Jump to content

Evinrude e-tec 150hk koble til forbruksbatteri for lading

Thor-Arne

Recommended Posts

Hei.

Er det noe som enkelt kan forklare hvordan jeg kobler opp til lading av forbruksbatteri til denne motoren? Har kikket gjennom det jeg kunne finne her på forum uten å bli så mye klokere. Har i dag ankervinsj koblet til startbatteri, men ønsker eget batteri til kjøleskuff og stereo, samt lys osv. Må jeg legge opp ny kabel fra motor? Ønsker et skikkelig opplegg uten tjuvkoblinger av noe slag? Anyone?

Ny teknologi...

Men gjør du det på gamlemåten kan du få en ødelagt EMM (dvs motorstyringen) fordi Evinrude har gjort en bra ting og en litt ugrei. Det er ladekrets som er basert på kraftelektronikk. Som er glimrende med høy ytelse. Men det er en del av EMM som betyr at belaster du den som en Komodo ville gjørt dvs på den prehistoriske måten vil det bli for lav spenning fordi kretsen ikke er designet for dette, med påfølgende ødelagt batteri (dvs batteriene klarer ikke å bli ladet). Men det større problemet er at  dessverre så ryker motorsstryingen. Denne er dyr å skifte.

Flott at de har laget en ladeelektronikk med pulsomforming som gir stor kapasitet om du belaster det riktig. Synd at få skjønner kretsen. Og trist at man kan risikere å ødelegge dette med "vanlig gammeldags" kobling. For konsekvensen blir så økoomisk stor.

Den siste delen er det som er den ugreie konsekvensen. Den integrerte måten dette er lagt i samme boks som hele motorstyringen. Så det blir vurdering av ny motor...og du får ikke noe på garantien så lenge du feilkobler motoren.

På bildet ser du at tilkoblingen er i hovedsak vanlig, MEN du må ha den ekstra kontroll og ladingskablene (stiplet rød linje og ekstra heltrukket sort) mao både + og - som gjør at kretsen ikke overhetes og "tar livet av" motorstyringen. Det lille sorte rektangelet som disse to ledningene kommer fra er den tilkoblingskontakten inne i motoren som er en del av "Auxiliary charging kit".

bilde

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Jeg antar at det du ønsker er i prinsippet mer strøm tilgjengelig i båten? Dersom det er riktig så bytter du ut startbatteriet med f.eks. 2 stk. Multi-purpose AGM batterier (velegnet for både start og forbruk). Da slipper du skillerele, du får mer strøm tilgjengelig i båten og du har mer kraft til f.eks ankervinsjen og start. Er du redd for å gå tom for strøm slik at du ikke får start så installerer du bare en batterimonitor med den bonusen at du til enhver tid har full kontroll på strøm igjen på "tanken", faktisk strømtrekk, spenning på batteriet, etc. AGM batterier kan du tappe ned til ca.30% så om du har f.eks 2 stk. 100Ah batterier i båten så har du i teorien ca. 140Ah tilgjengelig.

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Ny teknologi...

Men gjør du det på gamlemåten kan du få en ødelagt EMM (dvs motorstyringen) fordi Evinrude har gjort en bra ting og en litt ugrei. Det er ladekrets som er basert på kraftelektronikk. Som er glimrende med høy ytelse. Men det er en del av EMM som betyr at belaster du den som en Komodo ville gjørt dvs på den prehistoriske måten vil det bli for lav spenning fordi kretsen ikke er designet for dette, med påfølgende ødelagt batteri (dvs batteriene klarer ikke å bli ladet). Men det større problemet er at dessverre så ryker motorsstryingen. Denne er dyr å skifte.

Flott at de har laget en ladeelektronikk med pulsomforming som gir stor kapasitet om du belaster det riktig. Synd at få skjønner kretsen. Og trist at man kan risikere å ødelegge dette med "vanlig gammeldags" kobling. For konsekvensen blir så økoomisk stor.

Den siste delen er det som er den ugreie konsekvensen. Den integrerte måten dette er lagt i samme boks som hele motorstyringen. Så det blir vurdering av ny motor...og du får ikke noe på garantien så lenge du feilkobler motoren.

På bildet ser du at tilkoblingen er i hovedsak vanlig, MEN du må ha den ekstra kontroll og ladingskablene (stiplet rød linje og ekstra heltrukket sort) mao både + og - som gjør at kretsen ikke overhetes og "tar livet av" motorstyringen. Det lille sorte rektangelet som disse to ledningene kommer fra er den tilkoblingskontakten inne i motoren som er en del av "Auxiliary charging kit".

bilde

Imponerende hva du kan. Ikke mange som veit dette. Jobber du med Evibrude? Jeg måtte skifte EMM ifjor på min 250 HO? Kosta 14 laken. Forrige eier koplet på batterilader feil så den tåler ikke mye.

WOW! Jeg er glad for at jeg spurt om dette gitt og ikke bare antok at gamlemåten var ok. Hadde hørt et lite ryte fra før om at motoren skulle kunne lade to separate batterier, men nå vet jeg. Da er det bare å kjøpe en ekstra ladekabel. Tusen takk for svar alfaalfa!! Du sparte meg for noen 'høvdinger' der gitt!! :thumbsup:  God sommer!

Hei Komodo, det kommer alltid noe nytt på markedet med nye løsninger. Så historisk og prehistorisk er ikke så gammelt i faktisk tid lenger...

Paralellkobling er ikke spesielt her. Annet enn at jeg gjerne skulle visst hva som er maks uttak/kapasitet på ladekretsen. Men det har jeg ikke funnet.  Annet enn at på E-tev V6 oppgis kun cca/mca verdier som beskriver ytelse 800/1000 (ved operasjon under 0grader). Det anbefales å heller ha ett batteri enn to "like" for å oppnå ønsket kapasitet/ytelse.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Har ett spørsmål rundt dette med skade på motorstyringen grunnet lading. Jeg har bare 1 batteri i min båt 110 Ah, jeg tenkte jeg kunne montere en lader på dette batteriet slik at laderen står på når jeg ligger i gjestehavn (landstrøm), laderen vil da forsyne forbruk og lading av batteriet når motoren ikke går. Vil dette skade motorstyringen? Hovedstrøms bryter vil stå på og det er forbindelse mellom motor og batteri.

Ser att noen har fått ødelagt motorstyring grunnet feilkoblet lader lenger opp i tråden her.

• 10 måneder senere...

Litt pinlig, gått et helt år og jeg har fremdeles ikke fått montert dette... vel vel..

Tolker jeg det slik at det ikke skal være noen bryter på den auxiliary pluss-kabelen? Dvs "hovedstrømsbryter" på denne. I mitt hode vil da motoren stå med strøm på?

Har begynt å planlegge her, er ganske fersk hva gjelder koblingsskjema og 12V, så bruker litt tid på å sette opp et riktig bilde.. Men prinsippet bør være rett. Spørsmålet er om bryter nr 4 er nødvendig. Ønsker å ha muligheten til å ha motor fullstendig strømløs. Dvs ingen aktive kretser (bortsett fra lensepumpe 1 og 2, hvor 2 er montert høyere enn 1).

image.png.59b1819291ee8d222d32f2d1dbfcf162.png

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 4 måneder senere...
16 hours ago, Tropic1 said:

Så koble til 2 stk. Multi-purpose AGM batterier uten bryter eller rele imellom de er ok ? Dynamoen 150 e-tec lader disse helt greit ? Batterilader, går det greit å koble til når man er i havn ?

Ja, det burde gå helt fint med din motor. Jeg har kjørt med et slikt oppsett nå i flere år og det funker helt glimrende for mitt bruk. Da har jeg maks Ah tilgjengelig i forhold til total vekt på batterier ombord og slipper å tappe batteriene så langt ned sammenlignet med separat start batteri. Og så blir oppsettet enklere. Det eneste man bør vurdrere om man ikke har dette fra før er en batterimonitor slik at man alltid har god kontroll på hvor mange Ah som er igjen på "tanken". Lader i havn når jeg har behov for dette og da er det bare å plugge i kontakten. Tipp, topp!

Valg av batterioppsett er jo veldig avhengig av type båt og bruk. For større båter med store forbruksbanker vil nok separat start og forbruk være det mest fornuftige oppsettet. Men dersom man har mindre båt hvor ett batteri ikke gir tilstrekkelig Ah og man ønsker å øke til to batterier vil jeg si at veldig mange vil være best tjent med en multi-bank bestående av 2 stk. f.eks. AGM batterier koplet i parallell. Dette gir mer CCA og Ah enn om man går for start og forbruk separat. Man slipper ekstra brytere eller reler som igjen utgjør kompleksitet og feilkilder. Det finnes selvfølgelig andre gode grunner til å gå for separat start/forbruk men sett i forhold til praktisk bruk vil jeg tro at dette egentlig bare gjelder for noen svært få båteiere.

Jeg kan se noen grunner til å gå for separat start/forbruk selv med bare 2 stk. batterier ombord. Dersom bruken din f.eks. tilsier at du ikke har særlig god kontroll på strømforbruket og risikerer/tillater å gå tom for strøm ved normal bruk, du bruker båten i omgivelser hvor du trenger redundans på batteriene, etc., vil nok et separat oppsett være det beste. For alle andre med en typisk Daycruiser bruk vil jeg påstå at det beste vil være å gjøre det så enkelt som mulig og prioritere Ah.

Jeg har selv en Suzuki DF300 men det skulle bli relativt likt hva gjelder en 150 E-tec. Ikke mange overnattinger i uthavn i løpet av sesongen men relativt mange forbrukere ombord så har absolutt behov for Ah. Min bruk er slik at jeg forbruker mer strøm enn det jeg klarer å lade med motor. Ligger derfor ofte i havnen med lader innkoplet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...