Jump to content

Oslo-Helgeland med seilbåt Mai 2016

knut_m

Recommended Posts

Har kjøpt en 46 fot´s Bavaria Cruiser som vi skal hente 25.05. i Oslo for å seile den nordover til vår hjemmehavn på Onøy i Lurøy kommune. Har satt av 14 dager til turen før vi må tilbake på jobb, håper å få noen med oss så vi kan seile mest mulige lange strekk da tiden/været er usikker. Er det noen som har gode tips om en slik tur så tar vi gjerne imot.

Redigert av knut_m (see edit history)

Et medlem her kjøpte et annet medlems seilbåt og hentet den fra østlandet og hjem til Bodø i fjor. Finnes vel en hentetråd en plass her. Men den turen gikk usedvanlig fort :)

Om du etterhvert legger ut planer, bilder og reseskildring i denne tråden, så får du nok mange gode råd for turen og hjelp underveis, om nødvendig.

Om båten ikke har AIS sender, så har det blitt en klassiker å opprette konto på appen mAIS. Så kan både de hjemme og vi følge seilasen ;)

To uker hørtes noe snaut ut. Det er selvfølgelig mulig å gjøre dette relativt raskt. Rekorden med seilbåt Lindesnes-Nordkapp er på 9,5 døgn. Spørsmålet er om du vil gjøre det slik om du også skal ha det som en ferie.

Når vi seiler for å tilbakelegge strekninger, regner jeg ca. 100NM på døgn. Du må sannsynligvis innom land fra tid til annen og da går tiden.

Du finner statistikker over vær og vind måned for måned i Den Norske Los som du laster ned gratis på nett. Husker jeg ikke feil er det mye vind fra nord i mai, men statistikk er statistikk, og under normalt gode værforhold bør du ikke ha noen problemer med å gjøre turen i løpet av to uker. Vi lå et stykke ut fra kysten sørover mot Kristiansand, og også videre rundt Sørlandet, og hadde havstrømmen med oss i tillegg til god vind. Hvis ikke vinden er på deres side er det bare å kjøre på med motor og autopilot, og hvis mulig få unna et par lange etapper i starten så dere har litt å gå på hvis uværet skulle slå til. Dere får ha lykke til :-)

• 3 uker senere...

Da er det like før vi starter turen ned til Oslo for å hente nordover vår seilbåt. For dem som er intr i å følge oss på turen så har vi en FB side,https://www.facebook.com/SY-Escape-1264037453624635/?ref=aymt_homepage_panel. Kommer også til å poste en del her på forumet. Ser ut som vi skal få en litt grå start på turen i morgen så får se om vi starter litt  forsiktig for å kunne bli kjent med skuta. Har nok behov for ekstra mannskap på deler av turen så er det noen med litt seil eller navigasjonserfaring så ta kontakt.

Redigert av knut_m (see edit history)

To uker er de veldig god tid.

Jeg hentet min Bavaria 40AC i Oslo og seilte/gikk den til Bodø i april 2005.

Brukte tre døgn fra Oslo til Bergen der måtte jeg legge den fra meg en uke for å dra til polen å gjøre en jobb.

Brukte så ytterligere tre døgn fra Bergen til Bodø.

Vi var hele turen to stykker om bord slik at vi gikk/seilte stort sett hele tiden.

Var det ikke seilvind brukte vi motoren. Ble vel sånn sirka like mange mil med motor som med seil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...