setter du tuben i det nedre hullet og pumper til det kommer olje ut av det øvre hullet. Skru i skruen i det øvre hullet uten å ta vekk tuben/pumpen, og deretter fjerner du tuben/pumpen fra nedre hull og setter raskt skruen for dette hullet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2016 Se side 33 i instruksjonsboken: http://www.tohatsu.com/tech_info/own_man_pdfs/Toh8B_98B.pdf Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Mouche nevner pumpe/tube. På mine småmotorer bruker jeg Biltema girolje, og den får du sammen med en tilhørende pumpe som gjør det meget enkelt å fylle opp giret via bunnpluggen. Blir fort mer klinete å bruke slike tuber hvor oljen skal klemmes inn. Så det er mitt tips, bruk pumpe. Redigert 3.Mai.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Elmer Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Takk for engasjement og alle svar! Jeg har skiftet gearolje på mange utenbordsmotorer, og bruker jo da den måten dere nevner her. Men jeg ble usikker på denne, for på mine tidligere småmotorer har det ikke vært to skruer oppe. Men da skal jeg få den lille, småsinna japaneren ship shape til sesongens innsats! (....og pumpen fra Biltema hørtes ut som et bra tips-bruker alltid den gearoljen selv.) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 KJekke motorar dette. Har Tohatsu 3.5, Mariner/Tohatsu 5 og Tohatsu 8. Kjem til å ta vare på dei så godt eg kan. Hadde eg funne ein Tohatsu 18, så hadde samlinga vore komplett:-) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Enig med deg. Jeg har motoren hengende på brakett, og tar den av og på ganske mange ganger i løpet av en sesong. Et viktig kriterium var vekt, og dette skal visstnok være den letteste i sin klasse. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Vekt er viktig, derfor gøymer eg på 3,5 hestaren til eg blir gammal og støl. Veg 12 kg Redigert 3.Mai.2016 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.