Jump to content

Manual til Raymarine RC435I

fernanda

Recommended Posts

Har kjøpt en kartplotter av typen, Raymarine RC435I.

Men den ble kun levert med en manual på engelsk. Det er jo forsåvidt greit, men hadde vært bedre med en mere lettlest på Norsk.

Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan finne det? Event. hadde det vert fint om noen kunne tatt seg bryet med å f.eks. kopiere de viktigste sidene for meg.

Jeg har prøvd å finne det på emneoversikten, men der fant jeg kun den samme som jeg har på engelsk.....

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei.

Kontakt Belamarin - de er distibutør for Norge, de kan sikkert skaffe norske/skandinavisk brukerveiledning om en slik finnes.

Eller: (Litt på siden av topic, men): "Snakker" denne plottteren "Sea-Talk" slik at den kan kommunisere direkte med andre RayMarine instumenter, f.sk. ST60 serien?

/U

"Snakker" denne plottteren "Sea-Talk" slik at den kan kommunisere direkte med andre RayMarine instumenter, f.sk. ST60 serien?

Det er blitt montert en slik plotter i en seilbåt jeg kjenner til. Plotteren er koblet sammen med Raymarine autopilot. Vet ikke om det er via NMEA eller SeaTalk - men det funker i hvertfall slik at autopiloten kjører mot wp's og følger ruter

Hei

Raymarine leverer en overgang mellom NMEA-->SeaTalk - men den koster jaggu 1500-2000.... da kan man heller kjøpe en annen plotter (selv om den Fernanda har kjøpt er lekker da)

/U

Jeg har dessverre ikke rukket å montere den enda, men den tid kommer......, må bare montere ankerwinch, pusse opp toalettrommet og montere nytt toalett først......

Men plotteren ser jo fin ut da :wink:

Edited by fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Hei

Raymarine leverer en overgang mellom NMEA-->SeaTalk - men den koster jaggu 1500-2000.... da kan man heller kjøpe en annen plotter (selv om den Fernanda har kjøpt er lekker da)

/U

<{POST_SNAPBACK}>

Og RC 435 snakker NMEA.........

Båthilsen fra Fernanda.

• 3 years later...

Løfter denne "gamle" tråden litt:

Jeg har overtatt båt med denne plotteren ombord. Ser ut (selv om den kom i 2005) å dekke mitt behov. Klar og lyssterk skjerm og forsåvidt greie menyer, MEN

Tidligere eier har ennå ikke fått surret seg til å framskaffe manualen og jeg har 2 spørsmål (som noen kanskje kan hjelpe med med):

Hvordan får en "skrudd av" tracking? Dvs slik at du slipper at plotteren viser ruten du har gått?

OG

Hvordan legger man opp ruter?

Skulle noen sitte på en pdf med veiledning for denne plotteren, så send meg gjerne en IM. Har vært i kontakt med Belamarin, men de henviste meg til lokal leverandør...og som den utålmodige sjel jeg er kunne jeg godt tenkt meg å finne ut av iallefall dette asap. Jeg har trykket mye rundt, men ikke funnet løsningen.

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg så denne tråden først nå, så du har kanskje funnet ut av dette for lengst, men siden jeg i farta husker det med tracking kan jeg jo ta dét:

- Trykk PAGE én gang

- Flytt markør til SLEPE OPPSETT og trykk ENTER

- Flytt markøren til SLEPEST PÅ og trykk ENTER, så stopper du trackingen

- Gå igjen inn på SLEPE OPPSETT

- Flytt markøren til FJERN SLEPEST, så sletter du gamle track

Hvis du stiller språk til engelsk blir alt litt mer forståelig, for da står det TRACK SETUP, CLEAR TRACK osv.