leopard Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Er skroggjennomføringen plassert under vannlinja er det et krav at den skal ha direkte påkoplet stengeventil. Vil det si at man ikke kan ha ett bend mellom gjennomføring og kuleventil også. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Kanskje matolja hjelper på toalett pumpen også - Tilsett et par dråper tran så løsner alt. Det smaker så jævlig at ikke engang dritten vil ha det (Kødda) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Ikke noen big deal dette, inn med en treplugg i gjennnomføringen, deretter skrue forsiktig løs ventilen og erstatte med ny som du har kjøpt på forhånd, bruk stry eller gjengettape når du setter på den nye. Sikkert noen som sier at båten må på land men dette skal gå helt greit. Jon Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Hmmmm .... Siden både ventilen er treg og pumpa nærmest gåen slår det meg en tanke om at du ikke har helt god "toaletthygiene". Ikke ta det ille opp, jeg mener ikke at du er ureinslig - men kan det ha skjedd at det har havnet en tampong, en snuspose, en våtserviett eller noe slikt i systemet ? Bortsett fra spesielt toalettpapir for denne type systemer, er det kun avfallet som er filtrert gjennom kroppens systemer som skal nedi skåla. ALT annet er potensielle problemskapere. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Hehe. Jeg har nå eid båten i under 14 dager og ikke brukt toalettet, kan dessverre ikke svare for forrige eier :) Det er vel potensiale for at alt og ingenting kan ha skjedd :) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Kanskje matolja hjelper på toalett pumpen også - Tilsett et par dråper tran så løsner alt. Det smaker så jævlig at ikke engang dritten vil ha det (Kødda) Jeg kjøpte meg et sett med nye pakninger og skrudde opp pumpen på toalettet. Byttet pakninger og smurte med silikonfett, og nå er toalettet som nytt. Men så var det denne kuleventilen da, jeg ser på å få byttet den på land og bytter i så fall også skroggjennomføringen. Men så bør vel kuleventil og skroggjennomføring på vanninntaket til toalettet også byttes? Baller på seg dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Stor forskjell på livet til en kran på vanninntak og septik ut. Kan godt hende du slipper unna med å bare bytte denne ene ventilen i første omgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Free Lillehammer Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 All debatten om ulike metaller er betegnende nok. Bytter du til kompositt slipper du bekymre deg for tæring. Ferdig snakka. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Sikkert et dumt spørsmål, men et sted må man jo bare begynne :) Jeg har en kuleventil på utløp fra septiktanken som har låst seg i åpen posisjon - ikke så gunstig. Jeg har brukt mye kraft i håp om å løse den opp, men nå er det nummeret før håndtaket knekker. Det jeg lurer på er om det vil være mulig å bytte ut bare selve ventilen med en ny kuleventil i kompositt og beholde eksisterende slangestuss og bend; som dette feks: http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/trudesign-kuleventil-p-3116 Jeg tar sjansen på å låne denne tråden litt.... Jeg sliter med samme problemet. Ventilen er veldig hard og åpne og stenge, og vil derfor bytte den og skroggjennomføringen. Dermed har jeg noen spørsmål: -Er det som er på bildet her vanlig størrelse på septik? 1 1/4? -Ser det står DN32 på denne. Det kan jeg se at det står på min også. Hva betyr det? -Så ser jeg at Biltema også har syrefaste ventiler http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Kuleventil-2000034457/ Veldig mye billigere enn Maritim da, men er de tilsvarende dårlige? -Hvor vanskelig er det å løsne denne hvis den er fra 1999? Regner med det er messing jeg har nå? Båten er en Scand Atlantic for 1999, og jeg regner med at kuleventilen er like gammel. Tja, om noen av dere kan svare på noe av dette, så tar jeg i mot synspunkter og råd med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.