Jump to content

Kuleventil for septik sitter fast, bytte med kompositt?

Dissern

Recommended Posts

Hmmmm .... Siden både ventilen er treg og pumpa nærmest gåen slår det meg en tanke om at du ikke har helt god "toaletthygiene".

Ikke ta det ille opp, jeg mener ikke at du er ureinslig - men kan det ha skjedd at det har havnet en tampong, en snuspose, en våtserviett eller noe slikt i systemet ?

Bortsett fra spesielt toalettpapir for denne type systemer, er det kun avfallet som er filtrert gjennom kroppens systemer som skal nedi skåla.

ALT annet er potensielle problemskapere.

Kanskje matolja hjelper på toalett pumpen også :smiley: - Tilsett et par dråper tran så løsner alt. Det smaker så jævlig at ikke engang dritten vil ha det :giggle: (Kødda)

Jeg kjøpte meg et sett med nye pakninger og skrudde opp pumpen på toalettet. Byttet pakninger og smurte med silikonfett, og nå er toalettet som nytt. Men så var det denne kuleventilen da, jeg ser på å få byttet den på land og bytter i så fall også skroggjennomføringen. Men så bør vel kuleventil og skroggjennomføring på vanninntaket til toalettet også byttes? Baller på seg dette..

• 10 måneder senere...

Sikkert et dumt spørsmål, men et sted må man jo bare begynne :)

Jeg har en kuleventil på utløp fra septiktanken som har låst seg i åpen posisjon - ikke så gunstig. Jeg har brukt mye kraft i håp om å løse den opp, men nå er det nummeret før håndtaket knekker. Det jeg lurer på er om det vil være mulig å bytte ut bare selve ventilen med en ny kuleventil i kompositt og beholde eksisterende slangestuss og bend; som dette feks: http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/trudesign-kuleventil-p-3116

bilde

bilde

Jeg tar sjansen på å låne denne tråden litt....

Jeg sliter med samme problemet. Ventilen er veldig hard og åpne og stenge, og vil derfor bytte den og skroggjennomføringen. Dermed har jeg noen spørsmål: 

-Er det som er på bildet her vanlig størrelse på septik? 1 1/4?

-Ser det står DN32 på denne. Det kan jeg se at det står på min også. Hva betyr det?

-Så ser jeg at Biltema også har syrefaste ventiler http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Kuleventil-2000034457/  Veldig mye billigere enn Maritim da, men er de tilsvarende dårlige? 

-Hvor vanskelig er det å løsne denne hvis den er fra 1999? 

Regner med det er messing jeg har nå? Båten er en Scand Atlantic for 1999, og jeg regner med at kuleventilen er like gammel. 

Tja, om noen av dere kan svare på noe av dette, så tar jeg i mot synspunkter og råd med takk. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...