Jump to content

ford sabb 2402E dieselpumpe -egen oljetank

Jomes

Recommended Posts

Har en ford sabb 2402E, 6 sylindret. Vedr DIeselpumpen har jeg et spørsmål...har den dieselpumpen en egen liten oljetank ? evnt hvor i all verden sitter den, og åssen olje skal inn på den.

Lite motorkyndig, men fikk beskjed om å sjekke om jeg hadde den oljetanken.....hvordan ser jeg den, og hvordan påvirken den tanken dieselpumpe hvis det ikke er olje på den ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Det er umulig å si når en ikke vet hvilken dieselpumpe du har.

Er det denne "Simms"/ "Bosch" så er det her. Det burde stå i manualen for din motor.

Uten olje ingen smøring, samme olje som motoren, skiftes hvert år.

sjekk først nivåpluggen om det er for mye "olje".

tapp resten i et rent glass se om oljen er tynn, det kan ha kommet litt diesel i den.

Ingen grunn til panikk selv om oljen er litt tynn, men en får holde øye med den så den ikke blir for tynn (ut-spedd).     

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er foressten SIMS innsprøytningspujmpe jeg har ,det blir sagt her Motor "jager" på lavt turtall når olja tynnes med diesel, menes det da den oljen i dieselpumpa ? eller ellers i motoroljen. Kan stemme den jager litt på lavt turtall. Nå blir jeg nervøs!!!  :(

bilde

Her er pumpe mi,en simms ! hvorfor er det påfyllingsplugg hvis det ikke skal olje i? Symptomene er helt klare, den jager veldig på tomgang.....vil jo ikke gjøre noe feil her ved å ha opp i olje hvis det ikke skal være det. Noen her sier det ikke skal være olje, andre sier det skal være og at den må byttes.,,hva er riktig?

Redigert av jomes (see edit history)

Bare fyll på 1-1.5 dl motorolje på pumpa. Gjør ikke noe om du fyller litt formye. Renner bare til motor. Oljen siger ned og diesel opp. Jeg gjør dette på min motor med samme cav simms pumpe en gang i sesongen. Fikk beskjed av forrige eier om dette og etter litt søk på nettet . Søk opp oljenivået cav simms

Hvis det er Simms pumpe som i innlegg 2 og 10. er det en separat (oljetank) ingen forbindelse til motorens oljesystem.

Dette er gjort for å hindre at en  diesellekkajse i H-trykkpumpen skal ødelegge motorens smørolje.

Drenering og  nivåplugg som i innlegg 2, ikke fyll på for mye olje la det renne ut nivåpluggen.

Ps. innlegg  10 nr, 3  kaldstart, med å trykke inn denne starter den som et skudd.

Det eneste som er sant i den linken  er " et overløp med en griserumpe"  som sladret hvis H-trykkpumpe får en 

​innvendig diesellekkasje så oljenivået stiger, pumpene uten  "griserumpe " bør en sjekke med å skru ut nivåpluggen

for å se om oljenivået stiger.

Greier du og blande  smørolje og diesel og få den til å skille seg etterpå?

Hei du har som noen her skriver, en dieselpumpe med egen oljefylling, og den oljen skal skiftes jevnlig. På mine motorer (Ford 27xx serie) skifter jeg hver 200.time, eller før hver sesong. Du har tre bolter, den i topp til påfylling, en på midten som tetter "sladrehullet"(målenivå), og en i bunn til å tappe. Skru ut den i bunn først, så den i topp. Når all oljen (som antagelig er dieseltilblandet) er rent ut, skrur du inn bolten i bunn. Så skrur du ut den på midten, og heller olje i toppen til det renner ut av sladrehullet. Lett som bare det ;-)

Redigert av Catch22 (see edit history)

Min 2401E hadde ingen griserumpe. Men den hadde to hull i flensen for tur/retur for motorolje. Mulig 2402E har en annen løsning. Men det høres rart ut...

Det fins flere utgaver, derfor er det viktig å vite hva en har.

Er det de motorene som ikke bruker olje som hes felles olje system?

Denne fra arkivet sier kontroll av oljen hver uke.  Skifte hver 150 timer eller årlig

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=1674

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...