Jump to content

Quick ankervinsj tatt kvelden? etter overbelastning..?

Jonas78

Recommended Posts

Mannskapet glemte å ta vekk spaken som brukes når vinsjen settes i frittfall. Kjørte så ankervinsjen hvorpå den ble strammet maximalt og kjørt til den stoppet.

Når jeg nå prøver å kjøre den, kommer det "klikking" fra releet midt i båten, det virker som den slår inn på startknappen, men det er ikke liv i vinsjen.

Prøvde å se på sikringene, men kunne ikke se noen som var røket. Har ankervinsjen en pinne tilsvarende baugpropeller for å hindre overbelastning, eller er motoren røket og jeg må ut med 10-12 båtlapper?

Bruk vest!

Jeg har bare fjernkontroll løsningen, ikke den enheten der. Når jeg kommer i havn tenkte jeg at jeg skulle måle om vinsjen får strøm, da får jeg vel svar på om det er sikring eller vinsjen.... Håper på sikring. Dumt om det er mulig å ødelegge vinsjen på grunn av en slik feil.

Bruk vest!

Det var det som var årsaken, det ble strammet så mye at vinsjen prøvde å dra mens spaken stod og strammet kabularet så mye at det stod helt fast. Håper veldig på at det er en eller annen sikring som har reddet meg. Det vil jo være dumt om hele saken ryker pga overbelastning

Bruk vest!

Lukter det svidd elektronikk av motoren på vinsjen? Hvis ikke tror jeg nok motor har klar seg. Erfaring tilsier at det skal ganske mue til for å brenne en motor. Har du prøvd å løsne kabularet igjen (manuelt/mekanisk)? Tror Lippert har et poeng med at det kan (på denne måten du har fått kjørt den) strammes til det står børr fast, så tror du må få løsnet det manuelt før du prøver å kjøre ijen

Etter feilsøking og hjelp fra en kompis, har vi funnet en sikring som ikke virker, som går til ankervinsjen. Skal kjøpe ny idag og teste, men er 99% sikker på at den har slått ut før motoren ble overbelastet. Er glad for at jeg slipper unna med 100 kr, heller enn 10-12 tusen :-)

Bruk vest!

Dette er de originale sikringene som Bavaria leverer med båten fra fabrikk. Jeg regner med at Lunde båt har slike(for de som ikke kan handle hos grossist.). Forøvrig har jeg på mine to tidligere Bavariaer fått med ekstra sikringer men ikke på den siste. Må huske å skaffe ekstra. Egentlig litt greiere med det som Seatronic leverer. Da får du automatiskring.

• 4 år senere...
Jonas78 skrev On 9.5.2016 at 9.55:

Etter feilsøking og hjelp fra en kompis, har vi funnet en sikring som ikke virker, som går til ankervinsjen. Skal kjøpe ny idag og teste, men er 99% sikker på at den har slått ut før motoren ble overbelastet. Er glad for at jeg slipper unna med 100 kr, heller enn 10-12 tusen :-)

Hvor satt den sikringen ? Har fått samme problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...