Aenarion Startet 6.Mai.2016 Del på Facebook Startet 6.Mai.2016 Dette er sikkert er helt idiotisk spørsmål og en enkel løsning på. Men hvordan får jeg strøm på stikkontaktene i båten? Prøvde en liten kaffemaskin, men fikk ikke noe liv den? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Har du landstrøm tilkopplet?? Eller agregat? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sap_2000 Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 (redigert) Regner med du ligger tilkoblet landstrøm? Under passasjersetet der kabelen er plugget i båten er det et panel med noen brytere for landstrømlader, VV bereder, 220 kontaktene i båten samt en jordfeilbryter. Det er også en lampe som lyser når du er tilkoblet 220v mener jeg å huske. Var hvertfall slik på en 2006 modell. Redigert 6.Mai.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aenarion Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Man må være tilkoblet landstrøm for at de skal gi strøm ja? Var ikke tilkoblet, dama som insisterte på å ha med en slik, trodde man kunne ta fra batteriene Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Tror ikke det var vanlig at de var utstyrt med inverter fra fabrikk, så du må nok ha landstrøm for å få 220v ut på kontaktene. Men det går an å bytte ut laderen du har i dag med en kombinert lader/ inverter som gir deg 220v ut på kontaktene med strøm fra batteriene når du ikke er plugget til landstrøm. Dette bør installeres av en fagmann. Søk på feks Victron Multiplus. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Og med inverter bør du ha gode og store batterier Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Jeg blir bekymret når jeg leser slike spørsmål . Sitér dette innlegget Link to post
Aenarion Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Det er synd at du syns. Jeg desverre ikke like god teknisk innsikt som det du kanskje har, så da må jeg spørre. Spurte også andre båtvante venner av meg, de forstod heller ikke hvorfor dette ikke gikk, og kun èn hadde hørt om inverter. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 finnes ikke dumme spm. bare dumme svar Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 (redigert) Dette har overhodet ikke noen relevans til sakens tema, men det er et sidespor til "dumme spørsmål"-debatten. Jeg jobbet for mange år siden med brukerstøtte i IT-avdelingen, og ble vel spurt om det meste man kan finne på å spørre om, og ble nok litt påvirket av den typen jobb. Etter at jeg byttet stilling internt fortsatte endel å spørre meg når de hadde problemer, så jeg skaffet en fin, stor kaffekopp hvor det stod "No, I will NOT fix your computer" og satt den sånn at alle som kom inn på kontoret så den nesten før de så meg. Det fungerte ganske bra, men de mest innbitte valgte å overse budskapet. Dermed tok jeg den ett hakk lenger og anskaffet en genser hvor det står "Jeg slutter å svare sarkastisk når du slutter å stille dumme spørsmål!". Resultatet ble at sjefen tok bilde av meg med genseren på og hang det opp bak pulten og bruker meg som referanse, mens jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bruke den genseren på jobb. I andre sammenhenger når noen stiller det vi mener er dumme spørsmål så refererer vi av og til til en tidligere kollegas utsagn "Det skal du bare drite i, din feite lille gnom!" Man skal være litt forsiktig med hvem man sier det tid, dog. Redigert 6.Mai.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
lurvetass Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Jeg blir bekymret når jeg leser slike spørsmål . Noe av styrken på dette forumet er at alle kan delta og stille spørsmål. Noe er selvsagt for noen, men ikke for alle. Viktig at terskelen ikke heves for å spørre. Greit med friske diskusjoner om forskjellige temaer, men ikke legge ut kommentarer som gjør det vanskelig å stille et enkelt spørsmål. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Finnes ikke dumme spørsmål. Bare dumme svarere Båter har ofte to separate el anlegg. Ett12V system og ett 230V system 12V systemet får strøm fra batteriene dine 230V systemet får strøm fra generator (egen dieselmotor som produserer strøm), landstrøm eller inverter. En inverter er en "boks" som gjør om 12V til 230V. Da må du ha stor batteribank for 220V maskiner drar ofte mye strøm Landstrøm vil jeg tro du allerede har. Inverter koster fort 20-40 tsen for en med bra kapasitet, oppgraderte batterier og installasjon Generator fort 100-150 tusen ferdig installert. Generatoren kan da levere 230V til både forbruk og lading av 12V batterier ombord. Jeg har hatt alle tre alternativene. Nå har jeg bare 220V i landstrøm. Det funker bra nok for meg :-) Redigert 7.Mai.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 HeiBitteliten ga deg jo en utmerket forklaring i forrige innlegg, både om de tekniske alternativene og hvordan man skal oppføre seg her Vi har selv en Windy og skal vi ha strøm i stikkontaktene til 230V må vi enten være tilkoblet landstrøm eller kjøre generator. Jeg vil anta at du ikke har generator i en Khamsin siden motor rommet der er rimelig trangt fra før. Men hvis dama er avhengig av morgenkaffen kan jo denne i linken under være et alternativ ? Billig er den også ! Lykke til med nytraktet morgenkaffe og andre morgenaktiviteter http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/kaffetrakter-604851/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Finnes presskanne koker til gassbluss også :-) Jeg har Nespresso maskin ombord. Nyter den med landstrøm på :-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Landstrøm????????? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
WGM Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Landstrøm????????? Landstrøm = strøm fra land ! Har'u ikke skjøteledning til kaffetraktær'n 'a mann ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.