plavec Startet 2.Mai.2016 Del på Facebook Startet 2.Mai.2016 Hei, etter over tyve år med motorbåter satser vi nå på seiling. Jeg er over seksti, heldigvis helsa holder og derfor dette dristige valget. Vi holder med på å kjøpe ev Jeanneau Rush 97 for under 300, med ny motor. Kjenner noen denne båttype? Hva bør man sjekke ekstra på båten som er nesten 20 år gammel?Alle mine kjente, som er erfarne seilere er opptatt. Er det en dumhet å kjøpe båt uten vurdering av en sakkyndig? Fra før har jeg noen tekniske erfaringer. Har du eksempel på en god kjøpekontrakt? Jeg har gått på en ekspress seilkurs (over en helg), men er absolutt "grønn". Hvordan skal jeg begynne med håndtering av 32`seilbåt? God Pinse alle sammen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Båten kjenner jeg ikke til men den er da av anerkjent fabrikat. Det viktigste å sjekke er vel skroget og da spesielt innfesting mot kjøl her kan det være strukturelle skader om båten har hatt en bunnberøring. Seilingen er ingen ting å bekymre seg for. Du får gjøre som meg på min første seiltur. Gikk for motor så langt ut at ingen så meg og så heiste jeg opp seilene og begynte å prøve meg frem. Etter noen dager gikk det jo ganske så greit og etter vært er det ingen problem i det hele tatt. Får en det ikke til med det samme har en jo motoren. Hadde selv 30 år med motorbåt før jeg fikk seilbåt noe jeg ikke angrer på. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Jeg er også konvertitt og kan bare si at det å seile ikke er vanskelig. Det å seile fortere enn andre er vanskelig, men jeg overlater det til det som er belastet med konkuranseinstingt. Et godt tips er å melde deg inn i seilforeningen i den havnen du hører til om det er en slik der og bli med på klubbregattaene. Gjerne som mannskap i andres båter først og så i egen båt senere. Det er stort sett alltid mangel på mannskap i slike tirs-(ons-)dags-regattaer og det du opplever er at dette er et par tre timer hvor alt handler om seiling og at det aller meste blir diskutert frem og tilbake, slik at du temmelig kjapt vil forstå det grunnleggende for å skape fart fremfor krengning osv osv. Dette skal du ikke gjøre for å lære å seile fort, men for å skjønne hvordan forskjellig seilføring påvirker båten slik at du kan fremvise hyggelig fart uten for mye krengning i egen båt når du har med deg andre. Da lærer du også at det er smart og ikke feigt å ta rev i seilene når det blåser mer enn at du får maks ut av båten ved full seilføring. Husk at bommen er dødelig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.