Jump to content

Realistisk fart, kmv 2000dc i ferskvann!?!


ynroenn

Recommended Posts

Dette blir egentlig et todelt emne.........

Har en kmv 2000dc som går i ferskvann. Med selvpolerende bunnstoff, 115hk yamaha(87mod) og 15" propell(standard) oppnår den 31-32 knop(gps) Turtallet er da ca. 5700 (anbefalt max turtall er 5000-5500) Ser at andre med tilsvarende båt oppgir 36-37 knop med tilsvarende motor, men da med 17" propell.

 

Sett ut ifra litt høyt turtall lurer jeg da på om det vil svare seg for meg å montere en 17" propell? (Har fått svar fra Olle Terjesen der han har testet tilsvarende båt med 17" stålpropell til 37 knop.)

 

Et annet aspekt er jo det at båten går i ferskvann. Som kjent er det jo mindre oppdrift i ferskvann, noe som igjen burde føre til litt lavere fart?

Link to post

Ja det var jo litt mye forskjell fra 31-32 knop opp til 37.

 

2" mer stigning skal jo normalt gi ca 250 o/min lavere turtall.

Å gå fra 15" alu til 17" stål skal normalt gi enda litt lavere turtall , siden stålpropellene ofte er mer agressivt utformet.

Vil tro at det vil funke bra for deg med en 17" stål prop. og om mulig heve motoren et hakk eller 2 dersom den er lavt montert. hør med Olle T hva han anbefaler ang propelltype og evt. heving av motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det ser ut som dette er et spørsmål om to ting: Har du behov for farten, og har du råd til skifte av propeller?

5-6 knop forskjell på kjøring i saltvann vs ferskvann tror jeg ikke er mulig. Antagelig er ikke dette målbart i noen særlig grad.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post

Ja det var jo litt mye forskjell fra 31-32 knop opp til 37.

 

2" mer stigning skal jo normalt gi ca 250 o/min lavere turtall. 

Å gå fra 15" alu til 17" stål skal normalt gi enda litt lavere turtall , siden stålpropellene ofte er mer agressivt utformet. 

Vil tro at det vil funke bra for deg med en 17" stål prop. og om mulig heve motoren et hakk eller 2 dersom den er lavt montert.  hør med Olle T hva han anbefaler ang propelltype og evt. heving av motor.

<{POST_SNAPBACK}>

Et turtallsfall på 250 rpm ville jo være midt i blinken, da ville jeg jo fortsatt ligge i øvre delen av turtallsområdet (5000-5500 rpm)

Link to post

ja, ca 5500 er greit å ligge på med 1-2 pers i båten , da har man litt å gå på med mer last, groe osv.

 

Vet du sånn ca hvor kavitasjonsplaten ligger i forhold til båtbunnen?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 9 months later...

Løfter denne litt jeg, da jeg synes dette var litt interessant.

 

Ynroenn! Ble det større propell på deg?

og hvordan sto kavitasjonsplaten din i forhold til bunnen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har ikke blitt noen større propell foreløpig. Driver sterkt å vurderer å bytte i ny motor for neste sesong i gjen, men kommer til å kjøre denne sesongen med yamahaen. Hadde i utgangspunktet tenkt motorbytte før denne sesongen, men så ble det hus med egen brygge istedenfor....... Har uansett lagt dette med propellbytte litt på is foreløpig. Greier ikke helt å bestemme meg for motor heller. Hadde nesten bestemt meg for evinrude 115 hk e-tec, men begynner nå å helle litt over til suzuki df115 4takt pga lydnivå/drivstofføkonomi på lav fart. Har 5 km hver vei med 5knops grense fra der jeg bor, så det blir jo mye kosekjøring! :cheers::cheers:

Link to post

Trenger du bunnstoff når du har båten liggende i ferskvann da? Har selv båten liggende ikke så veldig langt unna deg, og har kun polert og vokset båten under. Det fantes ihvertfall hverken groe eller annet når jeg tok opp båten etter forrige (og første) sesong. Og jeg kjører stort sett i saltvann bortsett fra turen opp og ned glomma. Men om bunnstoff senker farten har jeg ikke noe kunnskap om.

 

Det er nok ikke 5 knops fartsgrense ned hele elva til sjøen. Fartsbegrensning er merket utenfor Torp båthavn og når du ankommer Fredrikstadbrua. Jeg og de fleste andre kjører selv ned der i 22-26 knops fart (og noen ganger 45 - :blush: kremt!) uten å lage for mye ståhei. Det var en sak i lokalavisen for to år siden at noen ble filmet og anmeldt til politiet for fartskjøring i Glomma. Men politiet hadde ikke mulighet til å gjøre noe med dette da det ikke var noen fartsbegrensning der kjøringen foregikk mellom "Særp" og "Freksta". Det eneste de kunne reagere på var klager på utilbørlig forstyrrelse grunnet støy. En god grunn til å kjøpe 4 takter da!

 

Fint å bo slik at en kan komme nesten støyfritt til sjøen fra egen brygge på 10 minutter :smiley:

 

Redigert: ( Jeg antok at du bor på Opstad som ligger ved Glomma og Greåker, men det finnes vel kanskje Opstad andre steder i landet også?)

Edited by Anesthesis (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...