Jomes Startet 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2016 Har en ford sabb 2402E, 6 sylindret. Vedr DIeselpumpen har jeg et spørsmål...har den dieselpumpen en egen liten oljetank ? evnt hvor i all verden sitter den, og åssen olje skal inn på den. Lite motorkyndig, men fikk beskjed om å sjekke om jeg hadde den oljetanken.....hvordan ser jeg den, og hvordan påvirken den tanken dieselpumpe hvis det ikke er olje på den ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 (redigert) Det er umulig å si når en ikke vet hvilken dieselpumpe du har. Er det denne "Simms"/ "Bosch" så er det her. Det burde stå i manualen for din motor. Uten olje ingen smøring, samme olje som motoren, skiftes hvert år. sjekk først nivåpluggen om det er for mye "olje". tapp resten i et rent glass se om oljen er tynn, det kan ha kommet litt diesel i den. Ingen grunn til panikk selv om oljen er litt tynn, men en får holde øye med den så den ikke blir for tynn (ut-spedd). Redigert 8.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Higre Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Motor "jager" på lavt turtall når olja tynnes med diesel Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 det blir sagt her Motor "jager" på lavt turtall når olja tynnes med diesel, menes det da den oljen i dieselpumpa ? eller ellers i motoroljen. Kan stemme den jager litt på lavt turtall. Nå blir jeg nervøs!!! :( Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Tviler på om deg skal fylles olje her. 2401E har i alle fall smøring fra motoren, og da regner jeg med at sekseren har det også. Samme motor og samme pumpe, bortsett fra de to ekstra sylindrene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Higre Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 På Simms pumpa med motorolje resovar på selve pumpa jager den når olja på pumpa tynnes med diesel Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Det er foressten SIMS innsprøytningspujmpe jeg har ,det blir sagt her Motor "jager" på lavt turtall når olja tynnes med diesel, menes det da den oljen i dieselpumpa ? eller ellers i motoroljen. Kan stemme den jager litt på lavt turtall. Nå blir jeg nervøs!!! :( Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 hvorfor tynnes den med diesel ? hva skjer ? men, det skal alltså fylles olje der ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Det lekker litt diesel forbin plungerene (stemplene) I pumpa når den er litt slitt. Men nei, du skal nok ikke skifte olje. Motoroljen sirkulerer også gjennom dieselpumpa på disse motorene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Her er pumpe mi,en simms ! hvorfor er det påfyllingsplugg hvis det ikke skal olje i? Symptomene er helt klare, den jager veldig på tomgang.....vil jo ikke gjøre noe feil her ved å ha opp i olje hvis det ikke skal være det. Noen her sier det ikke skal være olje, andre sier det skal være og at den må byttes.,,hva er riktig? Redigert 9.Mai.2016 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Du gjør uansett ikke noe feil om du bytter. Om den er koplet inn på motorens smøresystem som min var, renner bare overskuddet ned I bunnpannen. Ikke noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Har du ei pumpe med internt oljetareservoir ( tank, som du kallar det ) så skal du også ha ein måte for å sjekka nivå. Dette er enten ein peilepinne, eller eit nivåhol med plugg som du kan dra ut. - Sjekk dette. Edit: du skal også kunna finna dreneringsplugg. Redigert 9.Mai.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Bare fyll på 1-1.5 dl motorolje på pumpa. Gjør ikke noe om du fyller litt formye. Renner bare til motor. Oljen siger ned og diesel opp. Jeg gjør dette på min motor med samme cav simms pumpe en gang i sesongen. Fikk beskjed av forrige eier om dette og etter litt søk på nettet . Søk opp oljenivået cav simms Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (Men dette er det jeg har gjort og fikk beskjed om) mulig ikke helt etter boka, men:/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Hvis det er Simms pumpe som i innlegg 2 og 10. er det en separat (oljetank) ingen forbindelse til motorens oljesystem. Dette er gjort for å hindre at en diesellekkajse i H-trykkpumpen skal ødelegge motorens smørolje. Drenering og nivåplugg som i innlegg 2, ikke fyll på for mye olje la det renne ut nivåpluggen. Ps. innlegg 10 nr, 3 kaldstart, med å trykke inn denne starter den som et skudd. Redigert 9.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skibsplastmannen Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/28314-oljeniva-cav-simms-dieselpumpe/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/28314-oljeniva-cav-simms-dieselpumpe/ Det eneste som er sant i den linken er " et overløp med en griserumpe" som sladret hvis H-trykkpumpe får en innvendig diesellekkasje så oljenivået stiger, pumpene uten "griserumpe " bør en sjekke med å skru ut nivåpluggen for å se om oljenivået stiger. Greier du og blande smørolje og diesel og få den til å skille seg etterpå? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Min 2401E hadde ingen griserumpe. Men den hadde to hull i flensen for tur/retur for motorolje. Mulig 2402E har en annen løsning. Men det høres rart ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Catch22 Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Hei du har som noen her skriver, en dieselpumpe med egen oljefylling, og den oljen skal skiftes jevnlig. På mine motorer (Ford 27xx serie) skifter jeg hver 200.time, eller før hver sesong. Du har tre bolter, den i topp til påfylling, en på midten som tetter "sladrehullet"(målenivå), og en i bunn til å tappe. Skru ut den i bunn først, så den i topp. Når all oljen (som antagelig er dieseltilblandet) er rent ut, skrur du inn bolten i bunn. Så skrur du ut den på midten, og heller olje i toppen til det renner ut av sladrehullet. Lett som bare det ;-) Redigert 9.Mai.2016 av Catch22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Min 2401E hadde ingen griserumpe. Men den hadde to hull i flensen for tur/retur for motorolje. Mulig 2402E har en annen løsning. Men det høres rart ut... Det fins flere utgaver, derfor er det viktig å vite hva en har. Er det de motorene som ikke bruker olje som hes felles olje system? Denne fra arkivet sier kontroll av oljen hver uke. Skifte hver 150 timer eller årlig https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=1674 Redigert 9.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.