Elisa79 Startet 6.Mai.2016 Del på Facebook Startet 6.Mai.2016 Hei dere, vi har ny båt, og nå sliter vi med at trykket på vannet som kommer ut av kranen er for høyt. Det spruter overalt hver gang det tappes fra kraner. Finnes det noen reduksjonsventil f.eks? Håper på hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hva slags opplegg har du? Krane med bryter som starter pumpa når du åpner, eller trykkvann? Sitér dette innlegget Link to post
Elisa79 Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hei, takk for svar! det er egen bryter som starter vannpumpa, deretter vrir jeg på armaturen. Dersom jeg bare vrir litt, (i håp om at det bare skal komme litt vann), bråker det veldig og kommer "støtvis". Jeg tror ikke det kommer pga luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hei. Sånn jeg ser det ut ifra det du forteller er luft i systemet den mest sannsynlige grunnen. Da vil vannet komme støtvis ut av krana, og være litt "ute av kontroll" selv om du bare åpner krana litt. Lufta komprimeres og energien slippes ut når du åpner krana. Alternativt kan du ha en gåen sikkerhetsventil på varmtvannsberederen din. Om vannet i berederen er kaldt, og det varmes opp av motor/el-kolbe, vil trykket øke da vannet ekspanderer når det varmes opp. Om da sikkerhetsventilen ikke slipper ut noe av dette trykket som den skal, vil dette komme ut gjennom krana di. Om det da i tillegg er luft i systemet har du en liten "vannbombe" når du åpner krana. Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Sjøfare Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Kan også være at du mangler akkumulator i systemet ditt. Denne vil (skal) også ta bort slik støtvis vannstråle. Starter og stopper pumpa mye når du åpner litt? Og Kaptein Thomas har mye god info som er verdt å sjekke. Om trykket er høyt hele tiden, også etter at du nettopp har tappet, kan det også være trykkregulatoren som er litt høyt stilt. I trykkvannssystem står denne ofte på pumpa, avhenger av opplegg. I noen tilfeller er det mulig å justere, andre ganger verre. Hvilken pumpe har du? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Det kan også være at trykkbryteren din er gåen. Sjekk først at du ikke har luft i systemet. Åpne karana og la det renne en sund. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Når du slår på strøm til pumpen, uten å åpne noen kran, hva skjer da? Hører du noen lyd fra pumpen, går den litt før den blir stille igjen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hydrox Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Lekkasje på pumpens sugeside, kommer da luft i systemet som "hoster og harker". My guess..... For høyt trykk i vannet ombord er vel å regne for et luksusproblem Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Pumpa skal normalt være påslått hele tiden, den starter normalt av seg selv ved fallende trykk. Første gangen den startes opp må det luftes så man ikke får det problemet som du beskriver. "Alle" pentrypumper leverer stort sett det samme trykket, en stor pumpe har bare større mengde ved samme trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.