Jump to content

1995 Mercruiser 3.0 LX med eksoslekkasje

sprint

Recommended Posts

Denne motoren har jeg hatt siden den var ny. Men nå har jeg fått et problem som jeg håper noen har vært borti før eller kan hjelpe meg å finne ut av. Motoren har ferskvannskjøling. De siste sesongene har jeg opplevd at kjølevannet i det lukkede kjølesystemet har blitt sotfarget. Og øverst i exspansjonstanken danner det seg skum av grå/sort farge

Har forsøkt å skylle ut og bytte kjølvæske uten at det har hjulpet. Jeg har tappet kjølevannet over på en klar flaske for å studere nærmere. Når jeg lar det stå en stund så faller det ned et sotlag i bunnen av flaska, og vannet får tilbake blåfargen fra frostvæska.

Det danner seg også fettperler i vannet. Men jeg kan ikke se at det er direkte synlige spor av olje i vannet

Teorien er at dette er eksosgass som på en eller annen måte siver inn i kjølevannet.

Det er ingen antydning til vann i olje. Jeg har byttet både manifold og raiser uten at det har hjulpet.

De blir begge kjølt av sjøvann og ikke det lukkede systemet, så de skulle i teorien ikke ha noe med problemet å gjøre.

Jeg har heller ikke merket noe på motoren. Dårligere effekt, fusking eller lignende.

Og pluggene ser helt normale ut.

Har vridd hue mitt for å slippe å ta av toppen for å bytte toppakning  som vel er det mest nærliggende. Men motoren har aldri blitt hardkjørt, eller gått varm så jeg synes det er rart at toppakningen er gåen. Noen antyder sprekk i toppen som jeg også synes er rart. Motoren har alltid hatt 50-50 frostvæske/vann så frostsprængning tror jeg er usansynlig.

Er det noen som har andre teorier utenom toppakning eller sprekk i topp så kom med de før jeg må bite i det sure eple og begynne å skru. Takker for alle kreative svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...