Øystein Reksten Startet 4.Mai.2016 Del på Facebook Startet 4.Mai.2016 får ikkje meir enn 2800-3000 omdreininger. Da dette skjedde var det ein stund mormoren var tregstartet og det var ein del røyk ved oppstart det var berre med det samme motor startet så ga det seg med ein gang. Ellers går motoren fint og har ikkje merket noko forskjell på effekten den går greit opp i plan og motor går fint. Etter filter bytte forsvant røyken og motoren vart like lettstartet som den har vert tidligere men ingen forbedring på turtall. Skrudde av oljepåfyllingslokket med motor igang og kjente at det er litt overtrykk i toppdekselet, er det normalt eller er dette eit teikn på at noko er feil, har ikkje sjekket dette når motor har gått som den skal og hatt normalt turtall. Motor har gått ca 600 timer. Nokon som har ein teori om hva som kan vere feil? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Hvis filteret ditt tetter seg er det kanskje på tide å sjekke og evt rengjøre dieseltanken vil jeg tro. Du har byttet både diesel forfilter og finfilter? Luftfilter? Sjekk om det er slakk i turbo aksialt. Koble til en turbotryksmåler på intercooler og sjekk om den er innenfor spec. Men ville vel tro det er noe med dieseltilførselen din siden du hadde tette dieselfilter. Etter bare 600timer er det overraskende om det er noe alvorlig galt. Det skal ikke blåse ut av oljepåfyling, men lett "pusting" er ikke unormalt på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Diseltank vart rengjort sommeren 2015 og turboen vart også skiftet 2015, båten vart kjøpt som eit prosjekt etter å ha vert under. Kan jo selvfølgelig ha vert uheldig og fått dårleg disel etter at tanken vart rengjort men da burde det vel ha vert ein forbedring etter at filter vart skiftet noko som ikkje var tilfellet bortsett fra at røyken forsvant og motoren vart litt meir lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Ok, da missforstod jeg litt, trodde det var en klar forbedring ved bytte av filter, som skulle tilsi tette filtere... Ellers så er det noen eksempler her på båtplassen om nye turboer som ikke leverer som de skal. Wastegaten din kan ha "rustet" feks- Her er det noen tips: http://www.sbmar.com/articles/understanding-low-power-troubleshooting/ Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Sjekk motoren for feilkoder, den kan bli slik du beskriver ved elektrisk feil på dyse nr 1 feks Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Har sjekket alle de obligatoriske tinga, koblet opp PC og sjekket for feilkoder feil på dyse nr.1 gir også ein generell feil alarm noko som ikkje er tilfelle det var ingen feilkoder lagret. Kan også nevne at dyse nr.1 vart skiftet i forbindelse med gjennomgang av motor fordi det var feil på den, de resterande dysene var overhalt og skiftet spisser på. Har vel kanskje ein liten mistanke til diselpumpe denne har eg ikkje hatt inne til overhaling, hadde vel håpet og sleppe dette om eg ikkje er sikker på at det er den som er årsaken til problemet. Finnes det noko muligheter for å kunne sjekke diselpumpen for å fastslå om det er derfra problemet kan komme eller er einaste muligheten å sende de inn for overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 (redigert) Mitt tips er å overvåke live data under gange med diagnoseutstyr, ikke bare se etter feilkoder. Service på pumpe er som oftest en dyr affære, så det er dumt hvis det viser seg å være unødvendig. Feil på dyse 1 kan gi snodige symptomer, spesielt hvis feilen ikke er konstant. ECU beregner innsprøytningstidspunktet, og bruker dyse 1 som referanse for når innsprøytningen faktisk skjedde og korrigerer deretter. MAP sensoren er en kombinasjonssensor for ladetrykk og luft temperatur på innsugsluften. Noen matepumper har en ofte oversett sil som det kan lønne seg å sjekke. Membranen inni pumpen er en slitedel men pleier å holde ganske lenge. Fant du vann i innsprøytningen etter at motoren hadde vært under? Innsprøytningspumpene er ikke mulig å drenere skikkelig uten demontering, så hvis det har vært vann i den og den ikke har vært demontert så er det veldig sannsynlig at det har blitt liggende noe igjen i pumpehuset. Redigert 8.Mai.2016 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Har ikkje kommet lenger enda, fant ikkje vann i insprøytningssystemet etter at eg overtok båten, da hadde den stått eit halvår uten å ha vert startet. Men den har gått heilt fint etter ein liten overhaling med skifte av turbo, dyse nr1 og gasssensoren som er elektronisk, alle stempel vart demontert og sjekket etter ein samtale med ein mekaniker der stempelfjører vart rengjort og montert igjen. Så etter å ha lest side opp og side ned på div forum så sitter eg igjen med ein følelse av at alternativa er, map sensor, wastegate ventil eller disel pumpe, diselpumpen ville eg som ovennevnte sier slippe og demontere og sende til overhaling viss dette ikkje er absolutt nødvendig for etter å ha sjekket priser på det vil det komme på 8-10000. Har sett at det er ein del som har hatt samme problemet med div. Motorer men diskusjonane har ein tendens til å spore av på foruma og blir ikkje oppdatert med ein løysning på problemet, så eg får fortsette undersøkelsene litt og oppdatere når feilen er funnet og rettet. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Er også interessert i ein liste med forventet verdier eller ha de forskjellige verdiane bør ligge innenfor ved avlesning av live data fra ecu. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Jeg har sett noen wastegate ventiler som har brent opp gjennom tiden. Det er jo en grei sjekk i alle fall, ta ut de tre unbrako skruene og røret fra intercooleren og du har selve ventilen i handa. Da ser du med en gang om den er hel,og du kan sette litt luft-trykk på den og se at den beveger seg. Dette er jo en feil som ikke er elekrisk/eller har med diesel å gjøre,så det er verdt en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Kan komme med ein liten oppdatering på problemet. Fant ein feil på elektronikken etter å ha testet forbindelsene fra pluggen på ecu og til plugg på pumpa. Der var det ein del ledninger som var loddet sammen inne i kabelstokken 15-20 cm fra pluggen som går på ecu den eine ledningen var av uten at dette ga noko alarm. Oppdaget samtidig at heile diselsystemet var underdimensjonert, det gjekk berre eit 6 mm rør i tanken noko som resulterte i at det saug vakuum i systemet når eg ga gass. Etter å ha rettet på dette, fant eg eit nytt problem, det er trykk i toppdekselet, så det neste blir å få motoren i garasjen og av med topper og bunnpanne for å sjekke stempelfjørene. Den skal slippes no så da er det vel berre og ta de ekstra dagene det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Har samme motor,den blåser også ein del i toppdekslet,dvs olje påfyllingen.Ville sjekka om det er eksos som forårsaker trykket eller sammenligna med tilsvarende motor før demontering Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Her er det ikkje snakk om berre litt, det blåser skikkeleg det er så høgt trykk at etter ein liten tur så er luftfilteret gjennomtrukket av oljedamp på undersida nærmast der veivhusluftinga kommer innpå. Har hatt ein diskusjon med ein mekaniker som seier at det einaste som skaper trykk i veivhusventilasjonen er feil på eller dårlege stempelfjører. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 ....... Har hatt ein diskusjon med ein mekaniker som seier at det einaste som skaper trykk i veivhusventilasjonen er feil på eller dårlege stempelfjører. Eller riper i sylinder som gjør at stempelringer ikkje klarer å tette mot sylinderveggene. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Ja selfølgelig, men uansett så må motor ut for å finne ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Ein oppdatering etter ein trøblete sesong, har ikkje fått skikk på problemene eller rettere sagt det har oppstått nye. Motor har vert ute og skiftet stepelringer og honet sylindrane før montering igjen, dette vart bra kan kjenn ein liten trekk på toppdekselet men den skal vel gå nokre timer for å slite til den nye fjærene. Men etter montering skifte av belger og det vanlige vedlikeholdet har eg fått ein ulyd som kan høres ut som ein ventil som klakker, og sliter med kjølevannsteperaturen. Har nå rengjort kjølere både på ferskvannside og sjøvannside, noko som resulterte i at det vart litt bedre men ikkje godt nokk. Har vel snart prøvd det meste som kan gjøres med båten på sjøen uten resultat. Så er det nokon som har gode råd blir de mottatt med åpne armer Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Hvilket eksosbend har du? Den gamle typen som går rett ned går ofte tett i kjølekanalene etter noen år. Den er laget av støpegods. Sneglehus typen har jeg ikke hørt om gå tett. Den er av aluminium. Hvis kjølekanalene i bendet går tett så blir det ingen gjennomstrømning av kjølevann i noen varmevekslere. Jeg har vært borti at de har gått HELT tett og delvis Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 2.August.2016 Del på Facebook Svart 2.August.2016 Det er hydrauliske løftere på den. Er oljtrykket bra? Kom lyden når motoren var "overhalt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Har sneglehus, har ein liten mistanke til at det kanskje kan vere i bunnen av raiseren at det kan vere eit seller annet. Har derfor demontert sneglehuset i dag og tenkte å ta ein liten testrunde i morgon og berre la den gå med fri eksos og skjøte på kjølevannslangen så den går rett overbord så eg får utelukket eller konstatert om det er der feilen kan ligge. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 Ja lyden kom etter at det var skiftet stempelfjører er klar over at det er hydrauliske løftere på denne, så eg trodde ikkje at det skulle komme noko lyd fra ventilene. Kan selfølgelig vere fra noko annet men det høres ut som ein ventil som tikker det er den beste måten eg kan beskrive lyden. Oljetrykket er heil fint. Er derfor sneglehuset er demontert for å gjere ein test uten, om det kan vere noko i raiseren som gjør at det blir for stor motstand på eksos og kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Da var årsaken til kjølevanns temperaturen funnet,det var ingenting i raiseren, men etter ein prøvetur i går kveld med min kone til rors kunne eg sjekke litt rundt på motoren og oppdaget At når motor kommer opp i turtall så er innsuget fra aggregatet så tett at gummibendet som står på pumpa blir sugd heilt flatt så når eg har sett berre ned på filteret har det sett heilt fint ut. Men det har jo gått minimalt med sjøvatten gjennom kjølere. Synest fortsatt at det er litt rart at det kan ha skjedd så fort, fra å ikkje hatt problemer når båten vart satt på land for vårpuss og fekk problemer fra første tur 14 dager etter Har kommet frem til at det må ha ein sammenheng med at det vart høgre kompresjon i motor etter skifte av stempelfjører og at den derfor utvikler meir varme. Så problemet har nok sikkert vert der ei stund, uten at det har vert symptomer på varmgang før. Så det blir vel ein tur på land og sette inn nytt separat innsug på sjøvannside. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.