Jump to content

Ventil for utslipp av septik er nesten umulig å åpne/lukke


BingoBonzo

Recommended Posts

Godt mulig... Men det spørs om matolje har smørende langtidseffekt.. Og om båten ligger på sjøen, så har du jo en hel sesong forran deg...

 

Om jeg skulle smurt med noe, så ville jeg kanskje forsøkt å koble løs slangen fra motsatt side av ventil-siden. Så forsøkt å blåse i slangen for å presse ut vann, mens ventilen var åpen, så stenge ventilen og deretter fylle på med det du vil smøre med. Da treffer du i det minste den ene siden av kula... Deretter move ventilen en del ganger...

Men sett at du kun gjennomførte første ledd i "operasjonen".. Og blåste den tom for vann. Hva med da å ta slangen av på ventilen. Da kan du smøre den ene siden av kulen med noe skikkelige greier, som også er vannbestandig, direkte med en pensel eller noe.

 

Men om du vil slippe denne plagene gjennom sesongen, bytt ventil til kompositt. Det finnes noen plast-greier, en pinne med "paraply" i enden, som du stikker gjennom ventilen og hindrer store mengder vann å komme inn mens du bytter ventil. -sikkert noen som kan finne link til den saken. Da kan du bytte på sjø. -eller sette inn en tre-kon fra utsiden.

- dog, noen septik-ut gjennomføringer, har en kappe på utsiden. Og da kommer du ikke til... Og er like langt.

 

Så... Heis på land, bytt ventil, sjøsett. Ferdig og problemfri sesong.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og når du har byttet eller fått den i gang igjen, bruk den regelmessig. "Sesongåpning og lukking" tror jeg tar livet av mange ventiler. 

 

Jeg pleier å lukke ventilene når båten skal ligge over ei uke eller så uten noen ombord.

------

 

Ellers støtter jeg forslaget ditt. Prøv med olje og move den frem og tilbake med en viss forsiktighet så du ikke river noe i filler til du har full åpning/lukking. Enten så går det eller så går det ikke... og går det ikke så må jo ventilen byttes.

 

Er resten av rør/slangeføringa osv inn i båten i god stand så kan en vel kanskje leve med det til sesongen er over.... men du har kanskje ikke noen annen lukkeventil mot septikken så du får "rett ut" om du ikke får lukket?

 

Da kan du jo evt vurdere å kjøpe ny ventil og montere den innenfor den som er defekt frem til du får båten på land til høsten slik at du kan styre septikken. Eller om du kommer til utløpet fra utsiden og klarer å plugge det på en grei måte og bytter ventilen mens båten ligger på sjøen? 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oljetrikset er en fin nødløsning :-) Best effekt når man åpner og stenger krana mange ganger mens det oljeholdige vannet er på vei ut så man får smørt kula.

 

Tror det verste for en ventil er å stå i lange perioder. Spesielt på land om man ikke har fått skyllt ut saltet rundt kula.

 

Har en fast årlig rutine på vedlikehold av kranene ombord når båten kommer på land. Spyler opp alle skrogjennomføringer med hageslange mens en person på innsiden beveger de ørten ganger frem og tilbake. Drar også ferskvann gjennom toalettpumpa med samme metode.

 

Til slutt sprayer jeg litt litiumfett opp i gjennomføringen mens den beveges endel ganger. Til slutt etterlates ventilen i halvstilling over vinteren.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...