Jump to content

Raymarine eS78 - "endre retning" på kart i presentasjon

Bigmac

Recommended Posts

Hei,

Har litt fingertrøbbel med min Raymarine eS75/78:

Når jeg velger "presentasjon" av kart/båt (altså hvilken retning kart eller båt skal være "opp" på skjermen):

Deretter kan jeg velge mellom "baug opp" (alltid baugen opp på skjermen), "nord opp" (alltid nord på kartet opp på skjermen) eller "kurs opp" (alltid vektor kurs opp på skjermen). Skjermen viser nå "nord opp" uansett. Er det en spesiell "lagre funksjon" eller "reset" som jeg må trykke for å få til dette, etter jeg har valgt presentasjon? (Jeg ønsker "baug opp")

Slik presentasjonen er nå, så viser den som sagt alltid "nord opp" - og det er jekli frusterende når jeg kjører i andre retninger enn nord...blir jo retningsvill i huet noen ganger....spesielt når jeg skal inn på nye steder i nye leder...blir litt sånn: grønn, venstre, nedover sørover nordover neifan rød til høyre styrbord fuck nei rett frem rot i hue...

PS. Finner ikke noe i manualen...

bilde

Redigert av Bigmac (see edit history)

Manualen kan lastes ned fra Raymarine.com eller .no

Merk at manualen gjelder nåværende software. Menyer etc har blitt endret litt underveis.

Høres ut som du gjør det riktig, men har vært borti noen kombinasjoner av visninger som har forkludret N-opp, baug opp etc samt båtens offset i kartbildet uten at jeg husker eksakt hva jeg gjorde.

Har autopilot og radar i systemet mitt.

Et par ting du kan prøve/ sjekke:

Har du heading sensor i systemet (autopilot)? Hvis ikke prøv "kurs opp" istedenfor "baug opp".

Står visningen "relative motion"?

Om du har radar, og synk er aktivert, prøv "sync radar" og Ikke "sync plotter". Evt prøv å skru av synk.

Mvh. SAP

Manualen kan lastes ned fra Raymarine.com eller .no

Merk at manualen gjelder nåværende software. Menyer etc har blitt endret litt underveis.

Høres ut som du gjør det riktig, men har vært borti noen kombinasjoner av visninger som har forkludret N-opp, baug opp etc samt båtens offset i kartbildet uten at jeg husker eksakt hva jeg gjorde.

Har autopilot og radar i systemet mitt.

Et par ting du kan prøve/ sjekke:

Har du heading sensor i systemet (autopilot)? Hvis ikke prøv "kurs opp" istedenfor "baug opp".

Står visningen "relative motion"?

Om du har radar, og synk er aktivert, prøv "sync radar" og Ikke "sync plotter". Evt prøv å skru av synk.

Ja, har autopilot i systemet og alle duppeditter "snakker sammen" så det kan nok være en faktor. Skal sjekke det også. - Takk.

Egentlig kan jeg fryktelig lite om hele instrumentpakka mi (kom ferdig med båten). Må nok lese litt og gå over alle kabler og duppeditter. Fant ut at jeg har wifi og blåtann også. Kan nok koble meg til NASA. Rene "godtebutikken" ned i tekniske rommet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...