Jump to content

Systemrens Volvo Penta MD11

HerwaRobert

Recommended Posts

Hei båtfolk! Ønsker meg selv velkommen til båtplassen med mitt første innlegg!  :smiley: 

Har nylig kjøpt en flott 1969 Herwa Grimsfjord plastsnekke - og i denne står en MD11 fra midten av åttitallet. Motoren var ubrukt frem til den ble satt i Herwaen rundt år 2000. Båten står nå på slipp og skal få litt bunnsmøring og vanlig vårpuss, og jeg tenker at det er lurt å kjøre en "systemrens" av motoren også (Har ingen problem med kjøling - systemrens har blitt utført tidligere, sist for 2-3 år siden. Tenker føre-var prinsippet her)

Jeg ser for meg;

* En balje som får fint plass ved siden av motor

* En billig lensepumpe i baljen, med slange inn på kjølevannsinntak ved girkasse

* Fjerne impeller og skru på igjen dekselet

* Koble av eksosrøret og plassere baljen og en grov sil under manifolden / eksosutløpet (der hvor eksosrør er koblet fra)

Dette skulle (i mitt hode) bli et greit kretsløp. En grov sil for å fange opp grums og unngå at det blir pumpet inn igjen.

Kjører selvsagt med ferskvann først, flere omganger, lar det stå å virke et døgn eller to osv - alt lært etter å ha lest gamle innlegg her på forumet.

Så noen spørsmål; Vil oppsettet mitt funke? Noe annet jeg bør / må gjøre? Tåler lenspumpa systemrens? (Biltema - gjør meg ingenting om den må kastes etterpå)

Takk på forhånd for gode innspill!

mvh Robert

Hei Robert

Velkommen til Båtplassen.

Opplegget ditt vil virke bra det, men det vil ta lang tid siden syren vil være kald.

Du kan speede opp prosessen betydelig ved å bruke en stor kjele som står på en billig kokeplate (Elkjøp).

Jeg ville laget en grov sil rundt pumpa, ikke risikert å tette utløpet.

Eksosbendet, der eksos og kjølevann møtes, ville eg ha demontert og lagt i baljen/kjelen.

Når bendet er fritt for sot og rust er du ferdig  :smiley:

Termostaten er jeg usikker på hvor er - men den skal jeg finne. Med litt googling så finner jeg også at motoren ikke har noen sinkanoder orginalt - de som har ettermontert ferskvannskjøling har en sinkanode på varmeveksleren, men denne originale har altså ingen. Går i gang i ettermiddag - håper på ingen ubehagelige overraskelser.. :)

Det er kurant å demontere manifolden, kan henge litt i pakningen. Det ville nok vert fornuftig snarest å få identifisert om lekkasjen er i manifolden og hvor hullet er. Spesielt i forhold til om dette er tilrådelig å kjøre med.

Men også i forhold til å få fatt i ny manifold.

Når du har avsluttet syrevasken bør du kjøre motoren litt på starteren for å være sikker på at det ikke ligger vann/syre i sylinderne.

Sannsynligvis er lekkasjen i manifolden, sjøvannet går da ut sammen med eksosen.

I eksos-bendet blandes uansett sjøvann og eksos.

Så lenge det ikke kommer sjøvann inn på toppen(ene) vil du sannsynligvis ikke merke noe som helst.

Hvis det var min motor ville sett meg om etter en ny manifold, eller kanskje en brukt som har gått med ferskvannkjøling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...