Dissern Startet 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2016 (redigert) Sikkert et dumt spørsmål, men et sted må man jo bare begynne :) Jeg har en kuleventil på utløp fra septiktanken som har låst seg i åpen posisjon - ikke så gunstig. Jeg har brukt mye kraft i håp om å løse den opp, men nå er det nummeret før håndtaket knekker. Det jeg lurer på er om det vil være mulig å bytte ut bare selve ventilen med en ny kuleventil i kompositt og beholde eksisterende slangestuss og bend; som dette feks: http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/trudesign-kuleventil-p-3116 Redigert 9.Mai.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Langt i fra noe dumt spørsmål! :) Jeg ser bare et mulig problem med å bytte ut ventilen med en i kompositt, og det er plassen. Ventiler i kompositt er litt større/lengre enn de i metall. Sjekk nøye hvor mye plass du har å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Eller så kan du bare sette på en syrefast. Du slipper å tenke på dette på noen år uansett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dissern Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Når jeg googler meg rundt så ser jeg at det spesifiseres NPT og BPS gjenger. Jeg aner ikke hva jeg har nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Du har BSP. Gå på Maritim og kjøp en syrefast kran. Bytt den på 15 minutter, og problemet er ute av verden Redigert 10.Mai.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hvor gammel er krana/gjennomføringen. Begynner det å nærme seg 10 år er det på høy tid å bytte alt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dissern Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Båten er sjøsatt første gang våren 2009, den er 2008 modell. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Da ville jeg startet en plan for utskifting av alle messing gjennomføringer som ikke er sikret med anode. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
shipahoy Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Eller så kan du bare sette på en syrefast. Du slipper å tenke på dette på noen år uansett Er det så lurt å blande syrefast og messing? Ville byttet alt hvis jeg var deg til plastikk eller bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Da ville jeg startet en plan for utskifting av alle messing gjennomføringer som ikke er sikret med anode.Jeg er fersk på dette med båttekniske ting :) men der du ser bendet gå gjennom dørken så er ikke dette skroget i seg selv. Selve skroggjennomføringen vet jeg ikke hva er laget av, men jeg ville tippe det er plast eller kompositt? PS! Båten er en Yamarin 76 DC ? Redigert 10.Mai.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 På en så ny båt er det stor sannsynlighet for at resten av fittingsen kan leve vel i landet i mange år til. Min anbefaling: Hvis du virkelig vil ha en god og varig løsning; skift alt til plast/kompositt. Hvis du vil ha en enkel løsning som sannsynligvis varer i mange år; bytt ventilen til en syrefast (obs: må være med rustfri kule, ikke forniklet). REM: Mange båter som ikke har anode på skroggjennomføringer og koblinger, inkludert vår. Det ser ikke ut til at det er noe problem. Selve skroggjennomføringen vet jeg ikke hva er laget av, men jeg ville tippe det er plast eller kompositt? Jeg tipper messing Er det så lurt å blande syrefast og messing? Helst ikke, men det går ganske bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 REM: Mange båter som ikke har anode på skroggjennomføringer og koblinger, inkludert vår. Det ser ikke ut til at det er noe problem. Det vil vel helst gå bra ja. Allikevel, slik messingfittings kan se bra ut på utsiden, men være tæret opp fra innsiden. Jeg ville satt 10 år som maksimum levetid. Henger de i ett vellholdt anodesystem er vel levetiden evig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 slik messingfittings kan se bra ut på utsiden, men være tæret opp fra innsiden. Ja, det har vi jo sett noen eksempler på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dissern Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Var innom butikken idag for å kjøpe ny ventil, og gikk derfra med masse greier bortsett fra ny kuleventil. Jeg kunne ikke si sikkert om ventilen var plassert under eller over vannlinjen og det er jo nokså vesentlig. Om den ligger under så kunne det blitt nokså mye vann i båten. Jeg var innom båten ikveld for å se, men jeg klarer ikke på øyemål å si om den er montert over eller under... Noen som har noen gode triks på lager for å finne ut av det? Min beste ide så langt er å bruke en slange over ripen med stuss der hvor ventilen står for så å fylle denne med vann og se om vannet stopper eller bare fortsetter. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Er skroggjennomføringen plassert under vannlinja er det et krav at den skal ha direkte påkoplet stengeventil. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Havlengt Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Er installasjonen er utført slik eg tolkar det?: - skroggjennomføring uten kuleventil - Fleksibel slange - slangestuss, kuleventil, bend - påkopling til septiktank. I sofall, så ville eg hatt langt større bekymringar med ein skroggjennomføring utan stengeventil, enn kva materiale ventilen ved tanken er laga av, - dette bør då utbetrast.. Til siste spørsmålet ditt: Det er vel liten sannsynlighet for at skrog-gjennomføringa for septik er plassert over vannlinja, det ville vore lite lurt.. Spørs om ikkje du må på land ein snartur, då kan du sjekka tilstand på skroggjennomføringa også, uansett bør du montera ventil direkte på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Jeg tror tolkningen din er riktig, det kjedelige er at jeg ikke klarer å se hva som er mellom selve skroggjennomføringen og det første bendet som er på bildet. Skroggjennomføringen er under vann, ingen tvil om det, men det åpne spørsmålet er om plassering av kuleventilen er under vann, uten direkte kobling til skroggjennomføringen så er ikke det godt å si. En kommentar til dette med krav til kuleventil koblet direkte til skroggjennomføringen, hvor er dette kravet nedfelt? Dette er original installasjon fra Yamarin så det vil være mange båter med tilsvarende konstruksjon, men jeg har aldri hørt (eller lest på nett) om noen som har hatt problemer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Misforstod deg litt ang. dette med plassering over / under vannlinje... :-) Når det gjeld krav til stengeventil direkte på gjennomføring er eg usikker. Nordisk båtstandard beskriv dette som eit krav, ( kap. Y5 ) Men det er ikkje eit krav at nordisk båtstandard skal fylgjast ved bygging av lystbåt, den er / var, I utgangspunktet retta mot yrkesbåtar under 15m som ikkje kom innunder regelverket for mindre Fiske og fangstfartøy. Mange båtbyggarar føl likevel denne standarden, for dei har ikkje så mykje anna..., men det er truleg ikkje noko krav I lovverk / forskrift. Men eg ville ikkje hatt ein slik installasjon utan ventil ved gjennomføringa. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Nordisk båtstandard ja, og alle de øvrige klasseselskapene jeg kjenner til. Dessuten stiller vel også alle forsikringsselskaper krav til stengeventiler. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dissern Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Etter litt nøye øyemål og dunking så tror jeg at det 90 graders bendet er festet direkte i skroggjennomføringen. Bildet i første post i tråden viser at bendet er festet i en nedfelt del. Ved sidene er det en merkbar lyd av tomrom når man dunker lett, mens i den nedfelte delen så er det en "fast og stump" lyd som jeg tolker som at det er i direkte kontakt med skroget og dermed vann. Litt profesjonell hobbymåling antyder også at både kuleventilen og denne delen av bendet er plassert under vannlinjen der skroget "knekker inn" mot kjølen. Ser ut til at båten må på land for at dette skal kunne byttes. I så fall er jeg med på at jeg bør bytte alt, både kuleventil, bends, skroggjennomføring og slanger med klemmer. Blir vel en kostbar sak dette... ? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Ser du har klart å lokke fram mange av de vanskelige løsningene og fått fram den vanlige skremselspropagandaen.Ligger du f.eks. normalt tilkoblet landstrøm ? Er ikke lett for en uerfaren å sortere ut hva som er fornuftig og hvem som hele tiden maler fanden på veggen. Det er mange skeptikere til alt, som ikke får sove om natten hvis man ikke har skiftet alt man har i båten og montert alle de dyreste løsningene i løpet av de siste tre år. Her som så mange andre steder er det enkleste ofte mer enn godt nok. Før jeg begynte å skifte noe som helst, ville jeg ha gitt akselen under krana en god dusj med CRC 6.66 eller lignende. Ta deg en kopp med et eller annet for å la det virke en stund før du gir ventilen noen gode knakk rundt omkring på huset med en middels hammer. Hvis handtaket fremdeles ikke beveger seg, forsøk med litt forsiktig varme rundt på ventilhuset. Da har du ca 80% sjanse for å få løsnet ventilen og så kan du kose deg med båten i hele sommer og planlegge utskifting når du tar båten på land til høsten. Forøvrig: Står det øverste bildet rett vei ? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Takk for svar WGM - det øverste bildet kunne med fordel vært snudd 90 grader til høyre, da ville bildet vist det samme perspektivet jeg ser når jeg ser nedi brønnen. Legger ved bildet på nytt. Jeg har brukt litt makt på håndtaket på ventilen og den er blitt litt bøyd, men jeg klarer nå å åpne/lukke ventilen ca. 60 %. Skal prøve å smøre opp akselen godt som du sier og prøve på nytt, kanskje jeg klarer å få mer bevegelse i kulen da. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Er du sikker på at kula følger bevegelsen til handtaket, og faktisk stenger og åpner? Har bytta ventiler hvor handtaket beveget seg og kula sto rusta bom fast. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
WGM Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Når bildet kom rett vei så det mye mindre farlig ut med en gang. Nå har du jo faktisk skrog gjennomføringen lavest. Siden du nå får beveget hendelen 60% er det neppe akselen som sitter, men selve ventilen. Kanskje en flaske matolje i dassen + 5 x så mye vann - og så tømme mens du jukker håndtaket fram og tilbake, kan hjelpe deg å få fullt utslag på ventilen ? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Det føles som om kulen følger bevegelsen til håndtaket. Mot slutten av fri gangvei mot stengesiden så er det som om kulen klistrer seg fast. Den må da slås nokså hardt for å løsnes igjen. Det er nesten som om det er en form for kile som kulen glir inn i. Skal prøve med matolje og å flushe vann gjennom, bare synd at pumpen på toalettet også er nærmest gåen... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.