ko-stens Startet 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2016 (redigert) Har akkurat kjøpt meg en Skibsplast 15 fot som har en 100 hk Mariner fra ca 1990 på hekken. Dette er en ganske stor og tung motor, i overkant stor på denne båten med tanke på hva den er "godkjent" for, så jeg ser jo etter noe litt mindre etter hvert. Tror ca 80 - 85 hk egentlig er maks på båten. Det er jo ikke voldsomt mye for stort med tanke på effekt, men det er helst vekten jeg lurer litt på. Etter noe googling, har jeg funnet ut at en 90 HK Mariner fra samme år er mye lettere. 100 hesteren veier 155 kg, mens 90-hesteren veier 120 kg. 35 kg er jo ganske mye, nesten en tihesters firetakter om en skal regne om i båtmotorer... Til sammenligning veier en 220 hk Mariner fra samme tid bare 22 kg mer enn 100 hk. Jeg har planer om å sette på en dorgemotor ved siden av den store, men det blir jo heftig vekt i hekken på båten da, minst 25 kg til. En grunn til vektforskjellen er jo at 90-hesteren er tresylindret, mens 100-hesteren er rekkefirer. Hvor stor forskjell er det egentlig mellom disse to motorene? Ti hester mer og 35 kg mer. Det høres jo ut som om de ti hestene er bortkastet? Den største vil jeg anta bråker vel så mye og er en del tørstere og? Hva er egentlig argumenter for å gå for den største her, om man står og grubler på å kjøpe en av dem? Dette vil jeg anta gjelder andre motorer og. Feks er vel de eldre 40, 50 og 60 hk Evinrude like store, mens 70 hk plutselig er en del større/tyngre pga en sylinder til. Imidlertid er det neppe 35 kg mellom disse. Kommer til å bruke motoren i sommer, tenker jeg, så får jeg vurdere noe annet neste år. Frister med ca 70 hk 4-takter, men prisen frister ikke veldig... Redigert 5.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Det viktigste er vel hvordan båten funker med eksisterende motor for ditt bruk. 35 kg ekstra for 10 hk ekstra høres ut som ikke veldig god butikk... Ikke direkte sammenlignbart men jeg har en Askeladden 505 Excel som jeg kjøpte med 70 hk Suzuki 4t. Greit nok, fin fart men med 2 voksne bak rattet klarte den ikke å komme opp i plan, en måtte fram til midt i båten før den "kom opp". Veldig kjekk motor, starter som et skudd og bråker lite, rimelig i drift. Etter noen år oppgraderte jeg til 100 hk Yamaha 2t, samme vekt på motor men 30 hk mer. Båten ble en HELT annen, drar opp i plan som et skudd og av en eller annen grunn MYYYE mer retningsstabil. 2t forgassermotor har jo noen ulemper som langt mer triksen å starte (man choke og småfusking i starten i motsetning til å bare vri på nøkkelen så ER den i gang og går rent), større forbruk og noe mer støy men disse ulempene oppveies og vel så det av den større bruksnytten/gleden av hele båtpakken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ko-stens Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Etter å ha googlet og glant både her og der, ser det ut som det reelle valget egentlig blir slik: 90 hk + 6 hk = ca 150 kg vs 100 hk + 6 hk = 185 kg. Men, jeg kommer jo til å prøve det siste oppsettet før jeg evt bytter meg ned noen kilo. Er litt bekymret over rimelig heftig vekt bak der da... Kan bli interessant å oppleve sekundene før planing og når den skal ut av plan. Mulig jeg er i overkant bekymret og, men! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Et annet aspekt er sylindervolum og dreiemoment. Med så stor motor på en 15 foter er du nok ikke så avhengig av høyt dreiemoment på lavt turtall for å få båten opp i plan, det er nok viktigere på tyngre båter. Da ville jeg heller fokusert på å få ned vekt. For tung motor på en liten båt er lite gunstig sikkerhetsmessig. Den ligger tyngre i vannet bak osv. En annen ting er at du skal ha mye krefter for å kompensere for økt vekt. Hvis jeg hadde det valget ville jeg prioritert en ny/nyere firetakter med lavest mulig vekt og ikke større enn nødvendig, f.eks. 70 som du er inne på. Ville også droppet dorgemotoren. Med en moderne firetakter blir forbruket så lavt ved dorging at du neppe vinner særlig på å investere i en ekstra motor. Redigert 5.Mai.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ko-stens Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Problemet med å gå ned i vekt på motor er at en må ned i 60 hk for å havne rundt 100 - 120 kg. En Suzuki 70 hk 4-takt veier feks en halvkilo mindre enn den gamle 100-hesteren... En kan jo sammenligne Mariner 90 hk 2-takt, altså min minus en sylindre, + 6 hk dorgemotor, som blir ca 150 kg. Hva får en av 4-takt da? Det blir jo feks denne Suzukien. 20 hk mindre, samme vekt. Men igjen, vekten blir jo nokså høy uansett. Det ideelle ville vel vært å ha maks ca 120 kg totalt, og da blir det maks 60 hk. 2-takter pluss ekstra motor blir mer bortkastet da. En eldre 60 hk Evinrude tosylindret veier omkring 90 kg feks. Vet ikke hvor "heftig" en slik 60 hk 4-takt er med tanke på vannski? Det er nemlig et par unger her som har lyst å prøve det. Suzuki 60 hk veier 103 kg. Det høres i hvert fall kurant ut for min bruk. Bør kunne fungere bra til vannsport på amatørnivå og til dorging. Drøyt 100 kg i hekken høres i hvert fall veldig fint ut i forhold til 185, som det blir i starten her! Nå tror jeg det er 80 - 85 hk som var maks motor på denne (Skibsplast 460 TS), og det blir vel sånn omkring 100 - 120 kg. Burde vel kanskje få igjen ca 13 000,- - 15 000,- for denne 100-hesteren om jeg vil selge den? Den ser jo bra ut om en gnukker litt her og der. Er ca 1990-modell. Redigert 5.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Ta for eksempel en titt på disse to motorene. Mercury 60 4-takt: http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/motor/object?finnkode=74722795 Mercury 80 4-takt: http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/motor/object?finnkode=74308314 60 hesteren veier 112kg, og har et sylindervolum på 995 kubikk. 80 hesteren veier 163kg og har et volum på 2064 kubikk, altså mer enn det doble. Dette er altså to vidt forskjellige motorer. 80 hesteren er den minste i sin familie, og lik 100 og 115 hesteren. 60 hesteren derimot er den største i sin familie. 80 hesteren er bra mye tyngre enn 60 hesteren, men sett ut fra økningen i sylindervolum har den egentlig veldig lav vekt. Hvis man ser på forholdet mellom slagvolum og effekt blir forholdet for 60 hesteren: 995/60 = 16,6 cm3/hk Mens forholdet for 80 hesteren blir: 2064/80 = 25,8 cm3/hk Noe som tilsier at 80 hesteren er en arbeidsmotor med lavt effektuttak og høyt dreiemoment i forhold til 60 hesteren. Men alt til sitt bruk. Du har ei planende jolle, og da ville jeg gått for det letteste og mest effektive alternativet. Jeg vil tro at 60 hester er nok til en 15 foter, særlig om du er litt kritisk på hva du drar ombord av vekt. Et stort pluss vil bli at du ikke trenger egen dorgemotor, da denne vil være rimelig å kjøre på dorgefart. Vil også tippe på at forbruket er vesentlig mer gunstig enn på en motor med det doble slagvolumet så lenge belastningen er moderat. Dersom du kjører mye i plan eller halvplan over lange strekninger vil det muligens være lurere å velge en motor med større slagvolum med dertil større dreiemoment. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hakonrk Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Jeg ville også droppe egen dorgemotor hvis man først skal bytte motor. Mange Yamaha-modeller har i flere år hatt kjøremodus spesielt for dorging. Kanskje andre merker også har tilsvarende, vet ikke. Funksjonen på Yamaha heter "VTS" (Variable Trolling Speed), og lar deg finjustere farten i 50 RPM inkrementer i turtallsområdet 600 til 1000 RPM. Det er en del kg å spare hvis du klarer deg med én motor, og at det er enklere er vel heller ikke noe minus. Redigert 5.Mai.2016 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Takk, Komodo! Et veldig godt svar, som bekrefter det jeg selv tenker nå til slutt. :-) Som jeg skrev i forrige innlegg, det virker som om 60 hk 4-takt kan være det rette å sette på båten. Da har en mest effekt i forhold til kilo, forholdsvis lav vekt, samt at man slipper dorgemotor. Med 60 hk vil jeg tro at den også er mer enn bra nok til å dra opp ungene på vannski. Toppfart bryr jeg meg lite om. Vil tro at båten gjør ca 40 knop nå, men 30, vil tro at båten kan komme opp i noe slik, holder det og. Min forrige båt, en eldre 15-foter med 50 hk Evinrude pluss en 4 hk dorgemotor, gjorde 23 - 24 knop, målt med GPS. Funket da det og, men da brukte jeg den ikke til vannski. Redigert 5.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 hakonrk, vet du når omtrent Yamaha kom med denne kjøremodusen? Kan jo være interessant å sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Hvis du leser denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/119259-erfaring-med-den-ny-serien-80-100-115-hk-til-mercury/ så ser du en kar der som har kjøpt seg en Mercury med denne trolling-funksjonen. Men nå skal jeg slutte å reklamere for Mercury. Årsaken til referansene er kun fordi jeg kjøpte meg en av dette merket til mitt båtprosjekt i fjor. Valget falt da på en 2014 100hk. En overligger som jeg fikk til en meget gunstig pris hos Ravns Garage. Hovedårsakene til valget var God pris Helt ny 4-takt XL stamme Vekt er også viktig, men ikke veldig viktig i forhold til andre merker da den skal stå på en 20 foter, så bæringa er en helt annen enn på din båt. Det viktigste vektmessig for min del er at jeg har kastet ut innenbords Volvo med hekk-aggregat og kappet av overbygg osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hakonrk Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) hakonrk, vet du når omtrent Yamaha kom med denne kjøremodusen? Kan jo være interessant å sjekke ut. Her er en artikkel fra 17. juni 2008 som tyder på at VTS var tilgjengelig på F40 allerede da: https://www.boats.com/reviews/outboard-expert-honda-bf40-yamaha-f40-hp-engine/ Redigert 5.Mai.2016 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) En god gammel Yamaha 90 2-takt veier ca 120 kg. Den hadde nok funket fint for den fartsglade. Den nye (og relativt dyre) Yamaha F70 4-takt veier vel bortimot det samme, 117 kg var det vel. Forskjellen på en 3-syl 90 hk og en 4-syl 100 hk er jo at den 4-syl (med mere kubikk) kan dra et tyngre lass lettere opp i plan. På en lett båt vil det imidlertid være minimal forskjell i toppfart pga. vektforskjellen, og kanskje større undervannshus med mere motstand i vannet på 100 hk. Men en lett båt er jo som regel ikke konstruert for en tung motor heller, så de har forskjellig bruksområde rett og slett. Bruktverdi på en 26 år gammel 100 hk 2-takter er nok veldig lav, grunnet at det er ikke mange kjøpere på slikt i dag. Det er rett og slett så mange fordeler med en moderne/ny 100 hk som folk flest gjerne betaler ekstra for. Redigert 5.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pål Hodne Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Hva slags Skibsplast båt har du? Hvis det er en 15 sportmaster så er de godkjent for opp til 65hk. Er det en av de litt nyere så kan det godt være at de er godkjent for mer. Men det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget http://www.hundefotografering.no Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Det er vel en 460 (TS)? Maks. motor 80 hk http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16569&mid=25279 http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_org&theb_id=223 http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_org&theb_id=224 http://www.autodb.no/bat/view/1577414 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41862703 Skiftet vel navn til Seabird 1550 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49082444 Denne motoren (Honda BF75 1996) veier vel bortimot 170 kg. Redigert 5.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Stemmer, det er en 460 TS, den med liten rute foran. Det blir nok litt grubling på hva en gjør. Får nå først se hvordan ting fungerer med 100-hesteren. :-) Får ikke ta alle sorgene på forskudd da. Synd den annonsen er to år gammel! Skambillig jo! Redigert 5.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 (redigert) Da har en fått testet ut båten for første gang. :-) Og det var litt skuffende... Nå var det noe krappe bølger og grov sjø, men hadde nå forventet litt mer enn 35 knop, eller 35,53 for å være helt nøyaktig. Mulig jeg kan legge til en knop eller to på flatt vann og med helt riktig tilt, men hadde nok et håp om at den skulle komme opp i 40, kanskje. Men pyttsann, det spiller jo egentlig ingen rolle. Motoren gikk fint den. Uansett, jeg likte ikke at båten var så ustødig i marsjfart. Marsjfarten ser ut til å ligge på fra 16 - 18 knop. Da ligger motoren på ca 3 000 omdreininger, og båten planer så vidt der. Går motoren under 3 000 går den langsomt ut av plan. Ganske behagelig fart det, MEN, hvorfor er den så ustødig? Den ligger med slagside først den ene veien, så den andre. På mer fart/mye fart går den fjellstøtt. Kan tyngden på hekken ha noe å si her? Vektfordelingen var bra, med frue og to mindre døtre på babord og jeg med to batterier på styrbord. En teori er at når farten er akkurat slik at den ikke går ut av plan, går den og balanserer med hekken på en måte. Den vet liksom ikke hvilken side den skal lene seg over mot og blir lett påvirket av bølger og vind. Høres dette plausibelt ut? Kan en lettere motor være bedre her? Eller bør jeg rett og slett øke marsjfarten til 20 knop og vel så det? Det blir i så fall litt stressende synes jeg. Fikk plutselig lyst på en 60 hk 4-takter (større blir jo like tunge som beistet som sitter der nå, så det er ingen løsning for meg)... Ellers kan vel trimplan være greia her. Men om det passer sammen med badestige på den ene siden og dorgemotor på den andre, vet jeg ikke. Ellers går det vel omtrent et halvsekund fra tomgang til den er i plan da. Greit dreiemoment i de 1,7 litrene. :-) Og så får en skru båthenger. Oppdaget plutselig at det ene hjulet var veldig skjevt. Turte ikke kjøre hjem da jeg regnet med at her hadde et hjullager havarert skikkelig. Og joda, det stemte. Etter å ha hentet verktøy hjemme og skrudd av trommelen, drøsset det ut rullelager... Ikke hadde jeg nytt lager tilgjengelig, og ikke ville jeg la båten stå ubevoktet på henger der. Vel, det endte med at jeg klinte skiten full av fett, skrudde på alt sammen og kjørte hjem! Det gikk veeeeldig sakte da. Tross alt er det sjuogtredve fartshumper og gjennom hele Hamar sentrum på ræva dårlig vei... Men jeg kom hjem, og her står den til jeg har fått tak i nye tromler og hjullagre. Blir å skifte på begge sider når en først er i gang. Også må jeg selvsagt fikse alt av lys. Er rene diskolyset bak der. INGENTING funker som det skal. Gammalt drit av type Motrail med bremser (900 kg totalvekt).... Mest lyst å selge den og kjøpe ny, helt ny... Så en dag med blandede følelser og farlig nær tragedie gjennom Hamars bygater!!! Redigert 16.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 (redigert) Jeg fikk 38 knop med Honda 90 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, og 43-44 knop nå med Mercury 115 hk. Begge motorer veier vel ca 170 kg (med olje). Hadde jeg satt den hundringsen din på så hadde jeg vel fått ca 40 knop, på en båt på ca 600 kg uten motor. Tror den hundringsen skal veie ca 150 kg. altså omkring det samme som dagens E-tec 75/90 eller Suzuki DF70/80/90. Dagens 50/60 hk modeller veier 95-110 kg. Får du bare 35 knop så er det jo enten noe galt med motor/propell, turtall, motormontering/trim eller forholdet mellom motorstørrelse og hva slags fart/motorstyrke/motorvekt båten er konstruert for. Her en test av 100 hk motorer fra 1990 faktisk, med Mariner 100 testet på en Ørnvik 18-foter på ca 500 kg. Toppfart over 38 knop med stålpropell (men de hadde jo ikke GPS på den tiden) og marsjfart rundt 30 knop var vel konklusjonen. Mariner 100 har forøvrig utkobling 2 sylindre under 1800 rpm for å spare bensin. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/mariner-100-hk Redigert 16.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) mener å huske at 3syl merc/mariner er tyngre enn 120hk..? ellers, tekniske data på båten finner du her: http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=25&meny=5&tb=13&show_img=183&page=0 Feks er vel de eldre 40, 50 og 60 hk Evinrude like store, mens 70 hk plutselig er en del større/tyngre pga en sylinder til. Imidlertid er det neppe 35 kg mellom disse. fra ca 90 og utover så er 60 og 70 evinrude/johnson samme blokka, i overkant av 100 kg et sted mener jeg. om du ønsker å cruise rundt i 18-20 knop , så vil nok båten være straks mer harmonisk å kjøre med 50 kg mindre på hekken. Redigert 17.Mai.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.