Suzuki Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Her finnes historien om et Rorhavari. Brudd i hjertestokken, klikk i redningsflåten ( ! ), denne karen hadde neppe dagen sin.. Må være jævlig å se båten sin i denne posituren Hvil i fred.... Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Careka Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 (edited) Det viser bare at vi må alltid være klar over at slikt kan skje. Vi vegrer oss over prisene på sikkerhetsutstyr, og drøyer som regel dette kjøpet lengst. der tror jeg at vi er mange som har dårlig samvittighet. Nødraketter, nødpeilesender, redningsflåte, bærbar VHF OSV. Jeg magler litt på lista, og der fikk jeg et nytt spark bak til og prioritere. Edited June 2, 2005 by careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det er greit med allskens mulig løst nødutstyr, men; Slike ting skal ikke skje. Nå har det vært to omtalte tilfeller av havarier med serieproduserte tyske båter. Heldigvis og takk og lov gikk det bra med mannskapet denne gangen. Men hvordan kan rorstokken brekke av tvert? Er pris det eneste kriteriet man legger i bunn når man bygger? Går alt ut på å bygge en billigere båt enn konkurrenten? Burde ikke vanntett skott mellom akterplikt og båt være påbudt? Burde det ikke være en regel som sa at toppen av rorhylsa skulle være over vann? Burde ikke vanntette avdelinger i forskipet være påbudt? Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirKS Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Men hvordan kan rorstokken brekke av tvert? Er pris det eneste kriteriet man legger i bunn når man bygger? Går alt ut på å bygge en billigere båt enn konkurrenten? Kundene vet å verdsette det i alle fall, Bavaria er en salgssuksess. Burde det ikke være en regel som sa at toppen av rorhylsa skulle være over vann? Vanligvis så er den vel det, i dette tilfellet står det i teksten at roret knakk like under kilesporet til kvadranten, og derfor midt mellom de to rorlagrene. Noe som førte til at rorhylserøret knakk, hvis jeg ikke misforstod teksten. Og slike vanntette "kollisjonsskott" må visstnok være veldig sterke hvis de skal klare å fungere. Ikke vet jeg, jeg er ikke båtkonstruktør. Men umiddelbart så er nok slikt en god idè for sikkerheten. Geir Quote Link to post
fernanda Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Fy av meg for en opplevelse! Hvordan er dette mulig, på en så ny båt? Dette håper jeg aldri å oppleve, for en trist situasjon å se skuta gå ned......., den er jo en del av familien......, håret reiste seg i nakken mens jeg leste og så på bilder. Ble nesten litt trist....... Enda bra det gikk bra med mannskapet, og det er vel kanskje som folk sier bare en død gjennstand som ble borte, men jeg vet ikke jeg....., jeg har et annet forhold til båten....den har sjel........ Håper vi får høre om årsaken til dette havariet, slik at saken ikke blir dysset ned. Quote Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Krapyl Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Håper vi får høre om årsaken til dette havariet, slik at saken ikke blir dysset ned. <{POST_SNAPBACK}> Det dysses vel friskt allerede her og. Jeg leste, på www.yacht.de, et brev fra eieren av den unevnelige 42 som mistet kjølen i Adriaterhavet hvor han påpekte at båten umulig kunne vært på grunn siden den var splitter ny og ute på sin første chartertur. Det brevet er ikke der lenger. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
aaa Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Er det denne artikkelen du tenker på, eller har det ligget enda mer der før? Quote Link to post
Krapyl Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Ja, den er det. Jeg må bite i meg det utsagnet mitt ovenfor. Jeg fant den ikke. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Tja, hvordan kan slikt skje. Snakket for noen dager siden med en som skal på skikkelig langtur. Jeg oppdaget en mulig aggressiv korrosjonsform i rorakslingen. Opplyste at dette var en mulig form som gikk på korngrensene innover i materialet, er umulig å stoppe og kan plutslig progere meget hurtig. Det ble for dyrt å gjøre noe med. Bare slipte vekk der det var stygt på utsiden. Med kone og barn halve jorda rundt. Nå ble dette bare oppdaget fordi en "korr.ing." tilfeldig så det da han gikk forbi båten. Men det ble jo ikke gjort noe med det for det. Tenk på alt det som ikke blir oppdaget. Og alle uhell som ikke fører til særlig dramatikk. Stort sett må man vel si at det går greit, tross alt. Ble litt filosofisk her.... Man skal ikke tro at "rustfritt syrefast" er totalt uangripelig og stabilt. Gitt rette forhold og det er meget ustabilt. Hulda har rorakslig i vanlig svart akselstål. Det ruster etter forutsigbart parameter og er stabilt. Quote Link to post
Gunga Din Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 i tillegg så utsätts oxo hjärtstokken og infestningen av hjärtstokken betydligt mer för hos frihängande spadroder enn konventionella roder med skädda framför! her er det aktuella rodret Hanse 371 Quote S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Men husk, fritthengende spaderor, er IKKE svakere enn tradisjonelle ror, opphengt med skeg (skedda ) og dimensjonert dobbelt så grovt. Det har nemlig konstruktøren bestemt. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Man skal ikke tro at "rustfritt syrefast" er totalt uangripelig og stabilt. Gitt rette forhold og det er meget ustabilt. Hulda har rorakslig i vanlig svart akselstål. Det ruster etter forutsigbart parameter og er stabilt. <{POST_SNAPBACK}> Uten sammenheng forøvrig, men det står da at hjertestokken var av alu ? Eller leste jeg skakt i farta ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Gerhard Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det dysses vel friskt allerede her og. Jeg leste, på www.yacht.de, et brev fra eieren av den unevnelige 42 som mistet kjølen i Adriaterhavet hvor han påpekte at båten umulig kunne vært på grunn siden den var splitter ny og ute på sin første chartertur. Det brevet er ikke der lenger. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har gjort følgende på et baatplassen emne som hadde slettet innlegg:- Klipp ut noe fra teksen, evt. overskriften. - Søk etter det i google. - Nå svaret kommer trykk på "Cached" Da får du en eldre utgave av siden. Gerhard Quote Link to post
Gerhard Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det viser bare at vi må alltid være klar over at slikt kan skje. Vi vegrer oss over prisene på sikkerhetsutstyr, og drøyer som regel dette kjøpet lengst. der tror jeg at vi er mange som har dårlig samvittighet. Nødraketter, nødpeilesender, redningsflåte, bærbar VHF OSV. Jeg magler litt på lista, og der fikk jeg et nytt spark bak til og prioritere. <{POST_SNAPBACK}> Hva med treplugger ? Kunne løsningen vært så enkel her ? Gerhard Quote Link to post
Careka Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Hva med treplugger ? Kunne løsningen vært så enkel her ? Gerhard ------------------------------ Tror ikke treplugger er nok i denne sammenheng, heller en tømmerstokk og noen madrasser. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
joelle Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Ja eller så kan det og va bra og ha en type av pressenning eller liknende. Den kan man dra "under og rundt båten der lekkasjen er og siden sikkre den på begge sider av båten. Vanntrykket rundt presser på sånn att du får en relativt god tettning. Jeg vet da ikke hvor enkelt det hadde vart att håndtere dette med relativt kraftig vind og bøljer som det va i dette fallet. Tragiskt når sånnt her skjer, men jeg trur det er litt for enkelt og stille spørsmål rundt hvis det er på grunn av att produsentene velger for billige produksjons metoder osv. Det man som regel ska gjøre er og vente på sjø forklaringa der all fakta ligger på bordet. Quote Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 Sorry Joelle, men forslaget ditt, virker trolig best på papiret. Å trekke en pressenning under båten, i 1,5-2 m sjø, vil iallefall ikke jeg ta på meg. Har hørt det presantert en rekke ggr. , men jeg har aldri hørt noen som har fått dette til vellykket.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Bitteliten Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Det viser bare at vi må alltid være klar over at slikt kan skje. Vi vegrer oss over prisene på sikkerhetsutstyr, og drøyer som regel dette kjøpet lengst. der tror jeg at vi er mange som har dårlig samvittighet. Nødraketter, nødpeilesender, redningsflåte, bærbar VHF OSV. Jeg magler litt på lista, og der fikk jeg et nytt spark bak til og prioritere. <{POST_SNAPBACK}> HH redningsdrakter koster 1200 kr/stk. Vi har 4 stk ombord hos oss. Sorry Joelle, men forslaget ditt, virker trolig best på papiret. Å trekke en pressenning under båten, i 1,5-2 m sjø, vil iallefall ikke jeg ta på meg. Har hørt det presantert en rekke ggr. , men jeg har aldri hørt noen som har fått dette til vellykket.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> I Son sist helg lå det en regattamaskin (deltok i regattaen som kongen vant). Den hadde presseninger på baugen - det var tetting av et hull etter grunnstøting. Quote Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 HH redningsdrakter koster 1200 kr/stk. Vi har 4 stk ombord hos oss. I Son sist helg lå det en regattamaskin (deltok i regattaen som kongen vant). Den hadde presseninger på baugen - det var tetting av et hull etter grunnstøting. <{POST_SNAPBACK}> Jaha, greit nok. I hvor mye sjø ? Metoden funker kanskje i smult farvann, men i sjø, og med fremdrift ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
joelle Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Sorry Joelle, men forslaget ditt, virker trolig best på papiret. Å trekke en pressenning under båten, i 1,5-2 m sjø, vil iallefall ikke jeg ta på meg. Har hørt det presantert en rekke ggr. , men jeg har aldri hørt noen som har fått dette til vellykket.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> som du sikkert ser i mitt inlegg så stillte jeg og spørsmål rundt hvordan det virker med den sjøen di hadde Quote Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 som du sikkert ser i mitt inlegg så stillte jeg og spørsmål rundt hvordan det virker med den sjøen di hadde <{POST_SNAPBACK}> Ja, si det du ! Jeg blir forbauset over hvor vanskelig det er bare å lage middag, i litt sjø ( 0,5-0,8m. Og da å klare å tette et såvidt digert hull ( regner med at hjertestokken rev med seg nedre rorlager ), i 1,5-2 m sjø, fordrer trolig et topptrent mannskap på 10, vil nå jeg tro. De kunne kanskje klart å tette såpass at synkingen hadde tatt lengre tid, personlig hadde jeg trolig ropt på mamma om det der hadde skjedd meg... At flåten, som var servet Januar 2005 klikket, ser jeg på som enda værre, trodde sånt var nærmest idiotsikkert jeg.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Suzuki Posted June 2, 2005 Author Share Posted June 2, 2005 (edited) PS - her kan man lese om hva som skjer når SKIKKELIG tøffe damer, med skikkelig tøffe DAMER er på tur. Suzuki Edited June 2, 2005 by Suzuki (see edit history) Quote No boat needed.. Link to post
Bitteliten Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Jaha, greit nok. I hvor mye sjø ? Metoden funker kanskje i smult farvann, men i sjø, og med fremdrift ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jeg har aldri testet dette selv. Man må nok ha en passe stor pressening med tau i hjørnene og en del sterke menn. Poenget er at vannpresset holder presseningen på plass mot skroget. Hørte om dette da jeg var i KV. Var visst en MTB som ble berget med presseninger etter å ha gått på grunn Quote Link to post
Hulda Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Uten sammenheng forøvrig, men det står da at hjertestokken var av alu ? Eller leste jeg skakt i farta ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Du leste skakt i farta. Quote Link to post
Hulda Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 (edited) Men husk, fritthengende spaderor, er IKKE svakere enn tradisjonelle ror, opphengt med skeg (skedda ) og dimensjonert dobbelt så grovt. Det har nemlig konstruktøren bestemt. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det var sannerlig godt å se. Underlig at det røyk på denne båten. Selv om rorakslingen knakk, så skulle ikke bunnen på båten blitt revet opp. 2 feil m.a.o. Man er imponert. Den båten i Son med hull i baugen bulka med en annen båt, ikke med land. Edited June 2, 2005 by Hulda (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.