Jump to content

Megawat`s siste reis

Suzuki

Recommended Posts

Det er kanskje verd å nevne at eier av dene båten ... Autopiloten hadde han montert selv.

Hei, Sjøtummel,

Dette får jeg ikke til å stemme. I rapporten står det at det var "Noonan Boats and Tony Brown Electronics" som foretok ettermontering av autopiloten. I brev til undersøkelseskommisjonen av 20. mars 2006, framfører eieren (Philip Watson) kritikk mot de som monterte autopiloten - og han omtaler dem i 3. person.

Dette er tildels kommentert av kommisjonen som bemerker at rorstammen burde vært konstruert slik at et eventuelt brudd ville skjedd nederst ved innfestingen av roret.

Ellers er jeg også enig med kommisjonen i at det var svært uheldig å feste armen for rormekanismen i unødvendig stor avstand fra det øvre lageret.

Hei NilsPils,

Jeg kan ikke se at kommisjonen kom med slike merknader som du her siterer dem på. Derimot så kom båteieren med slike merknader, i sitt noe kritiske brev hvor han kommenterte kommisjonens konklusjoner.

Dette får jeg ikke til å stemme. I rapporten står det at det var "Noonan Boats and Tony Brown Electronics" som foretok ettermontering av autopiloten.

Rettelse, jeg skulle ha skrevet at han hadde fått ettermontert autopilot. Poenget var at det ikke var båtprodusentens montering.

En helt annen ting er dette er et eksempel som potensielle langturseiler kanskje bør tenke grundig gjennom når de diskuterer side opp og side ned om hvilken båt som egner seg for langtur. Personlig ville jeg nok foretrekke noe annet enn spaderor hvis jeg tenkte meg over et par verdenshav.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

To 38 fotere.

Hadde det gått bedre med "Megawat" dersom den hadde hatt en rorkonstruksjon som vist på den svenske båten i forgrunnen?

Toror.jpg

Tre rorlager. Det øverste står i cockpitkarmen aktenfor cockpit.

Syrefast roraksling.

Rorhylsa ender over vannlinja.

Riktignok ikke så billig som på den tyske båten.

Går rorakslingen av inni båten slik det skjedde med "Megawat" så mister man styringa. Det blir ikke et digert hull i båten.

To 38 fotere.

Hadde det gått bedre med "Megawat" dersom den hadde hatt en rorkonstruksjon som vist på den svenske båten i forgrunnen?

Riktignok ikke så billig som på den tyske båten.

Hei, Mulligan,

Fint og illustrativt bilde! Jeg drar kjensel på tyskeren, men hvem er svensken?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...