AnnaB Startet 7.Mai.2016 Del på Facebook Startet 7.Mai.2016 For å motbevise min far om at jeg ikke trengte hjelp med klargjøring av båten min, ga jeg meg ut på et dumt oppdrag alene. Jeg skulle skifte sink.. Eneste jeg fikk beskje om var at jeg ikke måtte bryte på skruen som holdt sinken på plass. Dette gjorde jeg. Skruehetta knakk, men sinken løsnet. Ja. Skruen har så klart tæret fast. Jeg har prøvd alt for å få løstnet den. Tang, dremmel(slik at jeg lagde et hakk for å ta den ut med flatjern) men til ingen nytte. Så, mitt spørsmål er: hvor viktig er det å ha denne sinken? Klarer motoren seg uten? Resten av sinkbyttene gikk knirkefritt (så noe klare jeg i allefall selv:) legger med et bilde for illustasjon: Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 En kvinne i nød må alltids få hjelp :) Det du trenger er en pin bolt avdrager som denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Pinneboltavtrekker-4-deler-2000021489/ Funker som snus... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Sink er viktig, ellers blir det elektrolytisk korrosjon. Tips: Bruk varmluftpistol i tillegg. Varm opp rund bolten, spray med rustløser, varm opp, rustløser, oppvarming, rustløser. Ikke var for gjerrig med sprayen. Meningen er at rustløser-oljen skal krype inn i gjengene, og dette tar litt tid.Og ta deg gjerne god tid for det hele, ingen hast med slike bolter siden det blir verre ellers. Og så kan du bruke "bolt avdrageren" som anbefalt. Bare husk at man løser mot klokka (mot venstre).(?...nei, det andre venstre, den vei. <<<<===== ) Lykke til. Jørg NB: Første innlegg: Velkommen på Båtplassen.no Redigert 7.Mai.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Klarer ikke helt se for meg hvor den anoden sitter på motoren.. Kjøp penetrerende olje/penetrating Oil, på spray. Spray på flere ganger i løpet av en dag. Du kan gi den et lite kakk med en hammer rett inn på enden. Hvor hardt du kakkee/ sjokker avhenger av styrken i godset bolten står i. -så skru av. Det siste er et triks, og ofte en prosedyre for min del, når jeg skal skru ut syrefaste skruer/ bolter som står i aluminium, og har stått en stund. Da løsner bolten fra godset.. Lykke til, det er bra du viser far din at du får det til. Det å løse noe som går galt, det hører med :) Redigert 7.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Tre ting som løsner sånt. Forskjell i temperatur hvis det er ulike metaller (som det jo er). Penetrerende olje, smøring. Vold. Bruk alle tre. Jeg lykkes som regel om jeg "masserer" både bolt og gods sånn passe før jeg begynner å ta i, pluss smøring/penetrerende olje. Klinker på så hardt jeg tørr i ulike retninger, men vær litt forsiktig, særlig hvis det er gjenger osv i bildet, men samtidig, tar hardt i, litt mer enn du tør :-). Jobber på en stund. Prøv å vri. Jobb på en stund til med "massasje". Om du ikke lykkes da så er tiden inne for varme/kulde. Om metallet i bolten er av en type som utvider seg så varm opp og la den kjøle seg ned en del før du prøver hvis metallet blir bløtt av oppvarmingen. Vær tolmodig og repeter mellom de ulike metodene til du er i mål. Ofte utolmodighet og litt for store krefter som gjør at man brekker en bolt. Har til gode å ikke komme i mål men har fått med meg at en kan ende med å borre ut og måtte gjenge på nytt. Om man kan sveise så kan man sveise på nytt hode for å få tak. Grisepikk er fæle greier har jeg skjønt, men det kan være redningen om hodet brekker og restene ikke sitter dønn fast. ---------- Edit: Massasje er da vold, slå metall mot metall. Hardt som f... så hardt som overhodet mulig uten å ødelegge noe. Det er ofte veldig hard. Redigert 7.Mai.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Klarer ikke helt se for meg hvor den anoden sitter på motoren.. Ser ut som braketten på en utenbosrdsmotor. Har god erfaring med denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Hurtigrustloser-2000019607/ Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
AnnaB Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Tusen takk for svar alle sammen:) stemmer at det er braketten ja. Skjønner at tolmodighet er det viktigste her.. Er plassert en sinkandoe på ca 17 cm på undersiden, i blokka og og flere på undervannshuset- er det likevell slik at jeg ikke burde/kan småstarte sesongen før denne også er på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Det går nok helt fint å starte sesongen. Er braketten nedi vann når båten ligger på sjøen, på båtplassen sin? Om ikke, glem hele anoden og ta den neste vinter. Den der beskytter metallet på braketten som er neddykket i vann, siden selve braketten ikke er i skikkelig metallisk kontakt med resten av motoren. Hvordan så anoden ut? For du trenger bare bytte de om det er ned mot halvparten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
AnnaB Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Det ser ut til at den ligger under vannlinja ja. Anoden så egentlig fin ut, ble desverre så revet med at jeg prøvde meg fordi om Legger med et bilde fra før jeg herja det til: Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 ... Dont fix it if it aint broken... Sitér dette innlegget Link to post
AnnaB Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Hehe! Det skal jeg huske på til neste gang jeg blir for ivrig;) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Har du en sveisetang er den også ypperlig til å få ut knekte bolter. Skru til så hardt du kan og likevel klarer å klemme rundt bolten. Har reddet meg mange ganger. Art nr: 121020, dvs ikke den som kommer først opp på bilde i linken.. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Ovrig/Sveisetang-2000019466/ Redigert 7.Mai.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Siden Førstefender allerede har sendt deg på 'tema, kan du ta med deg en boks "hurtigrustløser". Den kjøler, Bruk den rett før du snur bolten. Og angående om det skal fikses nå, eller senere; Tror du det blir lettere å begynne på nytt til høsten? Fiks det nå, det viser at vil og kan :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 (redigert) Anoden skal jo beskytte trimsylinderen mot tæring. Antar det er en Suzuki motor. Oppvarming med gassbrenner/blåselampe på aluminiumen rundt skruen pleier å hjelpe, men med måte (og smi mens jernet er varmt). Kan evt. banke innpå en fastnøkkel eller helst pipe som er akkurat så trang at den biter seg fast i det som gjenstår av skruen, men i dette tilfellet er skruen såpass tynn at det spørs om det funker. Så en låsetang/sveisetang er kanskje best uansett. Kan også file skruen litt flat på begge sider for bedre grep. Eller en som før nevnt en pinneskrueavdrager, men igjen er vel dimensjonen på skruen så liten at et vanlig sett avdragere ikke går så langt ned kanskje. Redigert 8.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Taremakken Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Med så mye igjen av boten er dette bare en 2 minutters jobb. Glem div spayer, de kommer ikke inn mellom gjengene uansett. Det enkleste er å ta en mutter, skru den litt inn på mutteren og så sveise fast mutteren til bolten. Hvis du skrur mutteren halvveis inn har du da ett "hull" på 6-7 mm fra mutteren og inn til bolten. Da sveiser du mutteren fast til bolten i dette hullet og fyller det helt opp med sveis. Så skrur du ut bolten etter 2 minutter, og den løsner GARANTÈRT pga varmen som har blitt tilført. Grisepikker BØR ikke brukes, dette er noe forbannet dritt som ødelegger mer enn de fikser. Borre ut bolt er aldri enkelt, hvertfall ikke der denne sitter. Har du ikke sveiseapparat, ta en propanbrenner og varm rundt bolten på braketten og bruk ei Wisegrip tang og skru den ut. Propan klarer ikke å varme nok til å ødelegge aluminium uansett, bare vis måtehold. Det er ikke så mye som skal til før den kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Hei I staden for å stressa med å få ut bolten, kan du sjå etter ein annan høveleg stad å festa sink. Det må vera på same del av motoren, og sinken må vera under vatn. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Vedr. å sveise mutter fast så funker det naturligvis bra men skruen er jo syrefast så da må man ha utstyr for å sveise rustfritt stål. Men denne skruen er ikke spesielt lang så det er neppe nødvendig å gå til et sånt skritt. Den løsner nok fint med litt varme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tb55 Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 For egen del pleier jeg alltid å gløde selve bolten. Den vil da utvide seg en smule. Så kjøler jeg bolten ned med kaldt vann og en fille. Da vil bolten krympe, og kan som regel skrues ut for hånd.... Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Klølespray er fin om du varmer. http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=26988 Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Taremakken Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Vedr. å sveise mutter fast så funker det naturligvis bra men skruen er jo syrefast så da må man ha utstyr for å sveise rustfritt stål. Men denne skruen er ikke spesielt lang så det er neppe nødvendig å gå til et sånt skritt. Den løsner nok fint med litt varme. Du trenger en rustfri pinne, ikke noe annet utstyr utover pinneapparat. Varme er absolutt noe som garantert virker, men fordelen av å sveie en mutter er at du tilfører både varme og har noe å sette fastnøkklen på. Fjordgrynt, har ikke opplevd selv at det fungerer med rustløser, men mulig du har positive erfaringer med det. Selve sveisingen er veldig enkel og lite omfattende at du trenger ikke å være veldig handyman for å få det til. Slaglodding er faktisk vanskligere på denne jobben enn sveising. Uansett hva man velger er varme det viktigste, enten direkte på aluminiumen bolten, eller varme selve bolten og vente til den er avkjølt, men dette er virkelig en veldig enkel sak som tar maks to minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Jeg har med hell drillet et tynt hull i bolten, og så banket ned en bit unbrako som i utgangspunktet er for stor for hullet. Denne kan så skrues ut med f.eks. en sveisetang/Wisegrip. Spesielt hendig når den stubben som står ut er for kort til å få tak på direkte. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
TB22 Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Synes grisepikk fungere utmerket. Har ikke sveiseapparat eller blåselampe. Men forborre et hull i bolten, varme med varmluftspistol (hvis du har), banke forsiktig på bolten og benytte denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-2000016851/har fungert bra i mine tilfeller (Pass på den er links,skrur den inn mot klokken). Syrefast er ikke ikke så hardt metall heller. Redigert 9.Mai.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
mr.loffern Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Om du har plass til drillen kan du prøve å skru den fast direkte på bolten å skru ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.