Pukken Startet 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2016 Noen som harv erfaring med riktig prisnivå for 100 timer service på Yamaha F225? Fikk bakoversveis av regninga på nylig gjennomført service: kr 13 000 inkl mva. Riktignok inkludert heving av motor et hakk på motorfestet og lufting hydraulisk styring. Totalt timeforbruk 6,5 timer. Er det jeg som ikke skjønner at service og det andre er mye arbeid og er helt på jordet eller er prisen urimelig? Service inkluderer skifte av plugger, er det ikke tidlig å skifte plugger etter 72 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Serviceskjema/intervall på mange motorer oppgir at ting skal byttes ved visse årsintervall, uavhengig av timetall. Var det impellerbytte og/eller registerreimskift? Begge deler kan være noe tidkrevende og kostbart på en slik motor. Her et eksempel på en servicevennlig motor med relativt få servicepunkter (min motor). Som vi ser skal pluggene byttes på 300 timer eller 3 år (uansett timer). Logikk vil jo tilsi at antall år ikke betyr noe særlig om timetallet er lavt. Og det er jo godt mulig det stemmer. Noen vil jo tjene penger.... Redigert 5.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Hørtes jo voldsomt mye ut. Betalte mye mindre da jeg forholdsvis nylig hadde samme service på en Suzuki, og en Mercury.motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/2009_Maintenance_Charts.pdf Legg merke til: inspiser, juster eller bytt hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
MajorAndy Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Jeg betalte lige under 6K for 100 timers service på min Yamaha 225 V6 i våren. Incl. skifte af tændrør, impeller mm. Men det var så danske kroner... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Ikke godt å klage i etterkant, men å be de spesifere nøyaktig hva som gjort ville jeg gjort. Mulig det forsvarer den høyer regningen,eller at du får bedre grunnlag for å klage. Husk å alltid be om prisoverslag, ikke alltid lurt å be om fastpris,da det ofte gjør at verksteder legger på mer enn hva man tror for å "sikre" seg Redigert 5.Mai.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Pukken Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Serviceskjema/intervall på mange motorer oppgir at ting skal byttes ved visse årsintervall, uavhengig av timetall. Var det impellerbytte og/eller registerreimskift? Begge deler kan være noe tidkrevende og kostbart på en slik motor. Her et eksempel på en servicevennlig motor med relativt få servicepunkter (min motor). Som vi ser skal pluggene byttes på 300 timer eller 3 år (uansett timer). Logikk vil jo tilsi at antall år ikke betyr noe særlig om timetallet er lavt. Og det er jo godt mulig det stemmer. Noen vil jo tjene penger.... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Som du ser av vedlikeholdsskjemaet for motoren din skal regreim, regreim strammere mv skiftes hver 1000 time - det er intet årsintervall. Rimelig sikker på at de fleste verksteder tar overpris og overbytter deler. Pluggene på denne motoren skal inspiseres hver 100 time, justeres og evt byttes ved behov (om justering er umulig eller andre forhold tilsier det). Det skal ikke ubetinget byttes hver 100 time. Studer skjemaet. Neste gang du evt har den på service merker du noen strategiske skruer med tusj eller lakk for å se om de har vært touchet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Rimelig sikker på at de fleste verksteder tar overpris og overbytter deler. Det er det vel liten tvil om. Noen som vet hvilken timepris de opererer med på disse verkstedene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dagsven Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Det var mye på 100t service. Glad jeg har E-tec som skal ha service hver 300 t. Pris 7.000,- men det er også 2 takt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Hvis pluggene er utslitt etter 72 timer, så vil jeg tro det er noe galt med din motor. En velfungerende motor vil normalt greie mye mer enn det. Hadde likt å sett de pluggene som gikk inn søpla. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Det var mye på 100t service. Glad jeg har E-tec som skal ha service hver 300 t. Pris 7.000,- men det er også 2 takt. 7000 pr. motor? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pukken Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 (redigert) Takk for gode svar. Jeg har sjekket med andre serviceverksteder rundt om kring og finner at en normal pris på 100 timer service ligger rundt 6500 - 7000 kr inkl mva. Motorheving og lufting hydraulikk tar normalt ikke mere enn ca en time ifølge fagfolk. Jeg konkluderer med at jeg er blitt presentert en overpriset regning fra serviceverkstedet :-(, noe jeg akter å ta opp med det aktuelle verkstedet. Ha en fin båtsesong folkens :-) Redigert 6.Mai.2016 av Pukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Hvilket verksted var dette? Sitér dette innlegget Link to post
Pukken Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Verksted? Nei det kan være det samme, jeg ønsker ikke å henge dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Verksted? Nei det kan være det samme, jeg ønsker ikke å henge dem ut. Jeg synes ikke det er uthengning. Det er helt fair å fortelle hva et verksted tar for en jobb. Hvis de ikke kan stå inne for regninga, så er det jo det noe de må ta på sin egen kappe. Men jeg kan jo ikke tvinge deg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Det var mye på 100t service. Glad jeg har E-tec som skal ha service hver 300 t. Pris 7.000,- men det er også 2 takt. Det er kun 4 av postene listet for F225 som er spesifikke for 4T motorer, bla kamreimskift of ventilsjekk på 1000 timer. 93% at det som er listet er vanlig forebyggende inspeksjon/sjekk som bør gjelde alle motorer - også din. Utenom Oljeskift og Oljefilter og rutinemssig sjekk av andre punkter (bla luggbytte ved behov - 4T plugger varer mye lengre enn 2T plugger in real life) er det kun behov for verksted på 1000 timer, ventilklaringer og kamreimbytte. Den store overraskelsen for etcher kommer vel ved 400 eller 500 timer.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Pukken Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Jeg er ikke noen handyman, så jeg setter båten på verksted for årlig service på motor foran hver sesong. Men jeg revurderer i hvert fall hvor jeg blir å sette den neste sesong... I tillegg vil jeg følge rådet om å få et prisoverslag og aller helst fastpris før jeg foretar meg noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Det er kun 4 av postene listet for F225 som er spesifikke for 4T motorer, bla kamreimskift of ventilsjekk på 1000 timer. 93% at det som er listet er vanlig forebyggende inspeksjon/sjekk som bør gjelde alle motorer - også din. Utenom Oljeskift og Oljefilter og rutinemssig sjekk av andre punkter (bla luggbytte ved behov - 4T plugger varer mye lengre enn 2T plugger in real life) er det kun behov for verksted på 1000 timer, ventilklaringer og kamreimbytte. Den store overraskelsen for etcher kommer vel ved 400 eller 500 timer.... Kamreimskift og ventilsjekk er jo relativt tidkrevende punkter. Noen 4T-motorer har ikke behov for kamreimskift eller ventilsjekk da de har registerkjede og/eller justeringsfrie ventiler (gjelder en del Mercury-motorer). Hva skjer med E-tec etter 4-500 timer? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Noen som vet hvilken timepris de opererer med på disse verkstedene? Noen som har svar på dette? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaskazi Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 7000 pr. motor? Jeg betalte kr 2150 for 3-års service I Sverige på min e-tec 75. Inkl. Oppdatering av motorprogramvaren. Autorisert verksted. Tror det er noen som tjener gode penger på service! Sitér dette innlegget Link to post
Pukken Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) Timepris: på verkstedet jeg tok servicen viste fakturaen en timepris på 940 + mva, dvs kr 1 175 pr time. Redigert 7.Mai.2016 av Pukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.