SteinarBA Startet 8.Mai.2016 Del på Facebook Startet 8.Mai.2016 Hei, demonterte i dag mitt DPH drev for å ta service. Så da at når jeg demonterte topplokket var det olja grå innom der, samt at lageret/akslingen var litt løs,den vandret opp og ned. På innsiden av lokket var det spunnet ett spor etter akslingen. Hva kan dette være? ikke erfart noen ulyder enda, men vil ta dette før det er for sent. Se bilder. https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_9478.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_9482.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_9480.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_9490.jpg På det siste bilde ser dere tydelige tegn på at noe er galt innom lokket..Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 (redigert) Det store spørsmålet må vel kanskje være hvorfor du har tatt av lokket på toppen av drevet, oppdaget du bulken ? Har du gjort dette tidligere år også, så kan det være at du rett og slett ikke har fått det tett når du har satt på lokket igjen. Det må jo rengjøres og monteres igjen med ny pakning samt litt lurium rundt osv. Oljen sirkulerer rundt i drevet, tapp av oljen så ser du jo raskt om du har vann i oljen, og lekkasje. Har du lekkasje må du finne ut hvor, det enkleste er å trykkteste. Litt fuktutslag kun i toppen kan også være kondens. Det er ofte litt slakk i vertikalakselen, og heller ikke unormalt at det blir et merke i oljen i toppen av lokket, dog når det blir bulk i lokket, og helt klart varmgang, så bør det sjekkes nøyere. Hvor mye slakk som er for mye er vanskelig å svare på, da må man nesten måle klaringene nedover i drevet for å se at det er riktig, men det er sjelden det er noe slitasje i skims og slikt vertikalt- Vertikalakselen går helt ned til propellakselen, og dersom det er så mye slakk at det bulker seg i topplokket, så må nok det øvre huset demonteres og akselen skimses på nytt, og muligens ha nye lagre, men først bør jo topplokket settes på, oljen tappes av, og finne ut om det også er lekkasje i drevet, slik at det kan taes samtidig. Redigert 8.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 (redigert) DPH drevet har en hylse mellom vertikalakselen i undervannshuset og øvre girhus. Denne er der for å ryke hvis man overbelaster drevet f.eks. Hvis man treffer en gjenstand i vannet. Vertikalakselen i øvre girhus sitter opplagret i to kraftige koniske rullelager som har shims. Hvis disse er feilshimmet kan akselen vandre opp og ned. Det ser ut til at drevet er feil sammensatt. Dette kan forårsake skade på tannhjul og lagre. Vann i drevet sjekker du som adeneo skriver ved å tappe oljen. Trykk- og vakuumtest etter montering. Redigert 8.Mai.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Hei og takk for svar! Jeg tok av lokket da jeg misforsto hvordan jeg skulle demontere det. Da så jeg at det hadde "gravd" ut ett spor i lokket. Jeg tenkte og ta dette selv, men usikker på hvor mye jeg trenger av delene inni. Må vel plukke det i biter først og sjekke.Det var ingen vann i selve giroljen, kun oppe i lokket. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6271.aspx over er sprengskisse over delene i vertikalaksel, må jeg bestille alle deler kanske som er tredd nedover akslingen? er dette en normal ting som skjer disse drevene? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Du trenger nok ikke alle delene, clutchkon, gear, og sikkert en del andre ting er nok i orden. Det må nesten demonteres for å se hva det er som gjør at det er såpass mye slakk vertikalt. Dersom det ikke er vann i oljen ellers, ville jeg anta at topplokket ikke har vært helt tett, kanskje fordi det har kommet press fra vertikalakselen, eller fordi det har slått seg litt, det ser ut som det har blitt så varmt at lakken har boblet noe. Det må uansett ha vært svært lite vann som har kommet inn dersom det ikke har spredd til resten av oljen. Sannsynligvis er det kondens, og slik kondens vil ofte legge seg i toppen av drevet, slik du ser her. Uansett må det jo gås igjennom, og jeg ville sjanset på at propellakselen og hele det nedre huset er tett, og at resten blir tett etter gjennomgang av det øvre huset og splitting av drevet. Husk nye pakninger, også på tappeplugger og den slags. Redigert 9.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hei Adeneo! Takk for utfyllende svar. Jeg skal begynne å ta dette litt fra hverandre i dag, heldigvis er oljen fin ellers. Bytter samtidig shims da disse er plast. Kanskje det er ett lager som er dårlig eller lignende. Ingen ulyder heldigvis. Det er jo ikke oppbygd veldig avansert så jeg prøver selv:) Kan ta bilder og legge ut etterhvert:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.