Gsagmo Startet 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2016 Har en Yamaha 9,9hk 2t som ikke starter, har sjekket tenning, plugger, alt av kabler og rør, forgasseren og membranen. Kan virke som om at det ikke kommer bensin fram til forbrenningskammeret. Kan noen komme med en fantastisk enkle og grei løsning på problemet mitt. Motoren har forresten ikke vært startet på ca 2år. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Men du har på "dødmanns" knappen?. Regner med det ettersom du sier du har sjekket tenning. Disse starter Alltid dersom de ikke har vært under vann eller noen har tuklet med de. Bensinslangen står i riktig retning med pila mot motor og blæra blir hard når du pumper den opp? Sitér dette innlegget Link to post
Gsagmo Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Har testet dødmansknappen, samt prøvd med den utkoblet. Pumpens pil peker riktig vei og den blir hard og man ser at det kommer bensin fram til filteret. Så langt har jeg klart å følge bensinen fram til forgasseren (membranen) Skal prøve i morgen evt på torsdag å demontere forgasseren og blåse den ren, samt å blåse alt annet jeg kommer over. I et håp om at det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 (redigert) Start i en ende. Vær sikker på at det er fersk bensin og åpen lufting. Pump på blæra og sjekk at den blir hard. Skru så ut dreneringsskrue i bunn på forgasser og se at det er bensin så langt. Om forgasser renner over må flottør sjekkes. Om det ikke kommer bensin ut av dreneringsskrue i flottørkammer så ville jeg sjekket slange/belgpumpe først, deretter bensinpumpe på motor og så evt flottørnål. Om du får bensin i flottørkammer uten at forgasser renner over bør den starte. Om ikke, sjekk hoveddyse, at alle hull er åpne. Sjekk også at choke spjeld faktisk stenger. Om du får bensin inn i sylindre uten at den tenner ville jeg sjekket at stag og overføringer til tenningsplate under svinghjul fungerer. Når du drar på gass skal du se at staget som forsvinner under svinghjul beveger seg (justerer fortenning). Edit: Der har du allerede sjekket en del av punktene ser jeg Redigert 3.Mai.2016 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Hvis den bare ble satt bort for to år siden, uten at forgasseren ble kjørt tom, kan det godt være at forgasserdysene er tette av "levret" 2.taktsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Gsagmo Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Takker for mange gode svar, får forhåpentligvis tid i morgen til å gå over punktene dere har kommet med. Kommer med en oppdatering etter forgasseren og dysene har fått seg en omgang Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 Har akkurat maken motor, og derfor tror jeg du har et forgasserproblem. Som du selv sier så vil forhåpentligvis renblåsing av forgasseren hjelpe. Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
sebba2 Svart 3.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2016 ville nok tatt en "skikkelig" forgasserrens! demontering av alt (inkl bensinpumpa), åpne flåttøren og se at den virker. Etterpå paise på med wd40 og trykkluft, spylt igjennom litt bensin, sette den på og kjøre på med FERSK 2takt bensin! Da skal du se den bør starte.. Dritt i forgassern er en del av sjarmen med 2-taktere?? Synes personlig de er MYE bedre en 4takt. Bare et unntak-forbruk.. kjempemotorer om man ser bort i fra det! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Gsagmo Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Har nå demontert det jeg tør å demontere av forgasseren, blåst rent og sjekket alle åpninger, men får fortsatt ikke start på motoren, sjekket om jeg får bensin gjennom membranen og videre inn til "flotøren", noe jeg får. Er det noe annet som kan være problemet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Har du skrudd ut hoveddysa og sjekket den? Står i senter på flottøren, når du løser flottørhuset. Messingfarget med tverrspor og hull i midten. Går ut fra at denne (som de fleste dysene jeg har sett) har hull i senter og i tillegg hull ut til siden. Disse må være åpne. Når du skrur ut denne skal det være åpent inn til venturien i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Gsagmo Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Sjekket også denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gsagmo Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Viste seg at motoren bare trengte å stå et døgn, for i min frustrasjon over at den ikke startet i går så trakk jeg en kvart omgang på startsnoren. Og vips der startet den tvert. Tusen takk for alle tilbakemeldinger og tips/triks. Nå gjenstår det bare å hive båten på vannet og kjøre på =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.