Jump to content

Virker drittværet inn på båtmarkedet?


olpi

Recommended Posts

På BM`s båtplassen var det nylig en diskusjon om redusert bruktbåtsalg.

Hvis det stemmer, har det kjølige og dårlige vårværet noe av skylden?

Hvilke andre faktorer kan ha avgjørende betydning?

 

I media står det jo at norske båtprodusenter selger i bøtter og spann. Er det noe som tyder på at det er i ferd med å endres?

 

Litt interessant å høre hva dere mener om dette.

 

Hva tror "ekspertisen"?

 

.... i møkkkaaavææret! :headbang:

Link to post
Share on other sites

I media står det jo at norske båtprodusenter selger i bøtter og spann. Er det noe som tyder på at det er i ferd med å endres?

Jeg tror kanskje at bildet er noe mer nyansert.

For båter opp til 300.000 og litt over tror jeg markedet er væravhengig - og at det er på et veldig høyt nivå nå. Flere merker er utsolgte i år, og det er mangel på nye båter i visse segmenter.

 

For større båter tror jeg bildet er noe mer nyansert. Marine Power har skrevet at de forventer at båtmarkedet i Europa vender nedover i august i år. Jeg har også hørt at VolvoPenta opplever at totalmarkedet kjøles noe ned. Dette gjelder nok først og fremst store båter (fra 600.000 og oppover kanskje)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For båter 0,- oppunder 200 000 er nok mye her væravhengig. Her skjer mye spontankjøp. Priser over 200`er nok mer langsiktig og ikke så væravhengig.

 

Dette med spontankjøp vet jeg selv om. Første gang vi kjøpte båt var fordi det var så fint vær den ene dagen. Dagen etterpå kjøpte vi båt og har ikke angret siden.

 

Om det er dødt marked nå eller ikke, aner jeg ingenting om, men synes å erindre at mange i båtbransjen var forundret for høy aktivitet for båtomsetning sist høst. Da vil jeg jo si at det ikke er så rart om det er litt mer stille nå i vår enn normalt når folk har "handla fra seg"????

Link to post
Share on other sites

Hallberg Rassy  har jo for en stund siden permitert ,  tror det var over 50 mann,

HR permitterte ikke - de sa opp ca 65 mann. Årsaken var ikke at salget sviktet - det var at salget nå var på et normalt nivå - mens det tidligere var ekstremt høyt :crazy: Det tyske markedet er visstnok helt borte for HR - det var stort før.

 

Jeg sjekket utviklingen med en båtforhandler jeg kjenner til. De har samme trøkk i år som i fjor - og de er aktive i markedet for båter fra 8 fot til 35 fot, og de har anerkjente merker.

Link to post
Share on other sites

Været virker inn på båtsalget. Helt klart. Det gjelder i minst like stor grad de dyrere bruktbåtene.

 

Ikke bare været spiller inn. Tiden på året spiller enda mer inn.

 

Og hva med nye båter?

Det tegnes nok flere kontrakter om bygging de dager som er strålende solskinnsdager.

 

Min forrige båt solgte jeg på en strålende solskinnsdag. Fyren hadde en fantastisk prøvetur i skjærgården. Da vi kom i land, var det ikke snakk om pris. Ingen pruting, ingen diskusjon, ingen om og men. Ikke snakk om noe annet enn når båten kunne hentes.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kanskje det også er en del av totalbildet at mange som har kjøpt ny båt også har brukt båt som skal selges? Med den nybåtomsetningen som har vært de siste årene er det ikke rart det er mange brukte båter til salgs.

 

Jeg tror også at været spiller en stor rolle for lysten til å kjøpe båt,- jeg trenger ikke å gå lenger enn til meg selv for å se det. Det er langt fra samme gleden å ha båt i dårlig vær som i godt vær. Jeg tror nok at omsetningen tar seg opp så snart temperaturen stiger noen grader og sola skinner :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg. Rart at et marked bare forsvinner sånn uten videre. Noen som har lest noe mer om dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke rart i det hele tatt. Om man ser på nasjonaløkonomien i Tyskland ser man at privat forbruk synker, privat sparing øker, all detaljhandel synker og det er mer enn 5 millioner arbeidsledige - og det stiger stadig. Antakelig det mest depressive markedet i Europa. Mange produsenter trekker seg ut av Tyskland nå pga svak omsetning. Årsaken til at sparingen er høy er stor usikkerhet med tanke på fremtiden.

 

Tyskland betaler nå regningen for sammenslåingen av Øst og Vest.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke rart i det hele tatt. Om man ser på nasjonaløkonomien i Tyskland ser man at privat forbruk synker, privat sparing øker, all detaljhandel synker og det er mer enn 5 millioner arbeidsledige - og det stiger stadig. Antakelig det mest depressive markedet i Europa. Mange produsenter trekker seg ut av Tyskland nå pga svak omsetning. Årsaken til at sparingen er høy er stor usikkerhet med tanke på fremtiden.

 

Tyskland betaler nå regningen for sammenslåingen av Øst og Vest.

Jo da. Klar over at ikke alt er en dans på roser der nede, men ....

Link to post
Share on other sites

Signalene om lånerentas utvikling begynner sannsynligvis å bremse opp utviklinga, tenker jeg.

 

Med så mye "impuls- og jappe-kjøp" som det har vært i senere åra, tror jeg markedet går nedover de neste åra. Lånerenta går opp, ferske skippere oppdager at de ikke har så god tid til båten som de trodde, og på toppen av alt begynner jævelskapen å kreve vedlikehold også!!

 

Fra et rent økonomisk (ikke realistisk...) synspunkt ville det sannsynligvis vært lurt å selge båten NÅ, og være uten båt i 3-4 år. Da skal alle selge sine impulskjøpte jappebåter samtidig, og prisene synker. Og da dukker de virkelig gode kjøpene opp, samtidig som pengene du fikk fra salg mens verdien var på topp, har forrentet seg.

 

Men herregud, være uten båt så lenge da...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Signalene om lånerentas utvikling begynner sannsynligvis å bremse opp utviklinga, tenker jeg.

 

Og da dukker de virkelig gode kjøpene opp, samtidig som pengene du fikk fra salg mens verdien var på topp, har forrentet seg.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da må vel renta opp litt for å få noe særlig vekst på beløpet fra salg... .

Vanskelig å spå, men leste i Aftenposten at forbrukslån hadde øket dramatisk, særlig i de siste 3 år.

 

Får vel håpe at i hvertfall sommeren dukker opp snart :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

er trenden om langt fler båter tilsalgs enn det finnes kjøpere til, ekstrem i høst ? Har testet markedet, og responsen er ikke akkurat overveldende. Virker som om mange sliter, noe et søk på Finn.no også bekrefter. Er det noen som har solgt i høst, går dette greit, eller har dere måtte gå ned mer ned i pris enn dere forutsatte ? Vil en fin vår og forsommer få fart i ballongen igjen, eller er trenden klart fallende priser på eldre / gamle bruktbåter ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange selger for å kjøpe nyere og/eller større båt. I hvertfall går bårmarkedet (ny båt) så det suser iflg media. Vet også at båtutstyrsleverandører øker salget tross negative spådommer tidlig i år.

 

Kanskje det er blitt færre kjøpere som vil ha gammelt brukt, og at eldre båter er vanskeligere å selge?

 

Enig i at det står mange annonser på FINN, men det har det også gjort tidligere i år. Utvalget er kanskje bedre nå? Mange vil kankjse også prøve seg litt frem å se på responsen før de tar opp båten for vinteren. "Får jeg solgt for XXX så selger jeg nå" kanskje mange tenker??

Link to post
Share on other sites

Det er nå nøyktig et år siden kjøpte jeg båten,og da fulgte jeg iherdig med på finn og baatnett , på finn var det da ca 7000 båter tilsalgs mens det idag er over 9000.

 

Om det er negativt for prisene vites ikke da det jo stadig er flere som kjøper båt,men tiden er kansje over da en fikk igjenn så å si det samme som en ga ???

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Følger med på finn.no og jeg syntes prissetting av Slagskip underlig. Det varierer fra 260 000 til 410 000 . Det som blir solgt er båter nærmere 400 enn de nærmere 300 og diss ser ut til å være velholdte og med høy standard på innredningen. Motorenes størrelse ser ut til å være av mindre betydning.

Selv tror jeg på fall i prisene på båter og motorer med høyt forbruk og mener å kunne se mere edrulig prissetting av skjærgårdsjeeper med store motorer-ihvertfall lokalt.

Om drittværet virker inn på salget,ja det tror jeg. Impulskjøperene blir færre mens de som er "langsiktige" er nok tilstede hele tiden. Men jeg tror drivstoff prisene har større påvirkning på markedet enn været.

Link to post
Share on other sites

Fant denne på Havna.com:

 

"Første halvår har importen av landstedsbåter økt med 19,8%, mens den tradisjonelle feriebåten/helg- og cabincruisere har steget med 50%, skriver Norboat i en pressemelding.

 

–Salget av utenbordsmotorer steg med 11,3% i fjor, og økningen ser så langt i år ut til å bli på rundt det samme. Bransjen har allerede passert fjorårets 26 080 solgte enheter med god margin. Båtmessen, Båter i sjøen, arrangeres 8. – 11. september og tradisjonelt selges det mye båter og motorer her også, sier Erlend Prytz, adm.dir i NORBOAT.

 

Noen nøkkeltall:

• Totalmarkedet for båt og utstyr ser ut til å komme godt over 3 milliarder i 2005

• Seilbåter er fremdeles i vinden, økningen første halvår er på hele 59%

• Fremdeles er Norge et småbåtland, nesten 80% av alle utenbordsmotorer har under 40 hestekrefter

• Norge er suverent på verdenstoppen i antall fritidsbåter, 5,3 personer per båt

• Norge selger suverent flest utenbordsmotorer i forhold til folketallet."

 

xxxxx

 

Norge er nok i en litt særstilling. Når økonomien går så det suser, krona er svært sterk og renta rekordlav, så opplever flere at de har råd til båt.

I tillegg har storprodusentene, i alle fall av seilbåter, bidratt til å senke prisene på nye båter.

 

Konkurransen fra lavprisprodusentene har blitt stienhard for de svenske kvalitetsverftene som HR og Najad, selv om de nok alltid vil ha sitt segment.

 

Er ikke så sikker på om en moderat renteopgang vil ha så mye å si for nybåtsalget i Norge. Konsekvensen er trolig en enda sterkere krone, som vil bidra til at nye utenlandske båter blir lavere priset. Bruktmarkedet er jeg mer usikker på.

Link to post
Share on other sites

Lavere prissetting???

 

Slike båter var i fjor prissatt 50000-100000 rimligere:

 

Båt 1

 

Båt 2

 

Som nevnt tror jeg mange tester hvor mye de kan få og/eller skal kjøpe nyere, kanskje større båt.

Jeg tenkte akkurat slik i fjor høst. Det ble salg, og jeg måtte lete etter ny båt. Trodde kanskje prisene skulle holde seg, men de har gått opp i år også.

 

 

PS! Ikke akkurat noe drittvær idag da :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også fulgt bruktbåtmarkedet tett i flere år og det er ingen tvil om at utbudet i høst er større en på mange år (noe også antall båter på Finn bekrefter). Årsakene kan være mange:

- Noe dårlig sommer

- God økonomi som fører til en forskyvning i markedet der flere vil ha

større, nyere og dyrere båt

- En litt tilfeldig opphopning som kan flate ut igjen

 

Prisforlangende er rekordhøy, MEN det betyr ikke nødvendigvis at det nå er dyrere å kjøper bruktbåt. Det sier vel seg selv at med det utbudet som vi nå ser at det må bety kjøpers marked og muligheter for pruting og lavere priser.

Link to post
Share on other sites

Årsakene kan være mange:

 

- God økonomi som fører til en forskyvning i markedet der flere vil ha 

  større, nyere og dyrere båt

<{POST_SNAPBACK}>

Et lite sidespørsmål. Mon tror hvor det skal bli havneplass til alle de nye båtene? For de hugges veldig lite båter for tiden. Vet faktisk ikke om at noen firtidsbåter blir hugget, bortsett fra en og annen kondemnert trebåt som blir brukt til sankthansbål:rolleyes:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vet faktisk ikke om at noen firtidsbåter blir hugget, bortsett fra en og annen kondemnert trebåt som blir brukt til sankthansbål:rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Etter sigende så males glassfiber fritidsbåter opp og blir til isolasjon. Men jeg har enda ikke hørt om noe sted en kan levere disse for resirkulering. Det tyder vel kanskje på at det ligger veldig mange gamle båter rundt i de 1000 hager kanskje ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...