Jonas78 Startet 7.Mai.2016 Del på Facebook Startet 7.Mai.2016 Mannskapet glemte å ta vekk spaken som brukes når vinsjen settes i frittfall. Kjørte så ankervinsjen hvorpå den ble strammet maximalt og kjørt til den stoppet. Når jeg nå prøver å kjøre den, kommer det "klikking" fra releet midt i båten, det virker som den slår inn på startknappen, men det er ikke liv i vinsjen. Prøvde å se på sikringene, men kunne ikke se noen som var røket. Har ankervinsjen en pinne tilsvarende baugpropeller for å hindre overbelastning, eller er motoren røket og jeg må ut med 10-12 båtlapper? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Førstefender Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Du har vel en "bryter" sikring også? Som er bare en vippe bryter? Denne som skal sikre overbelasting på quick så vidt jeg husker. Redigert 7.Mai.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Hei og takk for raskt svar. Ingen bryter sikringer som jeg kan se, har tre brytere, ingen av de er slått ut Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Førstefender Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 http://www.seatronic.no/ankervinsj-el-deler-c-229_184/automatsikring-hovedstromsbryter-p-965 Denne slo ut for meg ved overbelasting og da ble det bare klikking i reelet. Men jeg skjønner du har sjekket alt dette. Litt rart om motor eller reele skulle "brenne" før sikring.. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Jeg har bare fjernkontroll løsningen, ikke den enheten der. Når jeg kommer i havn tenkte jeg at jeg skulle måle om vinsjen får strøm, da får jeg vel svar på om det er sikring eller vinsjen.... Håper på sikring. Dumt om det er mulig å ødelegge vinsjen på grunn av en slik feil. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
lippert Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Nå har ikke jeg frittfalls utgaven, men på min er det mulig å stramme kabularet så mye at jeg tror jeg ille fått problemer med å kjøre vinsjen. Det er ikke det som har skjedd? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jonas78 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Det var det som var årsaken, det ble strammet så mye at vinsjen prøvde å dra mens spaken stod og strammet kabularet så mye at det stod helt fast. Håper veldig på at det er en eller annen sikring som har reddet meg. Det vil jo være dumt om hele saken ryker pga overbelastning Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hydrox Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Koble av begge kablene som går inn på vinsjen. Strekk kabel i fra startbatteriet ditt og prøv å kjøre den direkte med 12 volt. Funker vinsjen din nå så har du en sikring du ikke vet om at er gått. Funker den ikke så er motoren brent. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Lukter det svidd elektronikk av motoren på vinsjen? Hvis ikke tror jeg nok motor har klar seg. Erfaring tilsier at det skal ganske mue til for å brenne en motor. Har du prøvd å løsne kabularet igjen (manuelt/mekanisk)? Tror Lippert har et poeng med at det kan (på denne måten du har fått kjørt den) strammes til det står børr fast, så tror du må få løsnet det manuelt før du prøver å kjøre ijen Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Kortslutt kablene på releet, så behøver du ikke kopple fra noe. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jonas78 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Takker for råd, skal ned å måle for å se om det kommer strøm frem, alternativt koble kablene rett på batteriet for å se om det er liv i den. Gir en update når jeg har mer info :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Etter feilsøking og hjelp fra en kompis, har vi funnet en sikring som ikke virker, som går til ankervinsjen. Skal kjøpe ny idag og teste, men er 99% sikker på at den har slått ut før motoren ble overbelastet. Er glad for at jeg slipper unna med 100 kr, heller enn 10-12 tusen :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hei, da er sikring byttet, testet, og det virker! kjekt å slippe unna med 100 kr. Her er bilde av sikringen jeg hadde om andre sliter med det samme. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
lippert Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hvor fikk du kjøpt den der i "løs vekt"? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jonas78 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Vet ikke, det var en elektrikerkompis som hentet to stk for meg... Var hos grossist. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
blueline Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Dette er de originale sikringene som Bavaria leverer med båten fra fabrikk. Jeg regner med at Lunde båt har slike(for de som ikke kan handle hos grossist.). Forøvrig har jeg på mine to tidligere Bavariaer fått med ekstra sikringer men ikke på den siste. Må huske å skaffe ekstra. Egentlig litt greiere med det som Seatronic leverer. Da får du automatiskring. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 (redigert) Hadde samme problem! Etter jeg var ferdig og fiske og skulle få opp ankeret, og når jeg var nesten helt på topp så stoppet alt, kom bare klikke lyder fra reelet! Sjekket sikring osv. Mens så tok jeg med meg alle 3 batteriet og ladet det opp så funka alt igjen. Redigert 10.Mai.2016 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Jonas78 skrev On 9.5.2016 at 9.55: Etter feilsøking og hjelp fra en kompis, har vi funnet en sikring som ikke virker, som går til ankervinsjen. Skal kjøpe ny idag og teste, men er 99% sikker på at den har slått ut før motoren ble overbelastet. Er glad for at jeg slipper unna med 100 kr, heller enn 10-12 tusen :-) Hvor satt den sikringen ? Har fått samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Hos meg satt den rett ved laderen. En stor 63 ampere sikring. Husker ikke hva den het. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Antols Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Ok da skal jeg sjekke det når jeg skal ned i båten 🙂 takker så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.