Jump to content

Får ikke kontaktene i båten til å virke? Windy 35 Khamsin

Aenarion

Recommended Posts

Regner med du ligger tilkoblet landstrøm?

Under passasjersetet der kabelen er plugget i båten er det et panel med noen brytere for landstrømlader, VV bereder, 220 kontaktene i båten samt en jordfeilbryter.

Det er også en lampe som lyser når du er tilkoblet 220v mener jeg å huske.

Var hvertfall slik på en 2006 modell.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tror ikke det var vanlig at de var utstyrt med inverter fra fabrikk, så du må nok ha landstrøm for å få 220v ut på kontaktene.

Men det går an å bytte ut laderen du har i dag med en kombinert lader/ inverter som gir deg 220v ut på kontaktene med strøm fra batteriene når du ikke er plugget til landstrøm. Dette bør installeres av en fagmann.

Søk på feks Victron Multiplus.

Mvh. SAP

Dette har overhodet ikke noen relevans til sakens tema, men det er et sidespor til "dumme spørsmål"-debatten.

Jeg jobbet for mange år siden med brukerstøtte i IT-avdelingen, og ble vel spurt om det meste man kan finne på å spørre om, og ble nok litt påvirket av den typen jobb. Etter at jeg byttet stilling internt fortsatte endel å spørre meg når de hadde problemer, så jeg skaffet en fin, stor kaffekopp hvor det stod "No, I will NOT fix your computer" og satt den sånn at alle som kom inn på kontoret så den nesten før de så meg. Det fungerte ganske bra, men de mest innbitte valgte å overse budskapet.

Dermed tok jeg den ett hakk lenger og anskaffet en genser hvor det står "Jeg slutter å svare sarkastisk når du slutter å stille dumme spørsmål!". Resultatet ble at sjefen tok bilde av meg med genseren på og hang det opp bak pulten og bruker meg som referanse, mens jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bruke den genseren på jobb.

I andre sammenhenger når noen stiller det vi mener er dumme spørsmål så refererer vi av og til til en tidligere kollegas utsagn "Det skal du bare drite i, din feite lille gnom!" Man skal være litt forsiktig med hvem man sier det tid, dog.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg blir bekymret når jeg leser slike spørsmål .

Noe av styrken på dette forumet er at alle kan delta og stille spørsmål. Noe er selvsagt for noen, men ikke for alle. Viktig at terskelen ikke heves for å spørre. Greit med friske diskusjoner om forskjellige temaer, men ikke legge ut kommentarer som gjør det vanskelig å stille et enkelt spørsmål.

Hilsen

Lurvetass

Finnes ikke dumme spørsmål. Bare dumme svarere :smiley:

Båter har ofte to separate el anlegg. Ett12V system og ett 230V system

12V systemet får strøm fra batteriene dine

230V systemet får strøm fra generator (egen dieselmotor som produserer strøm), landstrøm eller inverter. En inverter er en "boks" som gjør om 12V til 230V. Da må du ha stor batteribank for 220V maskiner drar ofte mye strøm

Landstrøm vil jeg tro du allerede har. Inverter koster fort 20-40 tsen for en med bra kapasitet, oppgraderte batterier og installasjon

Generator fort 100-150 tusen ferdig installert. Generatoren kan da levere 230V til både forbruk og lading av 12V batterier ombord.

Jeg har hatt alle tre alternativene. Nå har jeg bare 220V i landstrøm. Det funker bra nok for meg :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei
Bitteliten ga deg jo en utmerket forklaring i forrige innlegg, både om de tekniske alternativene og hvordan man skal oppføre seg her :smiley:

Vi har selv en Windy og skal vi ha strøm i stikkontaktene til 230V må vi enten være tilkoblet landstrøm eller kjøre generator. Jeg vil anta at du ikke har generator i en Khamsin siden motor rommet der er rimelig trangt fra før.

Men hvis dama er avhengig av morgenkaffen kan jo denne i linken under være et alternativ ? Billig er den også !

Lykke til med nytraktet morgenkaffe og andre morgenaktiviteter :smiley:

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/kaffetrakter-604851/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...