HerwaRobert Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Hei båtfolk! Ønsker meg selv velkommen til båtplassen med mitt første innlegg! Har nylig kjøpt en flott 1969 Herwa Grimsfjord plastsnekke - og i denne står en MD11 fra midten av åttitallet. Motoren var ubrukt frem til den ble satt i Herwaen rundt år 2000. Båten står nå på slipp og skal få litt bunnsmøring og vanlig vårpuss, og jeg tenker at det er lurt å kjøre en "systemrens" av motoren også (Har ingen problem med kjøling - systemrens har blitt utført tidligere, sist for 2-3 år siden. Tenker føre-var prinsippet her) Jeg ser for meg; * En balje som får fint plass ved siden av motor * En billig lensepumpe i baljen, med slange inn på kjølevannsinntak ved girkasse * Fjerne impeller og skru på igjen dekselet * Koble av eksosrøret og plassere baljen og en grov sil under manifolden / eksosutløpet (der hvor eksosrør er koblet fra) Dette skulle (i mitt hode) bli et greit kretsløp. En grov sil for å fange opp grums og unngå at det blir pumpet inn igjen. Kjører selvsagt med ferskvann først, flere omganger, lar det stå å virke et døgn eller to osv - alt lært etter å ha lest gamle innlegg her på forumet. Så noen spørsmål; Vil oppsettet mitt funke? Noe annet jeg bør / må gjøre? Tåler lenspumpa systemrens? (Biltema - gjør meg ingenting om den må kastes etterpå) Takk på forhånd for gode innspill! mvh Robert Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hei Robert Velkommen til Båtplassen. Opplegget ditt vil virke bra det, men det vil ta lang tid siden syren vil være kald. Du kan speede opp prosessen betydelig ved å bruke en stor kjele som står på en billig kokeplate (Elkjøp). Jeg ville laget en grov sil rundt pumpa, ikke risikert å tette utløpet. Eksosbendet, der eksos og kjølevann møtes, ville eg ha demontert og lagt i baljen/kjelen. Når bendet er fritt for sot og rust er du ferdig Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Eksosbendet skal jeg få demontert og badet ja - takk! Og skal jeg se om jeg ikke finner en måte å tilføre litt varme på ja. Om ikke det går så kjører jeg ny blanding noen ganger med glovarmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Det høres veldig bra ut, opplegget ditt. Husk å fjerne ev sinkanoder i systemet også, og termostaten om den ligger inne i kretsen du skyller. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
HerwaRobert Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Termostaten er jeg usikker på hvor er - men den skal jeg finne. Med litt googling så finner jeg også at motoren ikke har noen sinkanoder orginalt - de som har ettermontert ferskvannskjøling har en sinkanode på varmeveksleren, men denne originale har altså ingen. Går i gang i ettermiddag - håper på ingen ubehagelige overraskelser.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Termostaten finner du vel i forkant på eksosmanifolden. Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ser dette greit ut med tanke på gjennomstrømning? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Renner det syre ut av eksosen?? Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ja, det renner litt der også, men langt mindre enn fra kjølevannet. Termostaten er fjernet. Er dette feil? Burde det ikke komme noe der? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Nei, det skal ikke det. Her er det lekkasje et sted. Det kan være flere muligheter, men mest sannsynlig synder er ekshaustmanifolden. Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hmm det var da som f***... Får utforske litt i morra. Båten står på slipp nå men må ned og flyttes til annen havn torsdag, så må nok skru sammen igjen inntil videre. Men veldig greit å vite at jeg må dypere inn i den grønne materien her... Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Er det mye stress å demontere eksosmanifolden? Eller er det bare de 8 boltene og en pakning der? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Det er kurant å demontere manifolden, kan henge litt i pakningen. Det ville nok vert fornuftig snarest å få identifisert om lekkasjen er i manifolden og hvor hullet er. Spesielt i forhold til om dette er tilrådelig å kjøre med. Men også i forhold til å få fatt i ny manifold. Når du har avsluttet syrevasken bør du kjøre motoren litt på starteren for å være sikker på at det ikke ligger vann/syre i sylinderne. Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hva vil symptomene på motoren i gange være? Har hatt båten på test-tur, og den starter og går helt fint -både på lavt og høyt turtall, og som tidligere nevnt har den ingen problemer med overoppheting. Skal få den i havn i morgen og så skal jeg få av manifolden og ta en kikk. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Sannsynligvis er lekkasjen i manifolden, sjøvannet går da ut sammen med eksosen. I eksos-bendet blandes uansett sjøvann og eksos. Så lenge det ikke kommer sjøvann inn på toppen(ene) vil du sannsynligvis ikke merke noe som helst. Hvis det var min motor ville sett meg om etter en ny manifold, eller kanskje en brukt som har gått med ferskvannkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
HerwaRobert Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Alright, takk for info så langt. Slenger ut et bilde når jeg kommer videre her :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.