EldarH Startet 4.Mai.2016 Del på Facebook Startet 4.Mai.2016 Hei, Sjøsatte min 25 fots Stingray med innenbordsmotor, Volvo Penta D3 160 2007 modell. Umiddelbart eter sjøsetting oppdager jeg at rattet er låst. Jeg får hevet og senket drev, men ikke styrt til sidene. Kjedelig båtsesong om jeg bare kan gå framover og bakover. Det er ventetid på mekaniker slik at jeg ikke får brukt båten før syttendemai, og jeg håper derfor du kan tipse meg om mulige løsninger. Jeg har sjekket alle sikringer i båten. Problemet virker mekanisk og ikke elektrisk. Jeg laget en video med problemet: https://www.youtube.com/watch?v=3W9NRXERhb0 Håper du kan hjelpe!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Det ser ut for meg som du trenger ny styrewire. De har en tendens til å sette seg fast inni strømpa når de blir gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Da blir det - sikt på den billigste båten - hvis mulig... En gang på 70 tallet eller så sjøsatte en bekjent en Cigarette eller noe sånn drit. Han hadde imidlertid malt fast drevet og... Traff en av de billigste båtene i havna..... Wiiren bør nok sjekkes først ja.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sjøfare Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Du har bevegelse i ratt-enden, så den er nok fast bak ved drevet. Kan jo prøve å spraye med WD-40 eller lignende der wire/stang kommer ut av strømpe. Om du greier å løse enden og peke den oppover får du hjelp av tyngdekraften til å få stoffet lengre inn. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Virker som et klassisk tilfellet av at stangen i enden på wiren har eiret fast i røret. Er det smørenippel montert kan du prøve å trykke grease gjennom, hvis ikke er det Prolong, WD-40 eller 5-56 i større menger somskal til slik Sjøfare skriver. Forsiktig med å bruke for mye makt på rattet - tannebissene som griper i styrewiren - og styrewiren for den del - liker dårlig for hard belastning... Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 (redigert) Husker at dette var et vanlig problem på styring til utenbordsmotorer om våren om det ikke var blitt godt smurt med fett på høsten. Vi koblet av styringen i motorens ende og holdt ytre del av strømpen på vaieren som er av aluminium fast med en wisegriptang, og brukte en annen tang på den delen som går ut og inn av styrekabelens strømpe og leet fram og tilbake sideveis for å få løsnet den. Denne er som regel rustfri og tåler litt mer enn strømpens ende. Som regel kom den greit, og sammen med god smøring og litt tolmodighet så lot det seg gjøre å få den til å fungere igjen. Vær forsiktig med for mye makt og ikke klem for hardt med tangen. Pass på å ikke lage grader på flaten som skal gli inn og ut av styrestrømpen. Kjekt å være to hvor en har forsiktig belastning på rattet, mens den andre vrikker fram og tilbake sideveis i motorens ende av styrekabelen. Lykke til Redigert 6.Mai.2016 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Øystein Reksten Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hadde nesten samme problemet på båten min i fjord ved sjøsetting, fekk svinge men var utrolig treg. Det eg gjorde var og demontere heile styrevaieren med strømpe, skar boten av ei saloflaske som passet akkurat inn på strømpa slik at selve vaieren kom ut av botten på flaska så fylte eg litt olje i flaska holdt denne litt opp og satte vaieren fast i ei skrumaskin og kjørte denne. Siden sporene i vaieren fungerer nesten som gjengene på ein bolt var det berre eit øyeblikk så var det olje gjennom heile strømpa. Eg har båten på sjøen heile året og ved siste turen for 14 dager siden var den fortsatt like lett på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.