Komodo Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Den løsningen skjønte jeg ikke helt. Hvis konusen kastet er det to muligheter. Konusen er feil dreiet når akselen er ny. Akselen har blitt skjev slik at konusen kaster. Den første har jeg liten tro på. Det betyr i tilfelle at båten har gått med en radikal feil siden aksel var ny. Den andre har jeg mer tro på. Men det betyr i tilfelle at akselen er skjev. Dersom de løser det problemet med å dreie ny kon er fremdeles akselen skjev. At akslene ble 2mm kortere betyr nok ingenting, men jeg er meget skeptisk til den måten å løse problemet på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Forklarte meg nok litt dårlig ser jeg. Det jeg mente var at akslingen var skjev ute på konen... Det hadde de problemer med og rette, så derfor måtte de lage ny kon. Jeg måtte da komme inn med propellere slik at de var sikker på at de ble riktig Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 (redigert) Som Komodo skriver, detta låter egendomligt. Ett kast på uppgivna 35 hundradelar (0,35 mm) är alldeles för mycket och kan knappast riktas genom att svarva om konusen. Och kast på konusen är svårt att tänka sig utan att axeln är krokig. Har Du fått ett mätprotokoll efter verkstadens uppriktning av axeln? Titta på videon som jag la in ovan, axeln bör inte kasta mer än några hundradelar! BTW tack Komodo för länken - jo jag kommer ihåg den när jag såg den. Redigert 15.Mai.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Artig å følge med på denne tråden, her er det jammen mye kunnskap ute å går. Og som gammel utdannet mekaniker så er jeg helt enig med det som ebonita og Komodo sier. Det er viktigst å komme så nært null som overhodet mulig selv om null er nærmest umulig. Det er veldig få verksteder som sitter inne med dyktige folk til oppretting av akslinger. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Da har jeg fått kjørt båten med ekstern dieseltank tilkoblet.luftet godt på alle dyser før jeg la ut.Desverre ingen forskjell. Begynner å bli sånn passelig irritert her etter sikkert 100 timer i det motorrommet uten resultat. Hendelsesforløpet er slik; Ligger med begge motorer på 1500 omr.ingen plagsomme vibrasjoner. Tar jeg den ene motoren opp til 2200 omr.,så er det fortsatt ingen plagsomme vibrasjoner.Det samme skjer med begge motorer. Det er kun når begge går på høyt turtall at det rister(2 sekunder på,2 sekunder av). Satt og tenkte på følgende: Jeg har to cutlesslagere på hver aksling.Jeg har hatt begge disse ute.Det ene av de står i pakkboksen.jeg har jo hatt begge pakkboksene ute.Om jeg har vært uheldig med liningen der i forhold til hverandre(noe som ikke er utenkelig),så kan vel dette muligens føre til vibrasoner?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Aha, så ingen av motorene gir kraftige vibrasjoner alene, kun når de går sammen? Da tenker jeg du sliter med interferens. Hva årsaken er kan jo da være nærmest umulig å si. Det kan være normale avvik og vibrasjoner som sammen treffer hverandre og gir en økt amplitude. Jeg ville uansett fortsatt letingen etter avvik. Som i alle andre mekaniske installasjoner er det avvik, det er bare spørsmål om hvor mye. Kasttolereanser på aksler og klemflenser er nevnt som eksempler. Lining av cutlesslager kan selvsagt også være en kilde. Men dersom de ikke er linet vil akslen knipe, gjør den det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Tenkte også at da burde aksling knipe...jeg er usikker på hvor lett de skal snurre...de er ikke veldig lett og snurre,men heller ikke kjempe tung..jeg vet dog ikke hvordan det egentlig skal være...er det mulig for eg og sjekke propellene med klokkeutstyr?kan få lånt dette av en kammerat Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Du kan klokke akselen der den står, men hvis du vil ha et riktig resultat bør den ut og i benk/vogge. Litt av poenget med å klokke er at du måler på de punktene som er opplagringspunkter, og det er jo ikke mulig når den er montert. Ingen av opplagerpunktene er tilgjengelig for deg nå; under klemflensen, under cutlesslagrene, og under propellen. Du får bestemme deg for om du vil kjøre med dette en sessong til, eller om du vil komme til bunns i saken nå. For det siste tilfellet tror jeg du bør ta båten på land, demontere begge aklser, og måle aksler og klemflenser for kast, dobbeltsjekke propeller (gjerne i vogge på akslene), og sjekke oppretting av cutlesslagerbraketter. Det er vel de tingene du må på land for å få sjekket skikkelig. Du kan selvsagt klokke akselen på sjøen også, men deg gir deg ikke mer enn en indikasjon. Dersom akslene treger å rettes vil jeg anbefale Sleipner her i Fredrikstad. De har spesialutstyr for dette hvor de presser hydraulisk og klokker i samme maskin. Han som står i den maskinen kan det greiene der. Bare å legge akslene på en henger og kjøre over fjellet. På vei hjem kan du jo legge turen om Winrace og få sjekket propellene. Litt omvei, men hva gjør man ikke for å komme til bunns i problemet Kontroll av klemflens har jeg skrevet litt om før. Har du lest tipsene i tråden jeg linket til? Min klemflens kastet mer enn 0,1mm så vidt jeg husker. Det er mye ! Det er ingen grunn til å tro at flensen ikke kaster bare for at den er ny. Vel, det ble kanskje mye gjentagelser, men jeg tror bare det er en vei til målet- nemlig å eliminere en og en faktor. Jeg har en sterk mistanke til at de aller fleste har opptil flere av faktorene tilstede uten å være klar over det. Hos deg kan det ha gått bra helt til du har gjort en endring i systemet som har ført til at du har fått overlagring av svingninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Takker så mye for konstruktive svar komodo.Det betyr mye for meg! Ikke så dumt forslag det med og rett og slett hive propellere og akslinger i bilen og ta seg en biltur østover for å få sjekket dette grundig av noen som virkelig kan det. Tenker også litt på disse cutlass lagerene.Det er jo en mulighet for at jeg har fått feile cuttlasslagere.Jeg har 1 3/4" aksling,noe som tilsvarer 44,6 mm. det er jo en mulighet for at jeg har fått culasslagere til en 45 mm aksling ved en feiltakelse...Skal få elendigheten på land og få gjort noen grundige undersøkelser. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) Intressant att Du kom tillbaka med feedback B-o-a! Jag har kommit i kontakt med flera verkstäder som kallar sig specialister som levererar dåligt utfört arbete i övertygelsen om att kunden sällan vet vilka toleranser han skall acceptera eller kan kontrollera resultatet. Det är först när man på plats före leverans kräver att dom skall visa t ex uppnådda axelkast som dom motvilligt låter Dig vara med och se hur mätklockorna slår. Och sedan hävdar att 'det är bra nog' eller 'det märker Du inte'. Och även då är Du i underläge eftersom det inte finns någon standard att hänvisa till plus att det förvisso är enkelt att mäta men betydligt mer tidskrävande att göra om riktningen. Har Du då kört ett antal timmar för att hämta Dina axlar så är det ju inte helt enkelt att stå på sig och kräva att dom gör bättre. Att försöka få förhandsbesked om till vilka toleranser dom kan rikta Dina axlar är inte enkelt och bemöts med undanglidande svar. Och till syvende og sist så finns det inte så många verkstäder att vända sig till. Så Komodos tips om duktigt folk som kan rikta propelleraxlar respektive kontrollera propellrar är ovärderliga. Att Du får en 'svävande' vibration när Du kör båda motorerna leder ju - som jag tidigare skrivit och även Komodo pekar på - till funderingar kring motorinterferens. Har Du provat att finjustera varvtalet på den ena motorn när detta inträffar? Det finns laservarvtalsmätare som är noggranna och kan vara till viss hjälp, men örat är ju i regel gott nog - det kan ju användas för att stämma musikinstrument. Detta borde Du kolla noggrannt först av allt eftersom det är enkelt och inte kostar något. Axlarna skall gå att vrida med händerna ungefär, man skall ju både dra runt utgående axeln i växellådan och där sitter ju även tätningsringar i växellådan och kring propelleraxeln som ger lite vridmotstånd. Det finns vibrations-appar att lägga in i smartphonen, men jag har inte lyckats få någon hjälp av dom. Kanske Du kunde lägga ut bilder på installationen och möjligen även en videosnutt hur vibrationerna yttrar sig? :rolleyes: Redigert 20.Mai.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Før du demonterer akslinger og flenser, vil jeg absolutt anbefale å kontrollere at det ikke er kast i flensene. Du kan holde aksling og dreie gearflens. det skal være samme avstand hele veien rundt. Så kan du gjøre tilsvarende for å kontrollere klemflens. Det er jo også et verksted i Bergen som har stor kompetanse på mekanisk arbeid, motoroverhaling og tilsvarende. Legger ved en link: http://www.reptec23.no/ Du kjenner kanskje til firma som tidligere var maskinverkstedet til Auto23. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) Er vel greit å starte med hva som er spesielt når begge motorer snurrer vs. kun én - og ikke minst hva som kan endre seg over tid. Drivstofftilførsel/mangel, interferens mellom propeller pga.en skade på en av dem og videre. At det er ingen vibrasjoner på en motor alene er vel litt rart om aksling og opplagring er skylden alene? Redigert 20.Mai.2016 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Hei ventus, og takk for innspill. Det som jeg tenker er når begge motorer går på 2200 omr. Så snurrer akslingene fortere enn når en går på 1500 og en går på 2200... Eller det vil si, nå når jeg skrev det så innser jeg at jeg nok en gang er på bærtur?? Nå har jeg klart og jage en Mekanikker ombord. Han kommer om ca en halv time, så får vi se om han klarer og se noe som jeg ikke gjør. Får sette på kaffe og litt varme, så vi får beholdt han lengst mulig ombord? Kommer med oppdatering Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
BOBO II Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Hva med propeller kan det ligge en ubalanse i en av dem. du beskriver at disse er sendt inn for balansering. Kan jo være at der er fortsatt en feil i en av disse. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Jag har kommit i kontakt med flera verkstäder som kallar sig specialister som levererar dåligt utfört arbete i övertygelsen om att kunden sällan vet vilka toleranser han skall acceptera eller kan kontrollera resultatet. Det är först när man på plats före leverans kräver att dom skall visa t ex uppnådda axelkast som dom motvilligt låter Dig vara med och se hur mätklockorna slår. Och sedan hävdar att 'det är bra nog' eller 'det märker Du inte'. Och även då är Du i underläge eftersom det inte finns någon standard att hänvisa till plus att det förvisso är enkelt att mäta men betydligt mer tidskrävande att göra om riktningen. Har Du då kört ett antal timmar för att hämta Dina axlar så är det ju inte helt enkelt att stå på sig och kräva att dom gör bättre. Att försöka få förhandsbesked om till vilka toleranser dom kan rikta Dina axlar är inte enkelt och bemöts med undanglidande svar. Och till syvende og sist så finns det inte så många verkstäder att vända sig till. Veldig enig i det du skriver her ebonita. Et verksted er ikke nødvendigvis spesialister på området selv om de tar betalt for det. I slike saker synes jeg det er viktig å kvantifisere utførelsen av oppdraget, altså på en eller annen måte tallfeste hvor nøye jobben er utført. Hvis det skal skje må man nok forlange det på forhånd, for dette er nok ikke verkstedene vant med å oppgi. Dersom verkstedet ikke er i stand til å tallfeste oppdraget i form av toleranser av et eller annet slag ville jeg lett videre etter et annet verksted. Jeg var inne på Sleipner tidligere for å rette aksler. De har spesialverktøy for akkurat dette og folk som er opplært til å bruke dette utstyret. De er også leverandører til både Princess og Fairline så vidt jeg husker, ikke bare på trustere og stabilisatorer, men også på aksel og utstyr. Disse kundene opererer med toleranser på utstyret de kjøper fra slike underleverandører, så det er mulig. Før du demonterer akslinger og flenser, vil jeg absolutt anbefale å kontrollere at det ikke er kast i flensene. Du kan holde aksling og dreie gearflens. det skal være samme avstand hele veien rundt. Så kan du gjøre tilsvarende for å kontrollere klemflens. Det er et godt råd Nemo. Utfordringen ved å sjekke klemflensen på den måten er at man bare finner en evt. feil, ikke om den er i akselen eller klemflensen. Bergstad: Ser du nevner propellene. Det er jo akkurat en av de tingene vi har pekt på over. De har vært rettet, men spørsmålet er hvor bra de er. Så det blir jo egentlig det samme for de andre punktene som i utgangspunktet skulle være lukket. Hvis man ikke opererer med målbare størrelser blir det en "synsesak" om det er bra eller ikke. Når man til slutt allikevel står igjen med et problem er jo spørsmålet fremdeles åpent hvilke punkter som i realiteten er lukket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Har nå vært på tur med mekanikker.Han syns jeg overdriver vibrasjonene,og at jeg er for følsom Når jeg spør han om han bare hadde akseptert det som det er om det hadde vært hannes båt,så ble han litt mer i stuss.. Han mener bestemt at dette er noe som må komme fra propellene,da han synes det rister mer bak på akterdekket,enn lenger fram i båten. så det hele koker vel ned til og få båten på land,og få sjekket propellene.Er dette noe som er teknisk ulig og gjøre selv,eller er man nødt til å ha spesialutstyr for dette? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Nemo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Komodo: Er enig med at årsaken kan være klemflens eller aksling. Nå er klemflensen ny og derfor bør feilen da være akslingen. Den har fått en, etter min mening, litt merkelig oppretting. Det er også nyttig å kunne utelukke alt som er i orden. Oppskriften som du har gitt tidligere er svært god. Redigert 21.Mai.2016 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Når det gjelder å kontrollere propellene har jeg svært god erfaring med propellservice som du har brukt. Jeg har og fått rettet propeller der. Har en gang vert ute for at bladene på propell har variert i lengde og det ble litt vibrasjon av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Komodo: Er enig med at årsaken kan være klemflens eller aksling. Nå er klemflensen ny og derfor bør feilen da være akslingen. Den har fått en, etter min mening, litt merkelig oppretting. Jeg er enig i at den måten å "rette" kast i aksel ikke høres helt patent ut. Men jeg vil allikevel ikke automatisk trekke konklusjonen at klemflensen er rett bare fordi den er ny. Dette er serieproduserte greier, og alt slikt har avvik. I tillegg vet jeg altså at visse produsenter har slitt litt med å holde toleransene på akkurat dette produktet. så det hele koker vel ned til og få båten på land,og få sjekket propellene.Er dette noe som er teknisk ulig og gjøre selv,eller er man nødt til å ha spesialutstyr for dette? Kanskje ikke umulig å gjøre dette selv, det har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om. Det som imidlertid er tilfelle er at dette ikke er helt rett fram. Det er flere ting parametre som skal være i orden for at propellen skal rotere uten kast/vibrasjoner: Lengde på propellblader Vridningen på bladene skal være lik Arealet på bladene skal være likt Propellen skal ha vektbalanse Massen skal være likt fordelt Til det siste punktet- det holder altså ikke at propellen er i vektbalanse, men plasserinen av vekta skal være lik rundt hele. Hvis ikke kan du få kast på visse turtall. En kar jeg snakket med i båthavna hadde kast i propellen sin og tok den med til et verksted for retting. De fant ut at det var ubalanse i vekta på propellen. Det løste de enkelt og greit ved å slipe av det ene bladet til ubalansen var borte. Dette endte jo med at det ene propellbladet ble kortere enn de andre. Propellen ble selvsagt ikke bra etter denne operasjonen. Det endte med at han kjøpte seg en ny propell. Men jeg har et tips til på lista for å bli kvitt vibrasjoner. (Dette er et dyrt råd som du neppe kommer til å følge ) Ta ut begge motorene og plukk dem ned. Så sender du veiva med svinghjul og stempler til avbalansering hos en spesialist på motorrenovering som har spesialmaskin for akkurat dette. Dette er avansert utstyr som roterer på forskjellige turtall og registrerer kast, ubalanse og vibrasjoner, og må ikke sammenlignes med en opplagringsbukk for klokking. Hvis du plukker ned en helt ny serieprodusert motor vil du finne ubalanse på denne måten. Jeg et et verksted her i distriktet som har en slik maskin, men det er sikkert flere som har tilsvarende utstyr: http://musangen.no/motorverksted/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beauty of aqua Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Snakket litt med karen som har rettet proppelene. Vi ble enige om at jeg leverer disse inn til han tidlig neste uke.Håper virkelig det er noe feil med de! Er jo en mulighet at proppellene også er litt uheldige for båten kanskje.Dette er ikke orginalpropellene som båten er levert med.Det fikk jeg beskjed om da jeg leverte de inn til han sist. Han var også veldig skeptisk til dette med at det ble dreid en ny kon.Han mente at det da ikke skulle være mulig at akslingene er bein av en eller annen grunn som jeg ikke helt forstod?? Vi fårbare håpe på at ett eller annet er skjevt baki der,og at det ikke er en annen mystisk grunn som er omtrent helt umulig og finne ut av Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hydrox Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Maskiner som står på fleksible labber har en tendens til å løfte seg noe ved gange, og i visse turtallsområder løftes maskinen mer. (Grad av løft følger ikke turtallet linjært) Av denne grunn er det helt vanlig å rette opp med motor litt lavere enn senter i koblingsflens. Man oppnår da en mer ideell konsentrisk gange mellom maskin og aksling når anlegget er i drift. Er maskin rettet opp konsentrisk eller noe høyt ved stillstand så kan dette gi deg slike problemer som du beskriver, tiltagende vibrasjoner i visse turtallsområder. Dette er et viktig sjekkpunkt for deg, men dessverre ingen garanti. (Er dette som gjør maskin og mekaniker faget så utrolig frustrerende og spennende ) Hvis det ble funnet avvik på aksling aktenfor aktre bærelager så behøver ikke det å dreie ny konus for propeller være en feil løsning. Ser det har vært bemerket skepsis til dette, men det kan faktisk være den beste og mest korrekte måten å løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Snakket litt med karen som har rettet proppelene. Vi ble enige om at jeg leverer disse inn til han tidlig neste uke. Da er jeg spent! Får du muliighet til å se på at han sjekker dem? Hvis han ikke har noe å skjule burde han ikke ha noen grunn til å nekte deg det. Spør hva som kontrolleres når propeller rettes/avbalanseres. Hvis det ble funnet avvik på aksling aktenfor aktre bærelager så behøver ikke det å dreie ny konus for propeller være en feil løsning. Ser det har vært bemerket skepsis til dette, men det kan faktisk være den beste og mest korrekte måten å løse problemet. Det må du nesten begrunne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hydrox Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Båten har slik jeg skjønner det ikke de orginale propellene montert, er de byttet etter møte med moder jord? Det kan oppstå avvik i selve konus uten av det finnes avvik videre framover i aksling, avvik som kan maskineres bort. Som nevnt her så er konus flyttet to mm framover og dette kan virke rimelig i forhold til at avviket var lite nok til å bli korrigert nettopp på denne måten. Spennes aksling korrekt opp i benk med støttebrille så vil man kunne få et resultat som i de fleste tilfeller vil være bedre enn fysisk retting av aksling, da ved å bøye den tilbake. (Kan også spennes i bakkskive og med "Spider" i andre enden av spindel) Aksling kan også fysisk rettes og deretter kan konusens konsentrisitet finjusteres i dreiebenk. Å bøye en aksling tilbake vil også føre til strukturelle spenninger i materialet som vi ikke ønsker, dog lite i denne sammenheng men likevel tilstede. (Bøyer du en aksling og så retter den så vil den faktisk bli lengre, det bekrefter at strukturen er endret) Herremannen på Strøno som arbeider med propeller har ord på seg for å være flink. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Vet at det er mange som er fornøyd med sveis og propellservice,Men selv de beste kan jo ha dårlige dager på jobben.. Hva angår akslinger og fremgangsmåte på retting av disse,tør jeg ikke å mene så mye om,da dette er langt unna mitt bord.Skal bli artig og få klokket akslingen helt ute på konen! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Da skjønner jeg hva du mener Hydrox. Men jeg har vondt for å se at du får en skarp knekk på en 1 3/4" aksel rett ved konus uten at det blir en kul et annet sted også. Da skal det være god støtte i cutlesslageret. Det med uønskede spenninger i materialet ville jeg sett bort fra i denne sammenhengen. De har du allerede fått når akselen ble bøyd. Ved å rette den vil man faktisk få ut noe av dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.