Jump to content

Prime skroget under vannlinjen - hvordan går jeg frem?

Torsen67

Recommended Posts

Har du fjernet gammelt bunnstoff og skal legge på nytt, eller har du også slipt bort alt slik at du er nede på ren gelcoat?

Det er en vesentlig forskjell. Også hva slags båt du har har betydning for hvilket svar du får. Det kommer an på hva neste steg er.

Det står vel fremgangsmøte beskrevet på boksen av produktet du skal bruke. Men normalt skal alt støv, fett og løse partikler fjernes.

Sorry for dårlig info. Båten er en Sollux 24 glassfiberbåt

Jeg har pusset så og si ned til gelcoaten. Dvs, det er litt skjoldete med noe svarte flekker og noen lyst som jeg tror er gammel primer. Men ser ikke ut til at det har vært heldekkende primer ifra før hvis det da ikke har detti av med årene.

Regner nå med at jeg må prime før jeg kjører på med bunnstoff?

Har nettopp gjort det same på bakerste halvanna meteren av min Fjord 21.

Slipte reint, bles av det meste av støvet med trykkluft og vaska med raudsprit.

4-5 strøk av primeren. Lang tørketid mellom strøka dersom det er kaldt i veret. Etter siste strøk er det VELDIG lang tid før du kan ha på bunnstoff. 7 dagar ved 20 grader og 14 dagar ved 5 grader, viss eg ikkje hugsar mykje feil. Står uansett på boksen.

Kan svare seg å smøre litt med en liten kost på et par av plassene det er gammel maling for å se om det skjer noe. Ikke all maling går sammen og da er det et sant lite .... å gjøre reint igjen hvis hele skroget er malt. Tar ofte ikke lange tiden før du ser om det begynner å løsne.

La oss håpe det ikke skjer noe..

Du rekker i hvert fall en kopp kaffe.

Mellom strøka skal det vere 48 timar ved 5 grader, 16 timar ved 20 grader og 30 grader er vel ikkje så relevant. Enkelt å blande. 3 delar grunning og 1 del herdar. Eg skulle berre ta eit lite område, så blanda ca 4,5 dl og 1,5 dl. Eg brukte berre ei avkappa brusflaske. Fylte opp til eit punkt tre gonger med grunning og ein gong med herdar. Men det enklaste er sjølvsagt deciliter mål. Skal du ta store flater er det berre å tømme herdaren rett i grunningsboksen. Ein boks skal halde til ca 9m2

Meir info om biltema primer: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/

Redigert av Odne N23 (see edit history)

Her er det mange meninger, men etter min oppfatning finnes 2 hovedtyper, 1 komp og 2 komp. 1 komponent brukes hvis du skal legge på bunnstoff som ikke sitter.

2 komponent gjør skroget tett slik at det ikke trekker vann, har du slipt ned til gelcoat, kan du gjøre finpussen(må gjøres om det 1 komponent under da den kan begynne og boble hvis du legger 2 komp oppå 1 komp). De forskjellige leverandørene har egne programmer. Selv valgte jeg Hempel sitt til snekka. Som skrevet over må du ha helt hvit og glatt+ren gelcoat. Så må du rubbe og rengjøre med aceton. 1 laget med 2 komp hempel tror jeg skulle tynnes 30%, så la jeg 5-6 tynne lag hver sin vei i forskjellig farge(grå+hvit) siste laget primer ble lagt på klebete primer med hardt bunnstoff, så 2 tynne lag med selvpolerende oppå i forskjellige farve. Dette var en oppskrift jeg valgte, hempel har/hadde en liten bok som beskriver fremgangmåter grundig med tørketider etc. Hempel hadde også 2.5L som ble billigere.

Kan sikkert gjøres enklere med BT sin også, men 1 laget må sitte godt.

http://www.hempelyacht.no/nb-NO/how-to

Redigert av Seasu (see edit history)

Husker ikke dette, men jeg tror du blander base+herder og tynner til slutt, fulgte hempel sin oppskrift. Pass på og ikke blande opp mer enn du bruker. Se videoene på linken. Dette er hempel, kan være annerledes med andre typer. Jeg brukte hempel light primer.

Ser at det står max 20% tynner i bruksanvisningen også(dette gjelder kun 1 laget).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...