Jump to content

Service 100 timer Yamaha F225. Prisnivå

Pukken

Recommended Posts

Noen som harv erfaring med riktig prisnivå for 100 timer service på Yamaha F225? Fikk bakoversveis av regninga på nylig gjennomført service: kr 13 000 inkl mva. Riktignok inkludert heving av motor et hakk på motorfestet og lufting hydraulisk styring. Totalt timeforbruk 6,5 timer. Er det jeg som ikke skjønner at service og det andre er mye arbeid og er helt på jordet eller er prisen urimelig? Service inkluderer skifte av plugger, er det ikke tidlig å skifte plugger etter 72 timer?

Serviceskjema/intervall på mange motorer oppgir at ting skal byttes ved visse årsintervall, uavhengig av timetall.

Var det impellerbytte og/eller registerreimskift? Begge deler kan være noe tidkrevende og kostbart på en slik motor.

Her et eksempel på en servicevennlig motor med relativt få servicepunkter (min motor).

Som vi ser skal pluggene byttes på 300 timer eller 3 år (uansett timer).

Logikk vil jo tilsi at antall år ikke betyr noe særlig om timetallet er lavt.

Og det er jo godt mulig det stemmer. Noen vil jo tjene penger....

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ikke godt å klage i etterkant, men å be de spesifere nøyaktig hva som gjort ville jeg gjort.

Mulig det forsvarer den høyer regningen,eller at du får bedre grunnlag for å klage.

Husk å alltid be om prisoverslag, ikke alltid lurt å be om fastpris,da det ofte gjør at verksteder legger på mer enn hva man tror for å "sikre" seg

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Serviceskjema/intervall på mange motorer oppgir at ting skal byttes ved visse årsintervall, uavhengig av timetall.

Var det impellerbytte og/eller registerreimskift? Begge deler kan være noe tidkrevende og kostbart på en slik motor.

Her et eksempel på en servicevennlig motor med relativt få servicepunkter (min motor).

Som vi ser skal pluggene byttes på 300 timer eller 3 år (uansett timer).

Logikk vil jo tilsi at antall år ikke betyr noe særlig om timetallet er lavt.

Og det er jo godt mulig det stemmer. Noen vil jo tjene penger....

bilde

Som du ser av vedlikeholdsskjemaet for motoren din skal regreim, regreim strammere mv skiftes hver 1000 time - det er intet årsintervall.

Rimelig sikker på at de fleste verksteder tar overpris og overbytter deler.

Pluggene på denne motoren skal inspiseres hver 100 time, justeres og evt byttes ved behov (om justering er umulig eller andre forhold tilsier det). Det skal ikke ubetinget byttes hver 100 time.

Studer skjemaet.

Neste gang du evt har den på service merker du noen strategiske skruer med tusj eller lakk for å se om de har vært touchet.

bilde

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det var mye på 100t service. Glad jeg har E-tec som skal ha service hver 300 t. Pris 7.000,- men det er også 2 takt.

7000 pr. motor?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Takk for gode svar. Jeg har sjekket med andre serviceverksteder rundt om kring og finner at en normal pris på 100 timer service ligger rundt 6500 - 7000 kr inkl mva. Motorheving og lufting hydraulikk tar normalt ikke mere enn ca en time ifølge fagfolk.  Jeg konkluderer med at jeg er blitt presentert en overpriset regning fra serviceverkstedet :-(, noe jeg akter å ta opp med det aktuelle verkstedet. Ha en fin båtsesong folkens :-)

Redigert av Pukken (see edit history)

Det var mye på 100t service. Glad jeg har E-tec som skal ha service hver 300 t. Pris 7.000,- men det er også 2 takt.

Det er kun 4 av postene listet for F225 som er spesifikke for 4T motorer, bla kamreimskift of ventilsjekk på 1000 timer. 93% at det som er listet er vanlig forebyggende inspeksjon/sjekk som bør gjelde alle motorer - også din.

Utenom Oljeskift og Oljefilter og rutinemssig sjekk av andre punkter (bla luggbytte ved behov - 4T plugger varer mye lengre enn 2T plugger in real life)  er det kun behov for verksted på 1000 timer, ventilklaringer og kamreimbytte.

Den store overraskelsen for etcher kommer vel ved 400 eller 500 timer....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg er ikke noen handyman, så jeg setter båten på verksted for årlig service på motor foran hver sesong. Men jeg revurderer i hvert fall hvor jeg blir å sette den neste sesong... I tillegg vil jeg følge rådet om å få et prisoverslag og aller helst fastpris før jeg foretar meg noe som helst.

Det er kun 4 av postene listet for F225 som er spesifikke for 4T motorer, bla kamreimskift of ventilsjekk på 1000 timer. 93% at det som er listet er vanlig forebyggende inspeksjon/sjekk som bør gjelde alle motorer - også din.

Utenom Oljeskift og Oljefilter og rutinemssig sjekk av andre punkter (bla luggbytte ved behov - 4T plugger varer mye lengre enn 2T plugger in real life)  er det kun behov for verksted på 1000 timer, ventilklaringer og kamreimbytte.

Den store overraskelsen for etcher kommer vel ved 400 eller 500 timer....

Kamreimskift og ventilsjekk er jo relativt tidkrevende punkter.

Noen 4T-motorer har ikke behov for kamreimskift eller ventilsjekk da de har registerkjede og/eller justeringsfrie ventiler (gjelder en del Mercury-motorer).

Hva skjer med E-tec etter 4-500 timer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...