Jump to content

vibrasjoner tamd 61 a i princess 388

beauty of aqua

Recommended Posts

Det koster vel snart mer å flikke på dette enn å kjøpe nytt? Kjøpte selv nye propeller og akslinger rett fra original-leverandøren i UK som hadde levert da båten var ny. Bortsett fra litt ventetid fikk jeg da nye saker til en brøkdel av hva slike ting koster her hos norske forhandlere. Ville virkelig vurdert det i stedet for å bruke masse penger her. I mitt tilfelle endte jeg også med et stk ny P-brakett. Måtte riktignok vente noen måneder da alt skulle lages etter gamle tegninger. Men så ble det jammen bra også. Mener jeg betalte ca 450 pund pr propell og ca 650 pund per 45 mm aksling. Mulig jeg husker litt feil, men det kan jeg sjekke i gamle kvitteringer. Det var vel samme leverandør til din båt.

Du er inne på noe nf.

Det er bare det at om akslinger og propellere er som det skal være,så er det jo fryktelig dumt og sløse vekk en haug med penger på noe som ikke er bedre.

Slik som de ser ut nå, er det enten propellere eller akslinger...Om disse blir kontrollert skikkelig,så må man begynne og se etter andre ting,som feks feil cutlasslager el.

Tenkte jeg skulle få lånt meg klokkeutstyr av han mekanikkeren som var ombord hos meg,og gå over akslingene selv.Så jo ikke så veldig avansert ut på den videoen som ble lagt ut her tidligere..er vel snakk om tolmodighet.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Slik som de ser ut nå, er det enten propellere eller akslinger...Om disse blir kontrollert skikkelig,så må man begynne og se etter andre ting,som feks feil cutlasslager el.

Jeg er redd du forenkler problematikken litt. Som både andre og jeg har vært inne på flere ganger tidligere har du avvik i alle ledd, det er bare snakk om hvor mye. Min gjetning er at årsaken til ditt problem er akkumulert gjennom flere ledd, du vet mange bekker små gjør en stor å :smiley:

Så spør jeg deg nok en gang; har du studert hvordan jeg beskriver oppretting for kontroll av klemflens i tråden jeg linket til?

Ebonita:

Ja, det stemmer det, men man skal kunne bruke det også :wink:  Det er et følsomt instrument.

Dette duger: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-2000024034/

Beträffande R&D-koppling så rekommenderar dom att man gör en första uppriktning utan flexkoppling.

I trixiga fall som detta så tror jag att man skall ta sig det besväret.

R&D-Flexkopplingen har han och hon-styrning i ändarna, så om inte propellern sitter för nära braketten så kan man ta bort flexkopplingen och dra in propelleraxeln 50 mm så möter den gearboxens fläns och man kan kontrollera eventuell offset och linearitet där.

Alternativt kan man svarva en mellan-bit som ersätter R&D-kopplingen i detta steg.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har desverre ikke mulighet for og ta vekk koblingen og dra akselflens inntil gearflens.proppellen sitter for tett til brakketen til det.Jeg fikk lånt et slikt mellomstykke som tilsvarte en r og d kobling av en mekanikker.denne fant jeg ut at var noe skjev,så jeg målte direkte på den rød mutteren på r og d koblingen.Litt uvant i begynnelsen,men jeg syns det gikk greit når jeg fikk trening i det.Noen spesiell grunn for at dette ikke skulle være greit?

Kan det være paralleliteten jeg sliter med....syns liksom at bb aksling smukket noe lettere på plass en stb aksling.Det skal dog sies at det ikke var et kjempeproblem og skru det i hop..

mvh.beuty of aqua

Som sagt man skall kontrollera både offset och linearitet och det har sannolikt bättre förutsättningar att lyckas om man i det momentet eliminerar den elastiska kopplingen.

Om Du har tillgång till ett mellomstycke så borde det väl inte vara så svårt att få en svarvare att rätta till paralleliteten?

Detta sagt mot bakgrunden att Du ju har problem som visat sig svåra att komma tillrätta med vilket talar för att men inte skall ta några innersvängar.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Om Du har tillgång till ett mellomstycke så borde det väl inte vara så svårt att få en svarvare att rätta till paralleliteten?

Begynn her. Men etter at du har fått den dreid du bruke et micrometer og måle tykkelsen på mellomstykket på minst fire punkter for å dobbeltsjekke at flatene har blitt parallelle, det er nemlig ikke helt lett å få til. Avvik over 2/100 mm ville jeg ikke vært fornøyd med på mellomstykket, da blir det for mye følgefeil på opprettingen. Måleusikkerheten med bladsøkere kommer jo i tillegg.

Detta sagt mot bakgrunden att Du ju har problem som visat sig svåra att komma tillrätta med vilket talar för att men inte skall ta några innersvängar.

:yesnod:  Veldig enig i det!

Ps: Appropos dette, jeg lurer fremdeles på om du har studert hvordan jeg forklarer kontroll av klemflens i linken jeg la inn i innlegg nr. 24...

jeg målte direkte på den rød mutteren på r og d koblingen.Litt uvant i begynnelsen,men jeg syns det gikk greit når jeg fikk trening i det.Noen spesiell grunn for at dette ikke skulle være greit?

Hva mener du nå?

Kan det være paralleliteten jeg sliter med....syns liksom at bb aksling smukket noe lettere på plass en stb aksling.Det skal dog sies at det ikke var et kjempeproblem og skru det i hop..

Hvilken parallellitet? Mener du at brakettene for cutlesslagrene er montert på linje?

Redigert av Komodo (see edit history)

Her ser du aksene som skal rettes mot hverandre. Senterakser på linje horisontalt og vertikalt. Offset horisontalt og vertikalt.

Bildet er hentet i fra en kontroll av oppretting mellom motor og generator her ombord på slagskipet. Kobling mellom motor og generator er av fleksibel type, ikke så ulik R&D koblingen (Bare en del større). To koblingsflenser med fleksibelt element skrudd mot begge koblingsflenser. 

bilde

jeg har brukt føleblad mellom den rød mutteren på r og d koblingen og girflens. Dette er gjort i hht bruksanvisning fra r og d marine. Ifølge de så er det godt nok og ligge innenfor 0,25 mm., men jeg skal være under 0,1 mm. Parallelliteten var bra da båten gikk på sjøen i fjor. Da hadde jeg tilgang på et mellomstykket som tilsvarer r og d koblingen. Går utifra at dette ikke har endret seg...

mvh.beuty of aqua

• 2 måneder senere...

Ja,følte at jeg ble kvitt det meste.Hadde båten på land for litt vedlikehold. etter sjøsetting så var dritte tilbake.... snodig dette her.lå på 2500 omr på begge maskiner i ca en halv time.gjevne vibrasjoner med to sekunder av og to sekunder på....så plutselig forsvinner vibrasjonene i ett par minutter,for så og komme tilbake i et par minutter..viss ikke det er rart så vet ikke jeg.Har avtale med mekanikker i neste uke,så får vi sjå

mvh.beuty of aqua

Hadde noe som lignet, når jeg tenker meg om. Da var det faktisk mutteren som tightet propellene på akslingen som var litt løs. Gjorde vel at propellene fikk mulighet til å lage en liten vibrasjon jevnlig, men ikle konstant.

Samme her...fikk fremprovosert slakk ved å bruke litt krefter på å tørne propell frem og tilbake.. babord propell var ørlite løs på kon og måtte dras til...

Redigert av dante (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...