Jump to content

Batterivelger - lading

matsemann

Recommended Posts

Vi har to batterier i båten, et som er til forbruk og et som er til start. Båten har en batterivelger med valgene: OFF - 1 - Parallel. Da vi overtok båten stod den i parallel, men jeg forstår utifra beskrivelsen i manualen at man da også tapper startbatteriet, noe som det naturlig nok advares mot. Men hvordan er det om man tapper ned forbruksbatteriet og lading, klarer systemet å lade kun det ene batteriet som tappes? Motor er Mercury Verado 350, og eneste lademuligheten er herfra.

Tok feil, har OFF - 1 - 1+2 - Parallel. Hva tror folket er riktig valg når man ligger med forbruk og motor av, og hva tror dere er normal posisjon under kjøring?
bilde

1 Är bara ena batteriet (start). Ändast start får ström medan förbrukarnabär okoplade.

1 och 2 är båda kopplade, men skilt för sig. Start till motor och förbrukar till förbrukarna.

Parallellt är att allt är ihop dvs. Motorn kan nödstartas mot båda batteribankerna.

Detta förutsagt att allt är koplat enligt på det typiska viset.

Alltså kom vi fram till följande tillsammans:

1 är förbrukarna mot förbrukar batteriet.

1+2 förbrukarna mot förbrukar batteriet och motor mot start batteriet. Båda skilt för sig.

Parallellt så är allt ihop.

Obs. Jag anser att båda batterierna laddas av motor enbart vid parallellt eller med hjälp av en skild laddnings relä eller dylikt.

Hos tillverkarens sidor finns kopplings diagram och sen kan du följa sladdarna. Har en liknande själv med on / off / emergency.

• 2 uker senere...

Jeg har nå testet litt og enten så er det noe jeg misforstår, eller så lurer jeg på om noe er koblet feil. Setter jeg bryteren i "1", så har jeg kun strøm til motor, og iom at bryteren ikke har noe posisjon med kun "2", så må bryteren stå på 1+2 for å ha strøm til forbruk. Betyr ikke dette at jeg tapper av startbatteriet til forbruk om jeg f.eks ligger i uthavn uten motor i gang??

1. Startbatteri

1+2. Startbatteri og forbruk (Men du tapper ned separat)

Paralell: Hvis f.eks startbatteri er flatt kan du bruke denne til å få start på motor, da er batteriene palalellkoblet. (Men er ikke det litt skummelt hvis ene batteriet er paddeflatt?)

Aner ikke om det er sånn, men kan virke sånn.

Søk på nettet på bryteren etter manual.Eller her: http://www.defender.com/product.jsp?path=-1%7C328%7C2290051%7C2290060&id=2541071

Litt nede på siden ser du funksjonen. 

Har lest manualen, men ikke blitt særlig mye klokere. Men dere mener altså at det ikke bør være noe problem at man tapper startbatteriet med bryteren i 1+2? Det enkleste hadde jo vært å ha kun bruke OFF og 1+2, men jeg forstår det som at man må ha den i Parallel under kjøring for å lade begge batteriene.

Du har nok rett. De sier kun forbruk på 1. Begge på 1+2 men de er ikke sammenkoblet før i paralell.

Å ha startbatteriet på eneren blir vel da litt dumt siden man som du sier må ha strøm til motor for å få strøm til forbruk. Men du vil ikke belaste startbatteriet til forbruk ved å ha på 1+2,kun det motorstyring evt trekker.

Check switch operation:

1. Ensure loads have no voltage when in red “OFF” position

2. Ensure the correct load has voltage when in white “1-ON” position (e.g. House Load has connection to House Battery,

Start Load is isolated)

3. Ensure both loads have voltage but are separated when in green “1-ON-2” position

4. Ensure loads share common voltage when in yellow “PARALLEL” position

Det må jo bety at skal du lade begge batterier må du ha i paralell. Hvor bra dette er hvis ene batteriet er veldig dårlig må andre svare på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...