Jump to content

Useriøse båtkjøpere er det værste jeg veit..!


Ternen32

Recommended Posts

Det er virkelig irriterende med kjøpere som sier, jo jeg skal ha båten Kommer og henter den da og da. Når dagen kommer så har det dukket opp problemer slik at han plutselig ikke skal alikevel, jeg har da i mellomtiden sagt nei til alle andre som har gitt bud og blir da sittende igjen med båten :cryin:

 

Så da må jeg vente enda litt med full overdragelse av den nye båten, Ingen god dag dette, også regner det appåtil :nonod::smash::cryin:

 

Aldri igjen skal jeg holde av en båt til en potensiell kjøper....

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Et tips er å gjøre som selger av Princess'en da jeg ringte og bare måtte ha båten usett. Vedkommende sa at så fort håndpenger var inne på kontoen hans fikk jeg førsteretten. Ti tusen lakser. Etter dette var han rimelig sikker på at jeg ikke gikk fra handelen - jeg har ikke så god råd at jeg skusler bort ti store bare fordi jeg finner på noe annet underveis.

Link to post
Share on other sites

Dette var da kjedelig, men du må jo bare prøve å avertere den igjen, og håpe at de som var interreserte forrige gang, fortsatt er interresserte.

 

Jeg skal ikke komme med noen form som pekefinger e.l.,

men når jeg skal selge noe, f.eks. båt, og en kjøper sier han skal ha den og vi er enige om pris, opplyser jeg kjøper om at jeg må ha en viss form for sikkerhet for kjøpet, f.eks. 10% av salgssum, før jeg vil si til andre potensielle kjøpere at den er solgt. Båten leveres ikke til ny eier før hele beløpet er overført meg, selvfølgelig.

 

Båten er solgt til den som kom med penger, ikke førstemann som sa han skulle ha den, er min leveregel. Er det bare jeg som ser slik på det, eller er dette en gjengs oppfatning?

 

Men det er alltid kjedelig når slike avtaler brytes selvfølgelig, eneste trøsten må jo være at du fortsatt har båten, slik at du ikke er blit svindlet.

 

Lykke til med salget på ny!

 

og lykke til med den nye båten din. Det blir nok en bra sommer etterhvert, både med tanke på været og økonomisk.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Dette var da kjedelig, men du må jo bare prøve å avertere den igjen, og håpe at de som var interreserte forrige gang, fortsatt er interresserte.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville også sendt regning til han som skulle ha båten for ekstra omkostninger for annonsering. Sjansen er vel stor for at han ikke betaler, men det er verd et forsøk.

 

Jeg har selv gjort det en gang, da det var en kjøper som ikke fikk finansiering i orden, men karen betalte mine ekstraomkostninger (annonsekost + diverse) han.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke gå på den en gang til nei,, Men båten ligger ute på ny, å sankthans er ikke her riktig ennå så mulighetene er fortsatt der. Det so er surt er at jeg har gledet meg grønn til å begynne og "kose" litt med den nye båten, men jeg tør ikke overta den før jeg vet at jeg er kvitt den gamle, det har jeg ikke kapital til. Har jo akkuratt pusset opp gammelt hus også, å det er heller ikke gratis.. :)..

 

Men det dukker vel opp en løsning tenker jeg, Nåværende eier av den båten jeg skal ha sier han ikke har no hastverk, så jeg kan bare ta det med ro.. :smiley:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Det ordner seg nok!

 

Hadde aldri kjøpt en brukt båt der jeg måtte betale håndpenger...

Dette har med kjøperens sikkerhet for pengene å gjøre. En kan da ikke forvente at en skal betale x antall tusen til en vilt fremmed uten noen form for sikkerhet?

Når jeg selger noe sier jeg aldri at det er solgt før det faktisk er det, men sier at jeg har en foreløpig avtale, ber om telefonr og sier at jeg vil ringe dem tilbake dersom den foreløpige avtalen "sprekker".

Dette er en rederlig og grei måte å gjøre det på som sikrer meg kontakt med alle intresenter.

Jeg lar det heller aldri gå lang tid fra jeg inngår den foreløpige avtalen til handelen skal være i boks.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det som er spesielt med salg av båt, er jo ofte at kjøper må organisere reise etc for å kunne besiktige før han bestemmer seg, og ikke ønsker reise land og strand dersom han risikerer at båten er solgt før han ankommer. En form for reservering/holde av slipper man derfor neppe unna.

 

Ser for meg at metoden Tj beskriver er den mest renhårige, ha ett slags kø system, og spille med åpne kort, men notere telefon nr, evt tillate andre å besiktige, men gi beskjed om at det er noen foran i køen med reise utgifter som har første rett. :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange slike. veldig mange. Du lærte det den irriterende veien, men nå har du lært.

 

Neste gang benytter du rådet over og ber om håndpenger. Over natten har du uansett tid til å vente.

 

Dessuten: Du sier ikke til de som ringer at båten er solgt. Du sier at du har en usikker kjøper på hånden og ber om navn og telefonnummer og ringer tilbake dagen etter. Du ringer selvfølgelig tilbake uansett hvordan det gikk med handelen. Gjensidig respekt og høflighet heter det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da jeg gjorde et funn på FINN i fjor og fant båten jeg ønsket meg til en drømmepris var det flere som oppdaget tilbudet. Vi sto som nummer to på lista, men ble lei av å vente på respons fra nummer en. Så i stedet for å sitte på fua satte vi oss i bilen og begynte på turen fra Kristiansand til Oslo. Etter en times tid på veien ringte selgeren og sa at førstemann på lista ikke hadde svart, så hvis vi var interessert....

 

Det gjorde tilstrekkelig inntrykk at vi allerede var på vei for å kjøpe båten. Og med Forbrukerrådets kjøpekontrakt i to eksemplarer i bagasjen. Med en solid undertegnet kontrakt lånte jeg pc'en til selgeren og overførte 10% i håndpenger, resten fikk han når vi hentet båten et par måneder senere.

 

"And the rest is history!"

 

Ville jeg ha betalt håndpenger uten å ha sett båten? Vel, jeg Googlet selgeren, og det jeg fant om ham via Google gjorde meg trygg. I tillegg var prisen 75' for en båt som til vanlig går for 125', så det skulle være en veldig skrinn katt i sekken dersom det ikke skulle lønne seg. Men det er mye rart av folk her i landet, så det er viktig å vurdere hver sak for seg.

 

Men dersom en kjøper står fast på at han skal ha båten, er det vel ikke urimelig å be om håndpenger også ved muntlig kontraktsinngåelse?

 

Hva sier juristene om saken?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

....... Vel, jeg Googlet selgeren, og det jeg fant om ham via Google gjorde meg trygg.

Åh...? Går det an? Kan du fortelle litt mer om det? Sikkert godt på vite for flere enn meg.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Åh...? Går det an? Kan du fortelle litt mer om det? Sikkert godt på vite for flere enn meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Gå inn på www.google.no og skriv inn navnet til den du vil vite mer om i søkefeltet. Hvis du skriver hele navnet inne i anførselstegn kommer Google til å lete fram alt den har funnet om personer med det navnet.

 

Skriv sånn: "mette marit" Store eller små bokstaver betyr ikke så mye. Poenget er at du da kun søker etter sider som har de to ordene i den rekkefølgen du har skrevet inne i anførselstegnene.

 

En veldig interessant øvelse. Prøv å skrive inn ditt eget navn og se hvor mye rart alle i hele verden kan finne ut om deg hvis de ikke har noe annet å gjøre!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

En veldig interessant øvelse. Prøv å skrive inn ditt eget navn og se hvor mye rart alle i hele verden kan finne ut om deg hvis de ikke har noe annet å gjøre!

<{POST_SNAPBACK}>

Tja... det var i alle fall utrolig hvor mange jern jeg har i ilden........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fysj og fy, det ble to - 2- sider med innlegg fra meg!!??

:eek: Faxen

<{POST_SNAPBACK}>

Da ligger jeg dårligere an; 307 treff på Google. Men jeg vet via Statistisk Sentralbyrås navnestatistikk at det er 60 menn i Norge som har samme fornavn og etternavn som meg, så det er langt fra alle treffene jeg har skylda for. (Men de to første var mine :lol: )

 

Bruk navnesøket sammen med telefonkatalogen på nett, så kan du finne ut ganske mye om en potensiell kjøper (eller selger). Brønnøysundregisteret kan også ha interessant lesning.

 

Det betyr ikke at du skal nekte å selge til noen du tror du har funnet tvilsomme opplysninger om. Men du kan få et hint om når du bør være litt påpasselig så du ikke sitter med skjegget i postkassa når du egentlig skulle vært ute og kost deg i en ny båt!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

For å finne ut mer om en person kan man jo også søke på news: http://www.google.no/grphp?hl=no&tab=wg&q=

Skattelister: http://www.bt.no/skatt/

Brønnøysunds firma og enkeltmannsforetak lister: http://www3.brreg.no/oppslag/enhet/index.jsp

Telefonkatalogen sier kanskje litt om folk: http://www.gulesider.no/gsi/whiteSearchFront.do?

Og ikke minst... om personen har vært i VG's nyhetsarkiv.. :lol: : http://www.vg.no/sok/index.hbs?query=

 

redigert: i alle dager, den siste postingen til bjaas så jeg ikke før nå når jeg refreshet. :blush:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men dersom en kjøper står fast på at han skal ha båten, er det vel ikke urimelig å be om håndpenger også ved muntlig kontraktsinngåelse?

Det er nok OK det, og ganske mye brukt også, særlig når kjøperen bor et stykke borte. Poenget er jo nettopp at 1) selgeren har sikkerhet mot tap 2) Kjøperen er nogenlunde trygg på at selgeren ikke lar båten gå til andre.

 

Eneste negative jeg kan se er risikoen for at selgeren stikker av med pengene. Men bortsett fra yrkessvindlere tror jeg den muligheten er liten. Og så går det jo alltid an å ta en kredittsjekk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen på dette ble at jeg endte opp med 10 000 mindre enn jeg hadde håpet på, hadde da ikke råd til godeste Hansen & Arntzen så der måtte jeg trekke meg :nonod::cryin:

 

Men så tenker jeg at det er altid flere fisker i havet, så vi får vente til neste år og se da.

 

Har i dag vært i sandefjord og puttet pengene mine inn i et annet prosjekt som krever litt oppmerksomhet, men jeg kan fint kose meg på vannet med den i år. Så det jeg endte opp med var en 78` Huwa 26, med 90 Hk Ford Diesel motor. Stor og god båt det også.. :sailing:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

En nabo som i mange mange år handlet med brukte biler i "husbankklassen" hadde en kompis som var advokat.

Han sa til meg en gang at dette med håndpenger hadde han fått vurdert av kompisen. Det han kom til var at beløpet på håndpenger må ikke være så høyt at det ansees som delbetaling. Var kjøperen av den spesielt vriene slaget (gjerne med advokater i ryggen)kunne han forlange å få de igjen. Dette kunne ta tid (og penger) å holde på med å krangle frem og tilbake om....

For å ikke holde på med salg og diskusjoner med han som trakk seg hadde han i alle år tatt annonse/ telefonkostnadene, rundet dette oppover og plusset på noen tusen, så hadde han beløpet.

Trakk kjøperen seg, hadde han nok penger til ny (og litt større)annonsering etc.., samtidig som summen var såpass høy at han kunne gå litt ned i pris ved neste annonsering.

En gang trakk 3 kjøpere seg på samme bilen og da satt han igjen med "god fortjeneste" da den rette kjøperen tilslutt dukket opp :cheers:

 

Har solgt noen båter oppigjennom årene, men har alltid sagt til de helt "ville" kjøperne på telefonen: Båten selges til den som overfører pengene først på kontoen. Som oftest har de noen som bor ikke så langt ifra, som kjapt kan besiktige båten før eventuelt kjøper sette seg på fly etc. I dagens tidsalder med digitalkamera som nesten allemannseie og internett i de fleste møblerte hjem er det gjort på 8-10 minutter å sende bildene, samt inntrykket personen fikk av båten.

Link to post
Share on other sites

Fryktelig kjedelig at det skulle gå den veien, men som du sier, mulighetene finnes også senere.

 

Det er noe som heter, at det er en mening med alt  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Sånn er livet,, er det ikke det de sier .. men jeg hadde bestemt meg for ikke og ta noe lån så da ble det slik..

Men for all del Huwan er en kjempe båt det også

 

Synd med plattgatter'en. Det var en nydelig båt.

Men Huwa 26' er fine båter det og. Faktisk en av de jeg liker best av eldre plastbåter, utseendemessig.

 

Grattis med ny båt!  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker så meget. Syntes selv at Huwaen virker som en kjempe flott båt, med masser av plass og god og kraftig motor..

 

 

Så hvis noen er i Sandefjord de 2 kommende dager så er det bare å gløtte innom Frammnes Marina.. kommer til og bo der et par dager, Båten går på vannet til Torsdagen Kl 13:00..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med Huwa! Det ligger en Huwa ved siden av meg i båthavna. Den er ikke mer enn 1 fot lengre min egen, men vesentlig bredere. Vil derfor tro det er godt med plass ombord. Tror forøvrig båten er bygget på Husøy i Tønsberg kommune. Fin båt du har fått deg :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Tror forøvrig båten er bygget på Husøy i Tønsberg kommune.

<{POST_SNAPBACK}>

En trebåt bygget på Vestfjordens Båtbyggeri fikk en bordgang påsatt, ble avstøpt, og ble til Huwa 26.

 

Båten ble produsert for Huseklepp og Wang av Sølversen Glassfiber på Husvik.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...