Jump to content

Startvansker Yamaha 9,9 2t 1998mod


Gsagmo

Recommended Posts

Har en Yamaha 9,9hk 2t som ikke starter, har sjekket tenning, plugger, alt av kabler og rør, forgasseren og membranen.

Kan virke som om at det ikke kommer bensin fram til forbrenningskammeret.

 

Kan noen komme med en fantastisk enkle og grei løsning på problemet mitt.

 

Motoren har forresten ikke vært startet på ca 2år.

Link to post

Har testet dødmansknappen, samt prøvd med den utkoblet. Pumpens pil peker riktig vei og den blir hard og man ser at det kommer bensin fram til filteret.

 

Så langt har jeg klart å følge bensinen fram til forgasseren (membranen)

 

Skal prøve i morgen evt på torsdag å demontere forgasseren og blåse den ren, samt å blåse alt annet jeg kommer over.

I et håp om at det hjelper

Link to post

Start i en ende. Vær sikker på at det er fersk bensin og åpen lufting. Pump på blæra og sjekk at den blir hard. Skru så ut dreneringsskrue i bunn på forgasser og se at det er bensin så langt. Om forgasser renner over må flottør sjekkes.

Om det ikke kommer bensin ut av dreneringsskrue i flottørkammer så ville jeg sjekket slange/belgpumpe først, deretter bensinpumpe på motor og så evt flottørnål.

 

Om du får bensin i flottørkammer uten at forgasser renner over bør den starte. Om ikke, sjekk hoveddyse, at alle hull er åpne.

Sjekk også at choke spjeld faktisk stenger.

Om du får bensin inn i sylindre uten at den tenner ville jeg sjekket at stag og overføringer til tenningsplate under svinghjul fungerer.

Når du drar på gass skal du se at staget som forsvinner under svinghjul beveger seg (justerer fortenning).

 

Edit: Der har du allerede sjekket en del av punktene ser jeg  :smiley:

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post

Har akkurat maken motor, og derfor tror jeg du har et forgasserproblem.

Som du selv sier så vil forhåpentligvis renblåsing av forgasseren hjelpe.

Lykke til.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

ville nok tatt en "skikkelig" forgasserrens! demontering av alt (inkl bensinpumpa), åpne flåttøren og se at den virker. Etterpå paise på med wd40 og trykkluft, spylt igjennom litt bensin, sette den på og kjøre på med FERSK 2takt bensin! Da skal du se den bør starte.. Dritt i forgassern er en del av sjarmen med 2-taktere??

Synes personlig de er MYE bedre en 4takt. Bare et unntak-forbruk.. kjempemotorer om man ser bort i fra det!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Har du skrudd ut hoveddysa og sjekket den? Står i senter på flottøren, når du løser flottørhuset. Messingfarget med tverrspor og hull i midten.

Går ut fra at denne (som de fleste dysene jeg har sett) har hull i senter og i tillegg hull ut til siden. Disse må være åpne.

Når du skrur ut denne skal det være åpent inn til venturien i forgasseren.

Link to post

Viste seg at motoren bare trengte å stå et døgn, for i min frustrasjon over at den ikke startet i går så trakk jeg en kvart omgang på startsnoren. Og vips der startet den tvert.

 

 

Tusen takk for alle tilbakemeldinger og tips/triks.

 

Nå gjenstår det bare å hive båten på vannet og kjøre på =)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...