Jump to content

Landstrømsystem fra Ladac


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Mottok idag papirer på landstrømsystem fra Ladac. Dette er er et "plug and play" system som ikke krever installatør. Det koster nok en del, så jeg vil kun informere om at det finnes (snart). Skilletrafoen er nemlig ikke klar på dette tidspunktet.

 

Litt av papirene finner du i PDF format her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser at Ladac bruker Calix kabler og kontakter, er det noen som vet om disse passer sammen med Defa systemet?

 

Klikket meg inn på Kolberg Kaspari (som har Calix), og der finnes det link videre til Ladac sitt Ladix system. Gå til http://www.kcm.no og velg produktinfo. Derfra videre til Ladix (Ladac har ikke selv oppdadert sine sider). Her er det også mulig å komme inn på sider om Wbasto, - sånn bare til info altså).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Og hva er prisen på en slik Stirling generator?

 

Vurderer sterk å få meg landstøms anlegg i båten.

 

Har to behov :

 

1. Lade baterier, slik at langvarig forbruk av mine 12V aparater (F.eks Kjøleskap) ikke medfører bekymring. (Man kan lade og forbruke samtidig vil jeg tro, det er jo det man gjør underveis).

 

2. Bruke 220V aparater direkte. Spesielt Ovn, men kanskje også TV/DVD Pc etc.

 

Begge behov er når jeg er på tur, regner ikke med å koble meg til landstrøm i hjemme havn.

 

Jeg ser for meg at en løsning med batteri lader for å dekke Pkt 1, og ved landstrøm kan jeg koble ovn direkte til 220V til landstrøm også, og en inverter for å dekke øvrig 220V behov er en grei løsning, men så er det dette med sikkerhet/jording etc etc.

 

Hvilke fordeler er det ved en slik løsning med Sentral og Skille trafo egentlig?? :yesnod:

 

Erik

 

PS : Jeg har ikke varmtvanns tank ombord.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Produsenten finner du her. Så kan du jo lete litt om du finner en forhandler. Vet at Storebro tidligere hadde den i sortimentet. Og den er jo å se på de fleste ustillinger, til og med på Kadettangen ifjor (iår var jeg ikke der).

 

Men du kan være sikker på at denne duppedingsen ligger prismessig også i Storebro-klassen og oppover.

 

Alternativt finnes det jo de litt mer profesjonelle marine-generatorer (diesel-drevet, vann-kjølt): Mase, Fischer Panda og lignende. Da får du til og med vannbåren varme uten at hovedmaskinen går med på kjøpet (tror jeg). Priser der: kr 50.000 +

 

Eller hold deg til en Honda

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...